Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Forbudet mot profesjonell boksing i Norge ble vedtatt våren 1981, og innebærer at den som forsettlig deltar i konkurranse, oppvisning eller treningskamp i profesjonell boksing kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder. I praksis har dette betydd at norske boksere som har hevdet seg internasjonalt, risikerte fengselsstraff dersom de trente med spar­ring-partner i sitt hjemland. Forslagsstillerne viser til at forbudet de siste årene har medført at flere norske toppidrettsutøvere er blitt tvunget til å utøve sin idrett i utlandet, fordi de i Norge har fått yrkesforbud. Forbudet har også medført at det ikke arrangeres internasjonale kamper i Norge, noe som gjør at landet går glipp av kommersielt interessante muligheter.

Da forbudet ble innført i 1981, var hovedargumentet faren for medisinske skadevirkninger på ut­øveren. Forslagsstillerne viser til at i dag er den medisinske overvåkingen streng også innen profesjonell boksing. Når norske proffboksere fritt kan utøve sitt yrke utenfor landets grenser, vil intensjonene om å beskytte boksernes helse gjennom forbudet uansett være helt illusorisk. Den beste løsningen dersom man har boksernes helse for øye må åpenbart være å tillate norske proffboksere å delta på norske stevner, med norsk lisens, slik at de nødvendige medisinske kontrollene kan utføres under oppsyn av norske myndigheter.

Et annet argument som ble brukt i 1981, var den påståtte forrående virkning på publikum. I 1981 var norsk publikum godt forskånet fra å kunne se boksekamper. De ble nektet vist av NRK, som var det eneste tillatte TV-selskapet. I dag sender flere TV-kanaler boksekampene direkte. Forslagsstillerne viser til at det ikke på noen måte er dokumentert at det å være tilskuer til en sport som boksing er mer forrående enn å se en fotballkamp.

Et tredje argument som ble benyttet i 1981, var at det ble gjort gjeldende usunne økonomiske interesser, og at profesjonell boksing innebar en uønsket kommersialisering av idretten. Argumentet om økonomiske interesser/kommersialisering av idretten kan ikke ha relevans i dag, da svært mange norske idretter er kommersialisert og utøverne på topp-plan er profesjonelle. Forslagsstillerne fremhever at i dag er det knapt noen som anser det som galt å kunne tjene penger som idrettsutøver.

Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:

"Vedtak til lov

om opphevelse av lov 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing

I

Lov 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing oppheves.

II

Denne lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer."