Innstilling fra justiskomiteen om lov om endringar i lov 8. juni 1984 nr. 58 om gjeldsforhandling og konkurs og andre lover (elektronisk kommunikasjon mv.)
Dette dokument
- Innst. O. nr. 11 (2005-2006)
- Kildedok: Ot.prp. nr. 5 (2005-2006), jf. Ot.prp. nr. 108 (2004-2005)
- Dato: 08.12.2005
- Utgiver: Justiskomiteen
- Sidetall: 6
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Regjeringa gjer i proposisjonen framlegg til lov om endringar i lov om gjeldsforhandling og konkurs og andre lover. Framlegget svarer til framlegget i Ot.prp. nr. 108 (2004-2005) Om lov om endringar i lov 8. juni 1984 nr. 58 om gjeldsforhandling og konkurs og andre lover (elektronisk kommunikasjon mv.), som blei satt fram for Odelstinget i den førre sesjonen. Framlegget i Ot.prp. nr. 108 (2004-2005) blei ikkje handsama i den sesjonen. Etter forretningsordenen for Stortinget § 33 tredje ledd må Regjeringa setje framlegget fram att i den nye valperioden.
Konkursrådet utarbeidde i 2002 eit høyringsnotat med ulike framlegg om rasjonalisering av konkurshandsaminga ved auka bruk av elektronisk kommunikasjon og redusert bruk av brev og aviskunngjeringar. Konkursrådets høyringsnotat blei sendt på høyring av Justisdepartementet i november 2002. Departementet tok ikkje sjølv stilling til realitetane i framlegget før det blei sendt på høyring. Fleirtalet av høyringsinstansane stilte seg positive til hovudtanken om rasjonalisering av konkurshandsaminga ved bruk av elektronisk kommunikasjon. Men somme sider ved framlegga møtte kritikk. Nokre høyringsinstansar meinte at forslaget i høyringsnotatet ikkje tok nok omsyn til personvernet. Fleire høyringsinstansar gjekk òg imot at det ikkje lenger var foreslått nokon ufråvikeleg plikt til å rykkje kunngjeringsannonsar inn i ei avis som er alminneleg lesen på staden. Departementet har etter høyringa drøfta med Brønnøysundregistra, Datatilsynet, Domstoladministrasjonen og Konkursrådet kva for løysingar ein kan finne på desse spørsmåla.
På denne bakgrunn gjer Justisdepartementet i proposisjonen framlegg om endringar i konkurslova og andre lover med sikte på å leggje til rette for auka bruk av elektronisk kommunikasjon ved gjeldsforhandling og konkurs. Bruken av elektronisk kommunikasjon vil spare tid og kostnader, slik at midlane i bua kan bli utnytta meir effektivt.
Departementet foreslår at kunngjeringar til allmenta i samband med konkurs og gjeldsforhandling skal skje elektronisk i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon. Plikten til å kunngjere i Norsk lysingsblad blir samstundes foreslått oppheva. Det blir foreslått at kunngjering framleis skal skje i ei avis som er alminneleg lesen på staden. Kunngjeringsannonsane i avisene skal etter framlegget vere kortare enn i dag, slik at kostnadene ved aviskunngjeringane blir reduserte. I tillegg skal dei kjende fordringshavarane framleis bli varsla personleg om opning av konkurs eller akkordforhandling etter konkurslova.
Det blir foreslått ein forskriftsheimel for å gi reglar om abonnementsordningar, slik at fordringshavarar og offentlege organ kan abonnere på kunngjeringsinformasjon om konkurs og gjeldsforhandlingar frå Brønnøysundregistra. Slike abonnementsordningar kan vere utforma både slik at abonnentane får opplysningane via elektronisk post og ved at informasjon blir inkorporert i abonnentens eige datasystem.
Departementet foreslår å klårgjere som hovudregel at føresegnene i konkurslova om sending av meldingar og andre føresegner om kommunikasjon er teknologinøytrale i den forstand at elektronisk kommunikasjon kan nyttast om sendaren og mottakaren har lagt til rette for det og mottakaren har akseptert det.
Departementet gjer framlegg om eit system for elektroniske busider til bruk under handsaminga av eit konkursbu. Å leggje dokument og opplysningar ut på busida kan langt på veg erstatte utsending av dokument ved frankerte brev. Etter framlegget skal det vere avgrensa tilgang til busidene, slik at det er dei same som i dag har rett til å få tilsendt informasjon om buet, som vil få tilgang til opplysningane på busida. Dette er naudsynt av personvernomsyn. Det vil vere ein føremon for fordringshavarane og offentlege instansar at dei får ein plass der informasjon om buet er samla. Varsel som skal gis fordringshavarane under buhandsaminga, og som er avgjerande for kva tid ein frist tar til å løpe, skal likevel bli gitt direkte til fordringshavarane. Det blir foreslått at Brønnøysundregistra skal stå for drifta av elektroniske busider, og at informasjon frå Konkursregisteret om buet skal overførast automatisk til busida.
Det blir foreslått ein forskriftsheimel for å gi nærare reglar om dei tekniske krava for bruk av elektronisk kommunikasjon. Det blir òg foreslått ein forskriftsheimel for å gi reglar om abonnement på opplysningar frå busidene.
Det blir foreslått at nokre av pliktene bustyraren har etter konkurslova skal gå over til føraren av Konkursregisteret. Dette gjeld mellom anna plikta til å sørgje for registrering av konkursopning i grunnboka og Meirverdiavgiftsmantalet.
Det er gjort framlegg om endringar i einingsregisterlova for å gjere Konkursregisteret til eit tilknytt register til Einingsregisteret. Endringa inneber også at konkursbuet skal vere ei eiga registereining i Konkursregisteret.
Når det gjeld dei økonomiske og administrative konsekvensane, viser departementet til at forslaget om endringar i kunngjeringsreglane er venta å føre til ei innsparing for det offentlege på 8 mill. kroner årleg ved avviklinga av annonseringa i Norsk lysingsblad og ved aviskunngjering i forkorta form.Vidare ventar ein ein samla utviklingskostnad på 5,16 mill. kroner ved Brønnøysundregistra. Brønnøysundregistra har berekna at dei årlege driftskostnadene vil bli på 1,5 mill. kroner. Endringane vil gje innsparingar for konkursbua. I tillegg til reduksjon av portoutgifter vil framlegget venteleg føre til at bustyrarane får færre og enklare administrative oppgåver i buhandsaminga samanlikna med i dag. Næringslivet eller private aktørar får elles ikkje nye kostnader eller administrative byrder som følgje av framlegget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, viser til at det nå er utarbeidet et forslag om rasjonalisering av konkurshåndtering. Komiteen er positiv til at en oppnår en rasjonaliseringsgevinst. Komiteen vil også påpeke at ved bruk av elektronisk kommunikasjon vil en spare tid og kostnader, slik at midlene i boet kan bli utnyttet mer effektivt.
Komiteen forutsetter som departementet at elektronisk kommunikasjon kan brukes hvis de involverte parter aksepterer dette.
Komiteen er enig i departementets forslag om at kunngjøringene skal skje elektronisk i Brønnøysundregistret og i en avis som er alminnelig lest på stedet. Komiteen viser også til at det etter forslaget skal være avgrenset tilgang til hjemmesidene. Komiteen har merket seg at noen høringsinstanser mener forslaget ikke tar hensyn til personvernet, men komiteen mener dette er tilstrekkelig hensyntatt og at hovedtanken om rasjonalisering av konkursbehandling ved bruk av elektronisk kommunikasjon er viktig.
Komiteen er positiv til at kunngjøring av konkursåpning i Norsk lysingsblad blir erstattet av elektroniske kunngjøringer. Komiteen viser til at en slik kunngjøring vil være like virkningsfull og nå samme målgruppe som i dag, men på en mer rasjonell og arbeidsbesparende måte. I dag kan det gå inntil ti dager fra avgjørelse om konkursåpning til kunngjøringen er trykt i avis og Norsk lysingsblad. Komiteen viser til at med elektronisk kunngjøring vil informasjonen kunne være tilgjengelig allerede dagen etter konkursåpning.
Komiteen er enig i at det i den elektroniske kunngjøringspublikasjon bør være tilgang til å søke på navn, et definert tidsrom, et geografisk område og bransje, men komiteen mener det må fastsettes forskrift om dette før loven trer i kraft.
Komiteen er enig i forslaget om at bostyrer skal sende kunngjøringen om åpning av konkurs til alle kjente fordringshavere.
Komiteen er positiv til at det legges til rette for elektronisk abonnement på kunngjøringer om konkursåpning. Komiteen viser til at en abonnementsordning skal gi en enklere og mer tilpasset informasjonstilgang for brukerne. Komiteen er enig i at en kan abonnere på kunngjøringsopplysninger fra et fylke eller fra en bransje. Komiteen viser til at det bør arbeides videre med hva et abonnement skal inneholde og finansiering av abonnementsordningen.
Komiteen viser til at det i forslaget foreslås at hvert enkelt bo skal få sin egen kunngjøringsside og hvor også annen informasjon i bobehandlingen legges ut. Komiteen viser til at det er de samme opplysningene som nå skal legges ut elektronisk som i dag får manuell behandling. Å samle informasjonen på ett sted er en praktisk forutsetning for å oppnå de økonomiske rasjonaliseringsgevinstene. Komiteen viser også til at plassering hos Brønnøysundregisteret innebærer at bostyreren kan bli lettet for en del administrative oppgaver. Etter forslaget skal det være avgrenset tilgang til hjemmesidene, slik at det er de samme som i dag har rett til å få tilsendt informasjon om boet, som vil få tilgang til opplysningene på hjemmesidene. Komiteen er enig i departementets vurdering om ikke å gå inn for at sikker identifikasjon skal bli opphevet. Komiteen mener dette er viktig av hensyn til personvernet. Komiteen viser i den forbindelse til høringsuttalelsen fra Datatilsynet og mener hensynet til personvernet her må vektlegges.
Når det gjelder overføring av plikter etter konkursloven fra bostyrer og tingretter til Konkursregisteret, er komiteen enig i dette. Komiteen mener dette vil avlaste bostyrer fra rene administrative oppgaver.
Komiteen ser også fram til at det nye sentrale saksbehandlingssystemet for tinglysing, (Regin@), er fullt operativt.
Komiteen viser til at Konkursregisteret i dag ikke er et tilknyttet register til Enhetsregisteret, og regler om registrering av konkurser er ikke tilpasset hverandre. Komiteen viser til at om Konkursregisteret blir gjort til et tilknyttet register vil en oppnå både entydig identifisering og enklere håndtering av boet. Komiteen mener at en må følge opp forslaget om at det er konkursboet som skal være registrert i Konkursregisteret. Komiteen viser til at det i forslaget er vist til praksis om at plikt til å melde sletting i Enhetsregisteret sjelden blir fulgt. Komiteen mener det er viktig at dette blir fulgt opp og at dersom konkursregistreringen blir tilknyttet registeret, vil kontrollansvaret ligge hos Konkursregisteret.
Når det gjelder de økonomiske og administrative konsekvensene, viser komiteen til at det forventes en innsparing på 8 mill kroner årlig. Komiteen viser til at det er nødvendig med tekniske innvesteringer for å gjøre systemet operativt. Brønnøysundregisteret vil i tillegg utvikle en abonnementsordning i tråd med forslaget. Komiteen merker seg at næringslivet eller private aktører ikke vil få nye kostnader eller administrative byrder som følge av forslaget. Komiteen mener det er viktig at endringer også vil gi innsparinger for konkursboet, og at en vil redusere portoutgifter ved bruk av elektronisk post.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonene og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringar i lov 8. juni 1984 nr. 58 om gjeldsforhandling og konkurs og andre lover (elektronisk kommunikasjon mv.)
I
I lov 8. juni 1984 nr. 58 om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven) blir det gjort følgjande endringar:§ 6 første ledd første punktum skal lyde:
Når forhandling om frivillig gjeldsordning er åpnet, skal gjeldsnemnda, hvis ikke retten beslutter å gjøre det selv, uten opphold kunngjøre åpningen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i en avis alminnelig lest på stedet.
§ 24 andre ledd skal lyde:
Fordringshaverne oppfordres samtidig til innen en frist som ikke må settes kortere enn to uker, og ikke lengre enn tre uker, å underrette gjeldsnemnda skriftlig om de vedtar forslaget.
§ 25 andre ledd første og nytt andre punktum skal lyde:
Dersom forslaget ved utløpet av fristen etter § 24 annet ledd ikke er blitt godtatt av alle disse fordringshavere, men heller ikke er blitt forkastet av noen av dem, kan gjeldsnemnda oppfordre de fordringshavere som ikke har svart, til innen to uker å melde fra om de godtar forslaget. Oppfordringen skal sendes i rekommandert brev eller ved bruk av elektronisk kommunikasjon hvor det er benyttet en betryggende metode for å sikre at meldingen er mottatt.
Noverande andre og tredje punktum blir nye tredje og fjerde punktum. § 35 andre ledd skal lyde:
Kunngjøringen rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i en avis som er alminnelig lest på stedet; kunngjøringen skal i avisen gjengis i forkortet form med henvisning til den elektroniske kunngjøringspublikasjonen.
§ 37 skal lyde:§ 37 Underretning ved bestridte fordringer
Dersom en anmeldt fordring helt eller delvis blir bestridt, skal gjeldsnemnda uten opphold underrette fordringshaveren og samtidig gjøre vedkommende oppmerksom på reglene i § 47 annet ledd. Underretningen skal sendes med rekommandert brev eller ved bruk av elektronisk kommunikasjon hvor det er benyttet en betryggende metode for å sikre at underretningen er mottatt.
§ 40 femte ledd skal lyde:
Dersom vedtakelsen eller tilbakekallingen er skjedd ved en representant som ikke har fremlagt betryggende legitimasjon for sin myndighet til å forplikte fordringshaveren, skal vedtakelsen eller tilbakekallingen godtas såfremt betryggende legitimasjon fremlegges innen den fastsatte avstemningsfrist eller på et eventuelt avstemningsmøte.
§ 78 første ledd nr. 4 og 5 skal lyde:
4) oppfordring til fordringshaverne om å melde sine krav til bostyreren innen en nærmere angitt frist, jf. § 109,
5) opplysning om hvilken domstol som behandler boet.
§ 78 andre ledd skal lyde:
Dersom det må antas at boet ikke vil gi dekning til uprioriterte fordringer, kan dette opplyses i kunngjøringen sammen med rettens mulige beslutning etter § 156 første ledd.
§ 78 tredje ledd første punktum skal lyde:
Retten eller føreren av konkursregisteret dersom departementet bestemmer det, skal sende kunngjøringen til Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og rykke den inn i en avis som er alminnelig lest på stedet; kunngjøringen skal i avisen gjengis i forkortet form med henvisning til den elektroniske kunngjøringspublikasjonen.
§ 79 skal lyde:§ 79 Tinglysing mv. av melding om at konkurs er åpnet.
Retten skal sørge for at melding om at konkurs er åpnet i skyldnerens bo, registreres i Konkursregisteret.
Føreren av Konkursregisteret sørger for at melding om at konkurs er åpnet i skyldnerens bo, tinglyses eller registreres i:
1) Løsøreregisteret,
2) grunnboken, dersom skyldneren eier fast eiendom,
3) Foretaksregisteret, dersom skyldnerens virksomhet er innført der,
4) Regnskapsregisteret, dersom skyldnerens virksomhet er innsendingspliktig.
Føreren av Konkursregisteret skal sende melding om konkursåpningen i samsvar med lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 27 annet ledd.
Med mindre retten beslutter å gjøre det selv, skal bostyreren sørge for at melding om at konkurs er åpnet i skyldnerens bo, registreres i
1) andre realregistre enn grunnboken, for så vidt skyldneren eier eiendeler som er registrert der,
2) et verdipapirregister, dersom det er registrert rettigheter der som bostyreren mener er omfattet av boets beslagsrett.
Med mindre retten beslutter å gjøre det selv, skal bostyreren videre sende underretning om konkursåpningen til Posten Norge AS og de banker og tilsvarende institusjoner hvor skyldneren har innskudd.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om fremgangsmåten ved fremsetting av meldinger etter første til femte ledd.
Blir en eiendel abandonert etter § 117 b, skal bostyreren sørge for at melding som nevnt i andre ledd nr. 1 og 2 og fjerde ledd slettes for så vidt gjelder de abandonerte eiendeler. Videre skal det gis melding til fylkesskattekontoret dersom abandoneringen gjelder formuesgoder som vil kunne medføre krav på merverdiavgift ved salg fra skyldnerens side.
§ 93 første ledd andre punktum skal lyde:
Så lenge fristen for anmeldelse av fordringer ikke er utløpt, skal innkalling likevel alltid kunngjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon.
§ 109 tredje ledd skal lyde:
Fristen for anmeldelse må være minst tre og høyst seks uker regnet fra den dag konkursåpningen ble kunngjort i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon.
§ 111 andre ledd skal lyde:
Konkursskyldneren, fordringshavere som har fått innstilt sine fordringer og borevisor har rett til å uttale seg og å være til stede under fordringsprøvingen. Disse skal varsles om tid og sted for prøvingen og tilsendes bostyrerens innstilling minst åtte dager før prøvingen finner sted. Varsel om fordringsprøving kan sendes elektronisk med henvisning til hvor innstillingen finnes elektronisk tilgjengelig, dersom mottakeren har godtatt bruk av elektronisk kommunikasjon.Den som har rett til å være til stede ved fordringsprøvingen, har likevel rett til på forespørsel å få tilsendt innstillingen. Når det finnes ubetenkelig, kan en fordring prøves selv om bostyrers innstilling ikke har foreligget senest åtte dager før fordringsprøvingen.
§ 120 fjerde ledd skal lyde:
Bostyreren skal gjøre innberetningen kjent for fordringshaverne ved å sende den til dem, eller gjøre den elektronisk tilgjengelig dersom fordringshaveren har godtatt bruk av elektronisk kommunikasjon. Bostyreren skal sende innberetningen til Konkursregisteret og skyldneren.
§ 122 andre ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Dersom fordringshaveren har godtatt bruk av elektronisk kommunikasjon, kan fordringshaveren i varselet gjøres kjent med fristen og om hvor regnskapet og redegjørelsen finnes elektronisk tilgjengelig.
§ 124 andre ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Dersom fordringshaveren har godtatt bruk av elektronisk kommunikasjon, kan fordringshaveren i varselet gjøres kjent med fristen etter § 40 og om hvor forslaget, bostyrerens og bostyrets uttalelse og fordringshaverlisten finnes elektronisk tilgjengelig.
§ 128 første ledd andre punktum skal lyde:
De fordringshavere som har reist innsigelser mot beslutningen om å ta boet opp til slutning, jf. § 122 annet ledd, skal underrettes om beslutningen.
§ 128 fjerde ledd første punktum skal lyde:
Utlodningen sendes til alle fordringshavere med godkjente fordringer.
§ 130 andre ledd tredje punktum skal lyde:
De fordringshavere som får et mindre beløp enn angitt i bostyrerens utlodning, skal underrettes om den nye utlodningen.
§ 136 tredje ledd skal lyde:
Kunngjøring om at bobehandlingen er innstilt, skal offentliggjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i en avis som er alminnelig lest på stedet.
§ 138 første ledd tredje og fjerde punktum skal lyde:
Med mindre retten beslutter å gjøre det selv, skal føreren av Konkursregisteret sørge for at meldinger som er gitt i henhold til § 79 andre ledd nr. 2 og nr. 5 og fjerde ledd blir slettet. Videre skal føreren av Konkursregisteret gi melding i samsvar med lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 27 annet ledd.
§ 144 første ledd skal lyde:
Ethvert konkursbo og bo som etter annen lovgivning skal tvangsavvikles etter konkurslovens regler, skal registreres i et sentralt register (Konkursregisteret) på eget organisasjonsnummer. Også stiftere, daglig leder og personer som har eller har hatt verv i et foretak, en sammenslutning eller en stiftelse som er konkurs eller under tvangsavvikling, kan registreres. Det samme gjelder eiere av et slikt foretak eller en slik sammenslutning som har en eierandel på 20 prosent eller mer, eller som har hatt en slik eierandel senere enn fem år før åpningen av bobehandlingen. Det kan også registreres opplysninger fra bostyrerens innberetninger, med unntak for opplysning om mistanke om straffbare forhold. Departementet gir nærmere bestemmelse om registerets innhold.
§ 144 tredje ledd skal lyde:
Opplysninger som er registrert i Løsøreregisteret, Foretaksregisteret, Enhetsregisteret og Regnskapsregisteret, kan meddeles til Konkursregisteret etter nærmere bestemmelser gitt av departementet.
§ 156 skal lyde:§ 156 Forenklet underretning til fordringshaverne, elektronisk kommunikasjon mv.
Retten kan bestemme at påbudt underretning skal skje på annen måte enn bestemt, at underretning bare skal skje til fordringshavere hvis tilgodehavende er prioritert eller overstiger et visst beløp eller at underretning helt skal unnlates, dersom omkostningene ved å benytte den påbudte fremgangsmåte vil stå i fremtredende misforhold til fordringenes størrelse eller den dekning de kan ventes å få. Beslutning etter denne paragraf skal så vidt mulig meddeles alle som berøres av beslutningen, med mindre det synes klart ubetenkelig å unnlate å gi slik melding.
Kommunikasjon som etter loven skal skje skriftlig, kan formidles elektronisk om senderen og mottakeren har lagt til rette for det og mottakeren har godtatt det. Det samme gjelder når loven her fastsetter at informasjon skal sendes, meldes eller meddeles, eller at det skal gis varsel eller underretning. For kommunikasjon med retten gjelder domstolloven § 197 a.
Dokumenter og opplysninger som gjelder et konkursbo, kan også gjøres elektronisk tilgjengelig på egne bosider som drives av Brønnøysundregistrene. Føreren av Konkursregisteret skal sørge for at all informasjon som finnes om boet i Konkursregisteret uten opphold blir gjort tilgjengelig på bosiden. Bare bostyreren og føreren av Konkursregisteret kan legge inn informasjon på bosiden. Informasjonen på bosiden skal ikke gjøres tilgjengelig for andre enn dem som ifølge lov eller med hjemmel i lov har rett til å motta den.
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om elektronisk kommunikasjon etter loven her og om de elektroniske bosidene, herunder regler om undertegning, autentisering, integritet og konfidensialitet og regler som stiller krav til produkter, tjenester og standarder som er nødvendige for slik kommunikasjon.
Kongen kan i forskrift gi regler om begrenset tilgang til opplysninger som er elektronisk tilgjengelige, om sletting av opplysninger fra bosidene og om plikter for bostyreren og føreren av Konkursregisteret. Kongen kan i forskrift også gi regler om fritak for konsesjonsplikt, jf. lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger § 33.
Kongen kan gi forskrift med nærmere bestemmelser om gjennomføring av kunngjøring, herunder hvilke opplysninger som skal kunngjøres når kunngjøringen skal ha en forkortet form og om sletting av elektronisk lagrede kunngjøringsopplysninger.
Ny § 156 a skal lyde:§ 156 a Abonnementsavtaler
Føreren av Konkursregisteret skal tilby abonnementsordninger for opplysninger som etter loven her skal kunngjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon. Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om ordningen, herunder om hvilke typer abonnement som skal tilbys, tekniske krav for å være abonnent og om finansiering. Kongen kan i forskrift også gi regler om at fordringshavere og offentlige myndigheter skal kunne abonnere på opplysninger fra elektroniske bosider hos Brønnøysundregistrene.
II
I lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret blir det gjort følgjande endringar:§ 2 bokstav b nytt nr. 7 skal lyde:
7. Konkursregisteret (lov 8. juni 1984 nr. 58 om gjeldsforhandling og konkurs § 144).
§ 26 nytt fjerde ledd skal lyde:
Har Enhetsregisteret mottatt underretning etter konkursloven § 138 andre ledd første punktum, skal det registrerte konkursboet slettes av registeret.
III
1. Lova gjeld frå den tid Kongen fastset. Kongen kan fastsetje at ulike delar av lova skal ta til å gjelde frå ulik tid.
2. Kongen kan fastsetje nærmare overgangsreglar.
Oslo, i justiskomiteen,den 8. desember 2005
Anne Marit Bjørnflaten | Solveig Horne |
leder | ordfører |