6. Markedsføring av lån og kreditt - utvidelse av opplysningsplikten
Ved opptak av lån trenger forbrukere informasjon om det låneproduktet som tilbys, for å ha et godt grunnlag for å ta stilling til tilbudet. En sentral opplysning er opplysning om den effektive årlige renten på lånet.
Nærmere regler om markedsføring av lån er gitt i låneavtaleforskriften som er gitt med hjemmel i finansavtaleloven.
Et krav om at det skal opplyses om effektiv rente ved skriftlig markedsføring av lånetilbud der det opplyses om kredittvilkår, følger også både av forskrifter og finansieringsvirksomhetsloven. Videre gjelder det en tilsvarende opplysningsplikt ved markedsføring av kreditt til forbrukere i forbindelse med kjøp av varer eller tjenester etter kredittkjøpsloven. I det nevnte regelverket om markedsføring av lån og kreditt inntrer plikten til å opplyse om effektiv rente mv. bare i tilfeller der det gis opplysninger om låne- eller kredittvilkår. Regelverket rammer ikke såkalt nøytral markedsføring der slike opplysninger ikke gis.
Justisdepartementet sendte i juni 2006 på høring et forslag om endring av låneavtaleforskriften. Forslaget i høringsnotatet gikk i korthet ut på at det skal opplyses om effektiv rente ved all markedsføring av lån som omfattes av finansavtaleloven, og ikke bare ved markedsføring av lån der det opplyses om lånevilkår mv., slik rettstilstanden er i dag. På bakgrunn av denne høringen sendte departementet i oktober 2006 en invitasjon til et høringsmøte om en tilsvarende endring i kredittkjøpsloven.
På bakgrunn av høringen er departementet kommet til det er ønskelig å utvide opplysningsplikten ved markedsføring av lån etter finansavtaleloven, og tar sikte på en endring av låneavtaleforskriften i samsvar med dette. Departementet mener videre at det er ønskelig med en utvidet opplysningsplikt også i kredittkjøpstilfellene, og foreslår derfor å endre kredittkjøpsloven. Etter departementets syn taler hensynet til forbrukeren for at man gir slike regler. En utvidet opplysningsplikt vil kunne gjøre det lettere for forbrukeren å sette seg inn i ulike låne- og kredittilbud, og vurdere disse tilbudene i forhold til sin egen økonomiske stilling.
Det er reist spørsmål i høringsrunden om finansavtaleloven § 48 gir hjemmel for å gi slike regler om markedsføring som foreslått i høringsnotatet. Departementet er etter en samlet vurdering kommet til at det kan være tvil om finansavtaleloven gir tilstrekkelig hjemmel til å gi så omfattende regler om markedsføring som det her er tale om. Departementet har derfor kommet til at det bør foretas en presisering i finansavtaleloven § 48 sjette ledd om at bestemmelsen også gir adgang til å gi regler om markedsføring av lånetilbud.
Komiteen er glad for at Regjeringen vil utvide opplysningsplikten ved markedsføring av lån etter finansavtaleloven, og at Regjeringen tar sikte på en endring av låneavtaleforskriften i samsvar med dette. En utvidet opplysningsplikt også i kredittkjøpstilfellene vil kunne gjøre det lettere for forbrukeren å sette seg inn i ulike låne- og kredittilbud, og vurdere disse tilbudene i forhold til sin egen økonomiske stilling. Regelverket vil da ramme også såkalt nøytral markedsføring. Det skal da opplyses om effektiv rente ved all markedsføring av lån som omfattes av finansavtaleloven, og ikke bare ved markedsføring av lån der det opplyses om lånevilkår mv., slik rettstilstanden er i dag.