Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Arne L. Haugen og Lise Wiik, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til ESAs behandling av den såkalte "Kvitsjøen"-saken som er den direkte foranledningen til Regjeringens forslag til endringer i lov av 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann. ESA mener at nasjonalitetskravet virker diskriminerende og dermed i strid med EØS-avtalen.

Komiteen viser også til brev fra Fiskeri- og kystdepartementet av 25. oktober, 7. november og 28. november 2006 (vedlagt).

Komiteen er tilfreds med at Regjeringen oppdaterer gjeldende lovverk i forhold til EØS-avtalen. Endringsforslaget innebærer at det ikke lenger stilles nasjonalitetskrav til de som skal være mannskap på norske fiskefartøy. Derimot opprettholdes krav om bosted i Norge. Minst halvparten av mannskapet skal ha bosted i en norsk kystkommune eller nabokommune til en kystkommune. Det gis adgang til å dispensere fra bostedskravet i særlige tilfeller.

Det er bred enighet om at fiskeressursene først og fremst skal komme kystbefolkningen til gode. Komiteen mener kravet om bosted, slik Regjeringen foreslår, ivaretar våre fiskeripolitiske målsettinger. Bostedskravet bidrar også til å sikre norske mannskapers rettigheter i fisket. Det bidrar også til å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår for mannskap og fiskere.

Kravet om bosted i en kystkommune eller nabokommune til kystkommune, kan i praksis føre til et yrkesforbud for førere av fartøy som er bosatt i en kommune som ligger utenfor bostedskravet. Dette gjelder ikke for mannskap som omfattes av 50-prosentregelen. Komiteen er derfor enig i at det gis en dispensasjonsadgang som kan fange opp uheldige utslag av bostedskravet.

Komiteen mener at det kan få uheldige og urimelige utslag at dispensasjonsadgangen fra bostedskravet kun omfatter de 40 kommunene som ikke omfattes av bostedskravet. Lovendringen innebærer at nordmenn bosatt i utlandet ikke kan være fartøyførere, det kan heller ikke søkes dispensasjon om det. Bakgrunnen for å utvide dispensasjonsadgangen er at noen få norske fartøyførere er fast bosatt utenfor Norge, og at det i visse tilfeller har vist seg vanskelig å rekruttere kvalifiserte fartøyførere i Norge, særlig for spesialisert fiske.

Komiteen vil utvide dispensasjonsadgangen til også å omfatte fartøyførere bosatt i EØS-området, og færøyværinger og grønlendere, i tilfeller der det er vanskelig å rekruttere kvalifisert fartøyfører i Norge. På den bakgrunn fremmes følgende forslag:

"§ 3 andre ledd andre punktum skal lyde:

Det kan etter søknad gis dispensasjon fra bo­steds­kravet i første punktum for fartøyførere med bosted annet sted i Norge, i øvrig EØS-område, eller i de deler av Norden som ikke er omfattet av EØS."