Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 1: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 18. mai 2007

Det vises til brev fra Finanskomiteen av 16. mai 2007 vedr. ovennevnte. Stortingsrepresentant Alf Jakobsen har følgende spørsmål:

"Jeg viser til forslaget i Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) og ber om lovteknisk bistand fra departementet på følgende punkter:

I lovforslaget § 10-18 er fristen for å rapportere transaksjoner "straks". Det bes om lovteknisk bistand til å utforme en bestemmelse som ordrett gjennomfører MiFID artikkel 25 nr. 3 på dette punktet.

Virkeområdet for Kredittilsynets kontroll med utsteders finansielle rapportering i lovforslaget § 15-1 tredje ledd fremstår som noe uklart ved at det ikke er fullt samsvar med virkeområdet etter forslaget til § 54. Jeg ber om lovteknisk bistand til å utforme en bestemmelse som klargjør virkeområdet for lovforslaget § 15-1 tredje ledd i tråd med lovforslaget § 5-4 første ledd.

Det bes om lovteknisk bistand til å utforme en bestemmelse som presiserer at tilhørende forskrifter til gjeldende verdipapirhandellov videreføres inntil noe annet er bestemt, også etter at den nye loven har trådt i kraft.

Det bes om lovteknisk bistand til å utvide den foreslåtte forkriftshjemmelen i verdipapirfondloven § 2-1 annet ledd til også å omfatte investeringsrådgivning."

Nedenfor gis det lovteknisk bistand i tråd med det som er angitt i spørsmålet:

1. Når det gjelder ønsket om en tilnærmet ordrett gjennomføring av MiFIDs frist for å rapportere utførte transaksjoner, kan lovforslaget § 10-18 første ledd utformes på følgende måte (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med understrekning) (her uthevet):

"(1) Verdipapirforetak skal så snart som mulig, og ikke senere enn slutten av den påfølgende arbeidsdag, rapportere til Kredittilsynet eller den Kredittilsynet utpeker, om transaksjoner i finansielle instrumenter notert på regulert marked."

Den tilhørende merknaden til bestemmelsen bør i tilfelle også endres i tråd med dette. Den delen av merknaden som omhandler bestemmelsens første ledd, og som er inntatt i proposisjonens kapittel 33 (side 439 til 440), kan utformes på følgende måte (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med halvfet kursivering):

"Første ledd pålegger verdipapirforetak å rapportere om transaksjoner i finansielle instrumenter som er notert på regulert marked (dvs. tatt opp til handel på regulert marked, jf. ny børslov § 24). Det er ikke avgjørende hvorvidt transaksjonen er utført på regulert marked, det avgjørende er om det finansielle instrumentet er tatt opp til handel på regulert marked. Transaksjonen skal rapporteres så snart som mulig, og ikke senere enn slutten av den påfølgende arbeidsdag. Transaksjonene skal rapporteres til Kredittilsynet, eller den Kredittilsynet utpeker. Dette innebærer en viss fleksibilitet i forhold til de tekniske løsningene som innføres. Opplysningene skal altså ikke rapporteres til børsen, slik det gjøres etter reglene i gjeldende børsforskrift. Dette har særlig betydning i forhold til børsens markedsovervåkning, jf. ny lov om regulerte markeder § 27. Det er lagt til grunn at det vil kunne fastsettes regler i forskrift som åpner for at børsen gis tilgang til de opplysningene som rapporteres etter første ledd, jf. forskriftshjemmelen i fjerde ledd."

2. Når det gjelder virkeområdet for Kredittilsynets kontroll med utstederes finansielle rapportering, kan dette presiseres ved at lovforslaget § 15-1 tredje ledd utformes på følgende måte (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med understrekning) (her uthevet):

"(3) Kredittilsynet fører kontroll med at årsregnskap, årsberetning, halvårsregnskap og annen finansiell rapportering fra utstedere av omsettelige verdipapirer som er eller søkes notert på regulert marked i EØS, er i samsvar med lov eller forskrifter. Departementet kan fastsette forskrifter om slik kontroll og tiltak for å sikre at det blir gitt korrekt informasjon i tilfeller der den finansielle rapporteringen ikke er i samsvar med lov eller forskrifter. Departementet kan også delegere Kredittilsynets myndighet etter dette ledd eller bestemmelser fastsatt i medhold av dette ledd til regulert marked. Kontroll etter dette ledd føres med den finansielle rapporteringen til utstedere som har Norge som hjemstat."

3. For å presisere at eksisterende forskrifter til gjeldende verdipapirhandellov skal videreføres også etter den nye loven trer i kraft, kan det føyes til et nytt femte ledd i lovforslaget § 18-2. Det bør i så fall presiseres at forskriftene gjelder inntil noe annet er bestemt. Et slikt nytt ledd kan utformes på følgende måte (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med understrekning) (her uthevet):

"(5) Forskrifter gitt i medhold av lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) gjelder inntil noe annet er bestemt også etter at loven her har trådt i kraft."

Merknaden til bestemmelsen (inntatt i kapittel 33 på side 448) bør i så fall utvides slik at endringen ovenfor omtales. Omtalen av et nytt femte ledd bør lyde (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med understrekning) (her uthevet):

"Femte ledd angir at eksisterende forskrifter gitt med hjemmel i verdipapirhandelloven skal fortsette å gjelde inntil noe annet er bestemt. Dette gjelder også etter at loven her har trådt i kraft."

4. I verdipapirfondloven kan en forskriftshjemmel som åpner for å gi nærmere forskrifter om forvaltningsselskap for verdipapirfond som yter investeringsrådgivning, tas inn i lovens § 2-1 første ledd. Henvisningen i fjerde ledd nr. l bør for øvrig oppdateres i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov, slik at bestemmelsen viser til "investeringsrådgivning som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd nr. 5". Forslag til endring i verdipapirfondloven hører hjemme i lovforslaget § 19-1 om endringer i andre lover. Det vises til svar på spørsmål nr. 2 nedenfor, hvor en endring i verdipapirfondloven som angitt her, er tatt inn i forslag til utforming av § 19-1.

"Departementet bes for øvrig om å gjennomgå behovet for å gjøre ytterligere tekniske endringer i andre lover som følge av lovforslaget, og i tilfelle komme tilbake med forslag til slike endringer."

Lovforslaget § 19-1 bør utvides, slik at enkelte eksisterende henvisninger i andre lover til verdipapirhandelloven endres i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov.

Lovforslaget § 19-1 nr. 4 til nr. 15 kan utformes på følgende måte (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert understrekning (her uthevet):)

  • "4. I lov 24. mai 1961 nr. l om sparebanker skal § 19 fjerde ledd lyde:

"For tillits- og tjenestemenns handel for egen regning med finansielle instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1 til 8-7.

  • 5. I lov 24. mai 1961 nr. 2 om forretningsbanker skal § 10 tredje ledd lyde:

For tillits- og tjenestemenns handel for egen regning med finansielle instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1 til 8-7.

  • 6. I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker (straffeprosessloven) skal § 230 annet ledd første punktum lyde:

Vitner som har taushetsplikt etter sparebankloven § 21, forretningsbankloven § 18, forsikringsloven § 1-6, finansieringsvirksomhetsloven § 3-14, verdipapirhandelloven § 10-9 eller verdipapirregisterloven § 8-1, plikter å gi forklaring til politiet om forhold som omfattes av taushetsplikten eller taushetsplikt etter avtale.

  • 7. I lov 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond gjøres følgende endringer:

Ny § 1-6 skal lyde:

§ 1-6. Tilknyttede agenter

Forvaltningsselskap kan benytte tilknyttede agenter for å markedsføre sine tjenester samt formidle ordre om andeler i verdipapirfond. Slik virksomhet krever ikke tillatelse etter verdipapirhandelloven § 9-1. Bestemmelsene gitt i eller i medhold av verdipapirhandelloven § 10-16 annet til fjerde ledd gjelder tilsvarende så langt de passer.

§ 2-1 annet til fjerde ledd skal lyde:

Selskap med tillatelse etter første ledd kan i tillegg gis tillatelse til å drive slik virksomhet som beskrevet i verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd nr. 4. For slik virksomhet gjelder i tillegg til bestemmelsene i loven her med forskrifter. Departementet kan i forskrift fastsette at lov om verdipapirhandel med forskrifter også skal gjelde slik virksomhet og for virksomhet som nevnt i fjerde ledd nr. 1.

Departementet kan stille vilkår for tillatelsen. Dersom hensynet til andelseierne eller allmenne interesser tilsier det kan tilsynsmyndigheten i særlige tilfelle stille nye vilkår eller endre gjeldende vilkår for forvaltningsselskapets tillatelse til å drive verdipapirfondsforvaltning.

Selskap med tillatelse etter både første og annet ledd kan etter melding til Kredittilsynet yte følgende tilleggstjenester:

  • 1. investeringsrådgivning som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd nr. 5

  • 2. oppbevaring og forvaltning av fondsandeler

§ 4-5 første ledd nr. l skal lyde:

  • 1. omsettelige verdipapirer som nevnt i lov om verdipapirhandel § 2-2 annet ledd.

§ 6-8 skal lyde:

Salg av nyutstedte andeler kan bare forestås av forvaltningsselskaper, kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og verdipapirforetak med tillatelse til å yte tjenester som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd nr. 1.

  • 8. I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet (finansieringsvirksomhetsloven) gjøres følgende endringer:

§ 2-19 fjerde ledd skal lyde:

Utdeling av aksjer etter tredje ledd bokstav a skal skje på grunnlag av kundeforholdet. I omdanningsvedtaket kan det bestemmes at kunder med rett til aksjer under en fastsatt grense skal tilføres kontanter i stedet for aksjer. Kongen kan gi nærmere regler om fordelingen av aksjer. Reglene i verdipapirhandel­loven kapittel 7 om prospektkrav ved offentlige tilbud kommer til anvendelse.

§ 3-14a. skal lyde:

§ 3-14a. Tillitsmenns og ansattes handel for egen regning

For tillitsmenns og ansattes handel for egen regning med finansielle instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1 til 8-7.

  • 9. I lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) skal § 104 første ledd første punktum lyde:

Tvangsdekning i omsettelige verdipapirer som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 annet ledd og i finansielle instrumenter som er registrert i et verdipapirregister, skjer ved salg av formuesgodet gjennom medhjelper.

  • 10. I lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper (allmennaksjeloven) gjøres følgende endringer:

§ 4-25 nytt syvende ledd skal lyde:

(7) Ved tvungen innløsning i forbindelse med tilbudsplikt og frivillig tilbud etter verdipapirhandel­loven kapittel 6 gjelder det særlige regler i verdipapirhandelloven § 6-22.

§ 5-10 nytt fjerde ledd skal lyde:

For selskaper som omfattes av verdipapirhandelloven § 5-4, gjelder i tillegg kravene i verdipapirhandelloven § 5-9 annet og tredje ledd.

  • 11. I lov 17. desember 1999 nr. 95 om betalingssystemer m.v. gjøres følgende endringer:

§ 1-2 skal lyde:

Som verdipapiroppgjørssystem regnes systemer basert på felles regler for avtegning, oppgjør eller overføring av finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2.

§ 4-4 annet ledd skal lyde:

Dersom finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 er stilt som sikkerhet etter første ledd, og retten til de finansielle instrumentene er registrert i et register, en konto eller i et verdipapirregister i en EØS-stat, skal lovgivningen i dette landet være bestemmende for rettighetene til innehaver av sikkerhetsstillelsen.

  • 12. I lov 5. juli 2002 nr. 64 om registrering av finansielle instrumenter (verdipapirregisterloven) skal § 2-2 første ledd første punktum lyde:

Andre finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 kan innføres i et verdipapirregister, med de rettsvirkninger som følger av denne lov.

  • 13. I lov 13. desember 2002 nr. 74 om e-pengeforetak gjøres følgende endringer:

§ 3-1 annet ledd annet punktum skal lyde:

Stemmerett som kan utøves av nærstående som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-5, skal regnes med her og i forhold til prosentangivelsene nevnt i første ledd.

§ 5-3 skal lyde:

§ 5-3. Tillitsmenns og ansattes handel for egen regning.

For tillitsmenns og ansattes handel for egen regning med finansielle instrumenter gjelder verdipapirhandelloven§§ 8-1 til 8-7.

  • 14. I lov 26. mars 2004 nr. 17 om finansiell sikkerhetsstillelse skal § l tredje ledd bokstav d lyde:

  • d) avregningssentraler og sentrale motparter, oppgjørssentraler og lignende lovregulerte institusjoner som handler med finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 første ledd nr. 4, eller juridiske personer som handler i egenskap av formuesforvalter eller etter fullmakt fra en eller flere personer, for eksempel tillitsmenn for obligasjonseiere i obligasjonsmarkedet eller spesialforetak opprettet i forbindelse med verdipapirisering.

  • 15. I lov 10. juni 2005 nr. 44 om forsikringsselskaper, pensjonsforetak og deres virksomhet (forsikringsloven) skal § 1-7 lyde:

§ 1-7. Tillitsmenns og ansattes handel med finansielle instrumenter

For tillitsmenns og ansattes handel for egen regning med finansielle instrumenter gjelder verdipapirhandeloven §§ 8-1 til 8-7."

Merknaden til lovforslaget § 19-1, inntatt i kapittel 33 (side 448 til 449), bør i så fall endres i tråd med de endringene som fremkommer ovenfor. Merknadene til fra nr. 4 til nr. 15 kan utformes på følgende måte (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med understrekning) (her uthevet):

"Nr. 4

Endringen innebærer at henvisningen i sparebankloven § 19 fjerde ledd til verdipapirhandellovens bestemmelser om egenhandel endres i tråd med forslag til ny verdipapirhandellov (§§ 8-1 til 8-7).

Nr. 5

Endringen innebærer at henvisningen i forretningsbankloven § 10 tredje ledd til verdipapirhandellovens bestemmelser om egenhandel endres i tråd med forslag til av verdipapirhandellov (§§ 8-1 til 8-7).

Nr. 6

Endringen innebærer at henvisningen i straffeprosessloven § 230 annet ledd til verdipapirhandel­lovens bestemmelse om taushetsplikt endres i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov (§ 10-9).

Nr. 7

Endringen innebærer at lov 12  juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond endres slik at det føyes til en ny bestemmelse, ny § 1-6. Ny § 1-6 innebærer at forvaltningsselskap for verdipapirfond kan benytte tilknyttede agenter for å markedsføre sine tjenester samt formidle ordre om andeler i verdipapirfond, uten at dette utløser krav om tillatelse etter verdipapirhandelloven § 9-1. Bestemmelsene i verdipapirhandelloven om tilknyttede agenter § 10-16 annet til fjerde ledd med tilhørende forskrifter gjelder tilsvarende så langt de passer. Det vises for øvrig til nærmere omtale i pkt. 7.8.5.

Endringen i § 2-1 annet ledd første punktum innebærer at henvisningen til investeringstjenesten aktiv forvaltning endres i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov (§ 2-1 første ledd nr. 4). Bestemmelsens annet og tredje punktum fastsetter at en rekke av gjeldende verdipapirhandelovs bestemmelser skal gjelde for fondsforvaltere som driver aktiv forvaltning i medhold av verdipapirfondloven. Disse bestemmelsene er ikke foreslått videreført (fordi implementeringen av MiFID krever nye bestemmelser), og nytt tredje punktum innebærer dermed at det kan fastsettes i forskrift at lov om verdipapirhandel med tilhørende forskrifter skal gjelde for slik virksomhet og for virksomhet som omfattes av fjerde ledd nr. l (investeringsrådgivning). Endringen i fjerde ledd nr. l innebærer at "rådgivning om finansielle instrumenter" er erstattet med "investeringsrådgivning", samt en henvisning til forslaget til ny verdipapirhandellov § 2-1 første ledd nr. 5.

Endringen i § 4-5 første ledd nr. l innebærer at henvisningen til omsettelige verdipapirer er endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov (§ 2-2 annet ledd).

Endringen i § 6-8 innebærer at henvisningen til verdipapirhandelloven er endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov (§ 2-1 første ledd nr. 1).

Nr. 8

I finansieringsvirksomhetsloven § 2-19 fjerde ledd er en henvisning til prospektreglene i gjeldende verdipapirhandellov endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov.

Endringen i § 3-14 a. innebærer at henvisningen til verdipapirhandellovens bestemmelser om egenhandel endres i tråd med forslag til ny verdipapirhandellov (§§ 8-1 til 8-7).

Nr. 9

Endringen innebærer at en henvisning i tvangsfullbyrdelsesloven § 104 første ledd første punktum til verdipapirhandellovens bestemmelse om omsettelige verdipapirer, er endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov (§ 2-2 annet ledd).

Nr. 10

Bestemmelsen omhandler endringer i lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper (allmennaksjeloven).

Allmennaksjeloven § 4-25 endres slik at det tilføyes et nytt syvende ledd hvor det fremgår at vphl. § 6-22 supplerer asal. § 4-25 ved tvungen innløsning i forbindelse med tilbudsplikt og frivillige tilbud etter kapittel 6. Det vises til omtale i proposisjonen kapittel 30.

Videre tilføyes det et nytt fjerde ledd i allmennaksjeloven § 5-10. Endringen innebærer at for selskaper omfattet av verdipapirhandelloven § 5-4 vil kravene i verdipapirhandelloven § 5-9 annet og tredje ledd om innkalling til generalforsamlingen gjelde i tillegg til de generelle krav til innkallingen i allmennaksjeloven § 5-10 første til tredje ledd. For omtale av hvilke selskaper som omfattes av vphl. § 5-4, vises det til kap. 14.

Forslaget er omtalt i pkt. 18.1.5.

Nr. 11

I lov om betalingssystemer er henvisningen til finansielle instrumenter i verdipapirhandelloven i §§ 1-2 og 4-4 annet ledd endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov (§ 2-2).

Nr. 12

I verdipapirregisterloven § 2-2 første ledd første punktum er henvisningen til verdipapirhandellovens bestemmelse om finansielle instrumenter endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov (§ 2-2).

Nr. 13

Endringen i § 3-1 annet ledd annet punktum innebærer at henvisningen til verdipapirhandellovens bestemmelser om nærstående endres i tråd med forslag til ny verdipapirhandellov (§ 2-5).

I § 5-3 i lov om e-pengeforetak er henvisningen til verdipapirhandellovens bestemmelser om egenhandel endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov.

Nr. 14

I lov om finansiell sikkerhetsstillelse § 1 tredje ledd bokstav d er henvisningen til derivater i verdipapirhandelloven endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov (§ 2-2 første ledd nr. 4).

Nr. 15

Endringen i forsikringsloven § 1-7 innebærer at henvisningen til verdipapirhandellovens bestemmelser om egenhandel endres i tråd med forslag til ny verdipapirhandellov (§§ 8-1 til 8-7)."

Departementet vil for øvrig gjøre oppmerksom på at det i lovforslaget § 9-27 første punktum vises til lovforslaget § 10-5. Den riktige henvisningen skal være til § 10-4. Lovforslaget § 9-27 første punktum bør da utformes på følgende måte (endringen er markert med understrekning) (her uthevet):

"Departementet kan gjøre unntak fra § 10-4 for den virksomhet som drives i norske verdipapirforetaks filial i utlandet."

I forslag til lov om regulerte markeder (børsloven) § 30 første punktum vises det til § 27 tredje ledd, mens den riktige henvisningen skal være til § 26 syvende ledd. Lovforslaget § 30 første punktum bør således utformes på følgende måte (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med understrekning) (her uthevet):

"Regulert marked kan pålegge et foretak eller en person som ikke oppfyller sin opplysningsplikt etter §§ 24 syvende ledd og 26 syvende ledd eller forskrift gitt i medhold av disse, en daglig løpende mulkt inntil opplysningsplikten er oppfylt".

Videre er det en skrivefeil i forslag til lov om regulerte markeder § 31 første punktum. Lovforslaget § 31 første punktum bør lyde (endring i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med understrekning) (her uthevet):

"Ved brudd på denne lov eller forskrifter gitt i medhold av denne lov eller ved vesentlige brudd på regulert markeds regler og forretningsvilkår, kan regulert marked pålegge utsteder av finansielle instrumenter notert på vedkommende regulerte marked eller medlemmer i vedkommende regulerte marked å betale et overtredelsesgebyr."