4. Avskjæring av klageadgangen ved vedtak om bortfall av botilbud i mottak
For personer med endelig avslag på asylsøknaden, som har oversittet utreisefristen og som ikke omfattes av noen av unntakskategoriene, fatter UDI særskilt vedtak om bortfall av botilbud i mottak. Vedtaket kan påklages til Kommunal- og regionaldepartementet. Departementet ønsker å gjøre unntak fra de ordinære klagereglene i disse sakene, gjennom å avskjære klageadgangen.
Forslaget til § 41 a tredje ledd første punktum slår fast at forvaltningsloven §§ 24 og 25 om grunngiving og §§ 28-34 om klage ikke gjelder for utlendingsmyndighetenes vedtak om tildeling av botilbud og overføring til nytt innkvarteringssted. Dette er ikke nytt i forhold til gjeldende rett, jf. utlendingsforskriften § 60 annet ledd. Av hensyn til brukerne er det imidlertid et poeng at alle unntak fra forvaltningsloven fremgår av lovteksten. Av samme grunn gjøres det i tredje ledd annet punktum unntak fra forvaltningsloven §§ 28-34 om klage for utlendingsmyndighetenes vedtak om kommunebosetting og bortfall av botilbud. For så vidt gjelder vedtak om kommunebosetting fremgår disse unntakene i dag av utlendingsforskriften § 60 tredje ledd. Det er imidlertid nytt at utlendingsmyndighetenes vedtak om bortfall av botilbud ikke kan påklages.
Departementet merker seg at flere høringsinstanser er svært kritiske til forslaget om å avskjære klageadgangen over vedtak om bortfall av botilbud. Det er flere grunner til at departementet likevel ønsker å opprettholde forslaget.
For det første vil departementet peke på at det i utgangspunktet er tvilsomt om en beslutning om bortfall av botilbud i mottak ved avslag på søknaden om asyl er et enkeltvedtak. Departementet har likevel valgt å presisere at slike beslutninger er enkeltvedtak og skal behandles som det. Det vil bl.a. si at forvaltningslovens regler om forhåndsvarsling, uttalerett og grunngiving kommer til anvendelse. Disse bestemmelsene vil etter departementets mening i tilstrekkelig grad ivareta hensynet til den enkeltes rettssikkerhet, slik at det er lettere å godta at det gjøres unntak fra forvaltningslovens regler om klage. Forvaltningsloven § 35 om omgjøring av vedtak uten klage vil også gjelde ved vedtak om bortfall av botilbud.
Også hensiktsmessighetsvurderinger ligger bak ønsket om å avskjære klageadgangen ved bortfallsvedtak. Det synes ikke formålstjenlig, sett i forhold til målsettingen om en effektiv gjennomføring av ordningen med bortfall av botilbud, at vedtak om bortfall av botilbud kan påklages til Kommunal- og regionaldepartementet. Etter dagens ordning kan heller ikke vedtak om tildeling av mottaksplass eller vedtak om overføring til annet mottak påklages. UDI vil dessuten være nærmest til å forestå den individuelle vurderingen mht. hvem som skal tilbys fortsatt opphold i mottak, jf. deres høye grad av spesialisering og nærhet til brukerne. I de fleste tilfellene vil det også være tale om objektivt konstaterbare fakta (barnefamilie, enslig mindreårig, søkt retur via IOM, fått utsatt iverksettelse av avslagsvedtaket). For å sikre konsekvent praksis har departementet utarbeidet retningslinjer for den individuelle vurderingen, jf. rundskriv H-18/05.
Til sist minner departementet om opprettelsen av et statlig utreisesenter og den betydning et slikt senter vil få for personer med avslag på asylsøknaden. Med et utreisesenter på plass vil ingen stå helt uten tilbud om tak over hodet, selv etter at asylsøknaden er avslått og utreisefristen er oversittet.
Komiteen deler departementets vurdering av behovet for å avskjære klageadgangen over vedtak om bortfall av botilbud. Komiteen mener det er behov for et system for en effektiv gjennomføring av vedtaket om bortfall av botilbud, da dette er en viktig redskap i arbeidet med å få personer som oppholder seg ulovlig i Norge til å forlate landet raskt. Komiteen mener en streng og rettferdig håndtering av asylinstituttet er vesentlig for å sikre at et land som Norge bruker ressursene på de personene som reelt sett trenger beskyttelse.