Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7. I hvilke tilfeller premiefondsmidler skal fordeles ved omorganisering

Arbeidsgruppen viser til at Storebrand i brev av 29. april 2003 til departementet har tatt opp en problemstilling knyttet til fordeling av premiefondsmidler i situasjoner der bedriften omorganiseres/avvik­les. Storebrand peker i brevet på at medlemsdefinisjonen både inkluderer yrkesaktive og ikke-yrkesaktive (dvs. alders- og uførepensjonister). Ikke-yrkesaktive medlemmer vil imidlertid ikke motta premiefondsmidler i situasjoner det her er tale om, og disse bør derfor ikke inngå i beregningen av hvor stor andel som berøres av endringene. På denne bakgrunn foreslår Storebrand at man innfører en ny definisjon av medlemmer i §§ 14-2 første ledd, 14-3 annet ledd og 15-2 første og annet ledd.

Arbeidsgruppen viser til at det i forarbeidene til foretakspensjonsloven fremgår at utvalget pekte på arbeidsstokken/arbeidstakerne som et naturlig utgangpunkt for beregningen av andelen som berøres av endringene, jf. blant annet Ot.prp. nr. 47 (1998-99) Lov om foretakspensjon punktene 16.2.2, 16.2.3 og 17.2.1. I lovteksten ble imidlertid begrepet "medlemmer" benyttet. Etter arbeidsgruppens vurdering kan de virkninger Storebrand peker på og omtale i Ot.prp. nr. 47 (1998-99) tale for en endring i de aktuelle bestemmelser i den retning Storebrand foreslår.

De fleste høringsinstansene har sluttet seg til arbeidsgruppens forslag om at kravet om når pensjonsordningens midler skal fordeles, knyttes til yrkesaktive medlemmer. Departementet foreslår lovendringer i tråd med arbeidsgruppens forslag, samt tilsvarende endringer i de bestemmelsene FNH har pekt på. Departementet foreslår imidlertid å benytte begrepene "er medlem" og "med medlemskap" til erstatning for arbeidsgruppens forslag om "som oppfyller opptaksvilkårene". Det vises til forslag til endringer i foretakspensjonsloven §§ 12-6, 14-2 første ledd, 14-3 annet ledd og 15-2, samt endringer i innskuddspensjonsloven §§ 10-5 annet og tredje ledd, 12-2 første ledd, 12-3 første ledd og 13-2 første og annet ledd.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til endring av foretakspensjonsloven §§ 12-6, 14-2 første ledd, 14-3 annet ledd og 15-2, samt endringer i innskuddspensjonsloven §§ 10-5 annet og tredje ledd, 12-2 første ledd, 12-3 første ledd og 13-2 første og annet ledd.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot Regjeringens forslag til endring av foretakspensjonsloven §§ 12-6, 14-2 første ledd, 14-3 annet ledd og 15-2, samt endringer i innskuddspensjonsloven §§ 10-5 annet og tredje ledd, 12-2 første ledd, 12-3 første ledd og 13-2 første og annet ledd

Disse medlemmer ser det som utidig av Regjeringen, etter innspill fra et forsikringsselskap, å foreslå endringer som påfører bedriftene økte kostnader gjennom en skjerping av regelverket for fordeling av premiefondsmidler. Eiendomsretten til premiefondsmidlene har vært omstridt. Etter innføring av obligatorisk tjenestepensjon vil enhver arbeidstaker som kommer i et nytt ansettelsesforhold få pensjonsrettigheter fra første dag hos en ny arbeidsgiver. Disse medlemmer understreker i den forbindelse at Regjeringens forslag innebærer at disse arbeidstakerne får doble pensjonsinnbetalinger i en periode på inntil 5 år. Det er ingen grunn til å utvide omfanget av dette.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre konstaterer at det i gjeldende regelverk er krav om fordeling av premiefondsmidler ved ulike former for omorganisering av foretak. Når det kun er yrkesaktive medlemmer som vil kunne bli gjenstand for fordeling av midler er det naturlig at det er andelen av yrkesaktive medlemmer som skilles ut, som skal brukes som kriterium for når fordeling skal finne sted.

Disse medlemmer understreker at en slik endring i loven vil medføre at flere tilfeller av omorganisering vil kvalifisere til krav om fordeling av premiefond. Dette tilsier at man bør utrede nærmere om kvalifiseringskravet på en tredjedel av medlemmene, bør justeres.

Disse medlemmer mener at man også bør vurdere om det er behov for bestemmelser med krav om fordeling av premiefond. Krav om lineær opptjening i foretakspensjon sikrer at hvert medlem til enhver tid har dekket opptjente pensjonsrettigheter. Fremtidig opptjening vil være knyttet til fremtidig arbeidsforhold. Obligatorisk Tjenestepensjon er også innført etter at lov om foretakspensjon trådte i kraft, slik at alle medlemmer som omfattes av en omorganisering uansett vil bli omfattet av en ny tjenestepensjonsordning ved nye arbeidsforhold.