2. Vandelskrav for personer som utfører arbeid i kriminalomsorgen uten å være tilsatt der
Straffegjennomføringsloven bestemmer at det ikke må være noe å utsette på vandelen til "tilsatte" i kriminalomsorgen. Mange personer med ulik utdannelse og bakgrunn utfører imidlertid arbeid i kriminalomsorgen uten å være tilsatt der som for eksempel prester, helsepersonell, lærere og selvstendige oppdragsmottakere. Formålet med vandelskravet er særlig å sikre at den som tilsettes i kriminalomsorgen, har den nødvendige aktelse og tillit både utad og i forhold til innsatte og klienter. Vandelskravet skal imidlertid også ivareta hensynet til virksomhetens sikkerhet.
Spørsmålet som ble reist i høringsutkastet var om vandelskravet i straffegjennomføringsloven burde utvides slik at det også omfatter personer som utfører arbeid i kriminalomsorgen uten å ha et tilsettingsforhold der.
Departementet foreslår også etter høringsrunden å endre bestemmelsen slik at vandelskravet også omfatter personer som utfører arbeid i kriminalomsorgen som ledd i forvaltningssamarbeidet. Etter forslaget kan det også være aktuelt å kontrollere vandelen til andre som utfører arbeid i kriminalomsorgen uten å ha et tilsettingsforhold i virksomheten.
Etter departementets syn står personer som er tilsatt i andre offentlige etater, men utfører arbeid i kriminalomsorgen som ledd i forvaltningssamarbeidet, i en særstilling. Tidligere var helsepersonell, lærere og prester tilsatt i fengselsvesenet, og vandelskravet gjaldt således fullt ut for disse på samme måte som øvrige tilsatte i fengselsvesenet. Tjenestene ble senere omorganisert, men det var ikke meningen å endre rettstilstanden med hensyn til krav til vandel. Personer som er knyttet til forvaltningssamarbeidet, har normalt stor bevegelsesfrihet på arbeidsstedet ved at de disponerer nøkler til rom og dører som skiller avdelinger og er dessuten i direkte kontakt med innsatte uten spesiell kontroll eller tilsyn. I de større fengslene vil ofte disse tjenestene utgjøre fulltidsstilling.
Kriminalomsorgen mottar også tjenester fra andre enn de som er tilsatt i virksomheten eller er en del av forvaltningssamarbeidet. Tjenestene kan være knyttet til kriminalomsorgens oppgaver og omfatter blant annet frivillige organisasjoner. Andre tjenester kan være knyttet til institusjonens drift slik som bygnings- eller ombygningsarbeid, vedlikeholdsarbeid, renholdsarbeid, installering av sikkerhetssystemer med videre. Etter departementets syn vil det ikke være naturlig at vandelskravet formes som en skal-regel for denne gruppen, men foreslår at arbeidsgiver kan kreve fremlagt politiattest etter en skjønnsmessig vurdering. Når arbeidsgiver skal ta standpunkt til om vedkommende skal undergis vandelskontroll, tar den hensyn til blant annet vedkommendes tilknytning til kriminalomsorgen, hvilke oppgaver som utføres av vedkommende og omfanget av disse, og dessuten hvem vedkommende har kontakt med ved utføringen av oppgavene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, viser til at straffegjennomføringsloven § 8 stiller krav om at det ikke må være noe å utsette på vandelen til tilsatte i kriminalomsorgen. Komiteen har merket seg at departementet foreslår å endre bestemmelsen slik at vandelskravet også omfatter personer som utfører arbeid i kriminalomsorgen som ledd i forvaltningssamarbeidet. Etter forslaget kan det også være aktuelt å kontrollere vandelen til andre som utfører arbeid i kriminalomsorgen uten å ha et tilsettingsforhold i virksomheten. Komiteen er opptatt av at kriminalomsorgen skal kunne samarbeide mest mulig effektivt med andre etater for å kunne lage en helhetlig oppfølging av hver enkelt straffedømt under soningen, og at det derfor kan være hensiktsmessig å kunne stille krav til vandel for personer som utfører arbeid i kriminalomsorgen. Komiteen slutter seg til det fremlagte lovforslaget.
Komiteen vil påpeke at det at det ikke er noe å utsette på vandelen, ikke er identisk med krav om plettfri vandel. Komiteen mener at også tidligere straffedømte kan være egnet til å utføre arbeid innen kriminalomsorgen, og disse kan også i en del tilfeller, gjennom sine erfaringer, tilføre kriminalomsorgen en innsikt som kan være verdifull som ledd i rehabiliteringen av den straffedømte.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, vil vektlegge at bruken av vandelsattest blant annet skal bidra til å sikre at ansatte innen kriminalomsorgen ikke misbruker sin stilling til å bistå innsatte med kriminelle handlinger, men heller ikke til å diskvalifisere tidligere straffedømte fra å kunne arbeide også innenfor dette fagfeltet. Flertallet vil understreke at en tidligere straffedom skal være ett av momentene i en helhetsvurdering, uavhengig av om vedkommende skal tilsettes fast eller midlertidig eller har en annen tilknytning til kriminalomsorgen.
Flertallet vil også understreke at det ved vurderingen av den enkeltes vandel vil være behov for å differensiere vandelskravene utfra hvor tett den ansatte arbeider opp mot den innsatte, og at en tettere kontakt med den innsatte kan gi et strengere krav til tidligere vandel enn der arbeidet har perifer tilknytning til den straffedømte.
Komiteen merker seg at en vesentlig grunn til lovendringsforslaget knyttet til vandelskrav er betinget av at tidligere ansatte nå kan ha annen arbeidsgiver enn kriminalomsorgen (eksempelvis ansatte lærere, helsepersonell og prester), på tross av at den praktiske kontakten med kriminalomsorgen kan være den samme for den enkelte ansatte. Komiteen deler departementets syn om at dette ikke kan påvirke kravene til vandel, og at disse kravene i stedet må relateres til den faktiske kontakten den ansatte har med kriminalomsorgen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, er tilfreds med at proposisjonen ivaretar de perspektivene som her er anført, slik at vandelskravet differensieres i tråd med det anførte. Det differensierte vandelskravet bidrar dermed etter flertallets syn både til å ivareta kriminalomsorgens behov for å beskytte seg mot at ansatte bistår den innsatte med nye kriminelle handlinger, men også til at ansatte ikke uten videre skal diskvalifiseres fra arbeid innen kriminalomsorgen selv om det finnes pletter på rullebladet.
Komiteen mener at den foreslåtte endringen i § 8 første ledd bør endres noe slik at ordlyden blir bedre. Det foreslås derfor at preposisjonen "i" byttes ut med preposisjonen "for". I brev fra statsråden datert 24. januar 2007 til justiskomiteen sier han at en slik endring vil
"antagelig språklig sett få bedre frem at bestemmelsen omfatter alle de som bistår, er engasjert av eller utfører tjenester for kriminalomsorgen på den ene eller andre måten, og ikke bare de som er tilsatt der."
Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"§ 8 første ledd fjerde punktum skal lyde:
Uttømmende politiattest kan også kreves fremlagt for andre som utfører arbeid for kriminalomsorgen."