8. Forholdet til personopplysningslovgivningen
Direktivet stiller krav til informasjonen som skal kunne benyttes ved bruk av IRB-modeller. Det er viktig at regelverket om personopplysninger ikke er til hinder for at institusjonene kan utvikle IRB-systemer som er i tråd med direktivkravene.
Kredittilsynet foreslo i sitt høringsforslag datert 22. juni 2005 å ta inn en forskriftshjemmel i finansieringsvirksomhetsloven § 2-9A og tilsvarende i verdipapirhandelloven som regulerer IRB-metoden og forholdet til personvernlovgivningen. Bestemmelsen var uendret i det forslaget som ble sendt ut på høring fra departementet, lovforslaget del III (finansieringsvirksomhetsloven) § 2-9 c andre ledd og del IV (verdipapirhandelloven) § 8-10 andre ledd. Det fremgår av hjemmelen at departementet i forskrift kan fastsette bestemmelser om krav til dokumentasjon, herunder bestemmelser som gjør unntak fra personopplysningsloven.
Departementet er enig med Datatilsynet i at unntak fra personopplysningsloven kun vil være aktuelt i de tilfeller det er nødvendig for å oppfylle IRB-forskriften og at personopplysningslovens regler gjelder med mindre det gjøres konkrete unntak i forskrift. Ettersom departementet legger til grunn at det kun i begrenset grad vil være nødvendig med unntak fra personopplysningsloven, anses den foreslåtte forskriftshjemmelen i utkast til ny § 2-9 c i finansieringsvirksomhetsloven og § 8-10 c i verdipapirhandelloven å være tilstrekkelig behandlingsgrunnlag for personopplysninger jf. personopplysningsloven § 8.
Kjennskap til innhenting av personopplysninger er viktig for at den registrerte skal kunne bruke sine rettigheter etter loven, og er også med på å sikre at opplysningene som er registrert er korrekte. Dette innebærer at departementet i tråd med uttalelser fra Datatilsynet ikke ser at det foreligger tilstrekkelig grunnlag for å gjøre generelt unntak fra personopplysningsloven §§ 19 til 21 slik FNH og Sparebankforeningen foreslår i sine forslag til lovbestemmelser.
Departementet vil også understreke at personopplysninger som er samlet inn til bruk for oppfyllelse av IRB-forskriften, ikke kan brukes til andre formål enn til oppfyllelse av IRB-forskriften.
Komiteen tar dette til etterretning og har sluttet seg til Regjeringens forslag til finansieringsvirksomhetsloven ny § 2-9 c annet ledd bokstav b samt verdipapirhandelloven ny § 8-10 annet ledd nr. 2 ovenfor under punkt 7.2.