Vedlegg: Brev fra Kultur- og kirkedepartementet v/statsrådentil familie- og kulturkomiteen, datert 17. april 2007
- Dokument nr 8:41 (2006-2007) - Oppheving av forbudet mot profesjonell boksing i Norge
- Lov om profesjonell boksing
- Stortingets tidligere behandlinger av loven
- Vurdering
- Konklusjon
Det vises til brev fra Familie- og kulturkomiteen i Stortinget, ved leder May-Helen Molvær Grimstad, mottatt 20. mars 2007. Komiteen ber om Kultur- og kirkedepartementets vurdering av representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Erik Knudsen, Per Sandberg og Karin S. Woldseth om å oppheve forbudet mot profesjonell boksing i Norge.
Profesjonell boksing i Norge er regulert i Lov om forbud mot profesjonell boksing av 12. juni 1981. I § 1 heter det:
"Den som forsettlig deltar i konkurranse, oppvisning eller treningskamp i profesjonell boksing her i riket, straffes med bøter eller fengsel inntil tre måneder."
I § 2 heter det:
"Med bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes også den som forsettlig
1. arrangerer, gir økonomisk støtte til eller stiller lokale til rådighet for boksekamp som nevnt i §1.
2. i egenskap av manager inngår avtale eller medvirker til inngåelse av avtale om boksekamp som nevnt i §1
3. gjør tjeneste som dommer eller sekundant ved boksekamp som nevnt i §1."
I Ot.prp nr 52 (1980-81) heter det under særskilte merknader til loven bl.a.:
"Forbudet gjelder treningskamper med sparringspartner, uansett om treningen tar direkte sikte på konkurranse eller ikke. Det er ikke nødvendig at sparringspartneren får betaling for sin medvirkning. Også en amatørbokser som uten vederlag opptrer som sparringspartner mot en profesjonell bokser, vil rammes av forbudet. Annen trening enn treningskamp, så som kondistrening, skyggeboksing o.l., er imidlertid tillatt."
Etter innføringen av Lov om profesjonell boksing i 1981, har loven flere ganger vært gjenstad for behandling i Stortinget. Departementet viser her til Inst. O. nr. 27 (1984-1985), Inst. O. nr. 4 (1990-1991), Inst. O. nr. 48 (1994-1995) og Inst. O. nr. 67 (1997-1998).
Stortinget har ved alle disse anledningene gått imot å oppheve forbudet mot profesjonell boksing.
Da Lov om forbud mot profesjonell boksing ble innført i 1981 var hovedargumentet de medisinske skadevirkningene for utøverne.
I forbindelse med Stortingets behandling av Dok.nr8:16 (1997-1998) mottok Kulturdepartementet i brev av 22. april 1998 en rapport fra Norsk idrettsmedisinsk forening vedrørende medisinske skadevirkninger av boksing. I oversendelsesbrevet skrev foreningen:
"Rapporten dokumenterer at boksing har svært uheldige medisinske konsekvenser. Norsk idrettsmedisinsk forening går derfor sterkt imot at man opphever forbudet mot profesjonell boksing i Norge"
I rapportens konklusjon het det følgende:
"Hjernen kan i motsetning til andre deler av kroppen ikke trenes opp til å tåle skader. Ethvert slag mot hodet innebærer en risiko for hjerneskade. Profesjonell boksing har slag mot hodet som den mest fundamentale måte å utøve aktiviteten på. Ved å sette motstanderens hjerne ut av funksjon ("knockout") vinnes kampen. Profesjonelle boksere påføres akutte, svært alvorlige hode- og hjerneskader, som ikke sjelden resulterer i dødsfall. Nærmere 90 % av profesjonelle boksere påføres hjerneskade. Det er vist at jo lengre en boksekarriere varer, jo større er risikoen for å pådra seg kronisk hjerneskade, hvorav hjernesvinn, demens og hukommelsessvikt, Alzheimes sykdom, ustøhet og Parkinsonisme vil være blant de mest fryktede plagene. Plagene øker over tid, også etter avsluttet boksekarriere.
På bakgrunn av de alvorlige akutte, og ikke minst de kroniske hjerneskadene profesjonelle boksere får, er det medisinsk sett ingen tvil om at boksing er svært skadelig for hjernen."
Rapporten frå Norsk idrettsmedisinsk forening baserte seg på en rekke internasjonalt publiserte forskningsresultater. Kultur- og kirkedepartementet har vært i kontakt med Senter for idrettsskadeforskning ved Norges idrettshøgskole, ved leder Roald Bahr. Tilbakemeldingen til departementet er at det ikke har fremkommet forskning som svekker bekymringen for helseeffektene av gjentatte slag mot hodet.
Forslagsstillerne påpeker at den medisinske overvåkingen i dag er streng også innenfor proffboksing. Departementet legger her til grunn at de alvorlige helseskadelige konsekvensene av proffboksing ikke kan elimineres gjennom medisinsk overvåking.
Argumentet om at norske proffboksere fritt kan utøve sitt yrke utenfor Norges grenser anses ikke som et tungtveiende argument.
Det er departementets vurdering at de helsemessige skadevirkningene for utøverne alene gir grunnlag for å konkludere med at lovforbudet mot profesjonell boksing bør opprettholdes.
Kultur- og kirkedepartementet vil på bakgrunn av ovennevnte vurderinger fraråde en opphevelse av Lov om forbud mot profesjonell boksing.