Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad, slutter seg til Regjeringens forslag til endring i folketrygdlovens bestemmelser i §§ 4-5 og 4-20 om vilkår for å bli regnet som reell arbeidssøker, slik at to vilkår i kravene om å skaffe seg inntekt utgår. Komiteen deler departementets vurdering av betydningen av å stille strenge krav til å søke arbeid, helt eller delvis, før det innvilges dagpenger under arbeidsledighet. Samtidig bør det ikke være aktuelt for Norge å opprettholde lovbestemmelser som kan være i strid med konvensjoner Norge har tiltrådt, i denne sammenheng Den europeiske kodeks for sosial sikkerhet.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til lovteknisk justering i folketrygdloven § 8-4.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til klargjøring av folketrygdlovens bestemmelser §§ 9-11, 9-12 og 9-15 for å hjemle rett til pleiepenger til foreldre med omsorg for svært alvorlig syke barn i perioder, når sykdommen forverrer seg og kommer inn i en ustabil fase. Endringen er i samsvar med Trygderettens kjennelse.

Komiteen slutter seg til endringer i folketrygdloven §§ 10-8 og 12-9 ved at det inntas bestemmelse om plikt for trygdeetaten til å utarbeide en individuell oppfølgingsplan og medlemmets plikt til å medvirke for mottakere av rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførestønad.

Komiteen understreker betydningen av at de individuelle planene som tilbys, er tilpasset den enkelte bruker, både når det gjelder kvalitet, omfang og innhold. Komiteen viser i denne sammenheng til den bebudede stortingsmeldingen om Arbeid, inkludering og velferd der målet er at flere skal kunne få arbeid og at helheten i attføringsarbeidet vil bli gjennomgått i sin helhet for å realisere dette.

Komiteen slutter seg til lovteknisk justering i folketrygdloven § 11-18.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i folketrygdloven § 12-12 slik at det gjøres lettere for uførepensjonister å etablere seg i arbeidslivet ved at retten til hvilende pensjon ved lønnet arbeidsforhold utvides fra tre til fem år.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om at ordningen med rådgivende utvalg i krigspensjonssaker avvikles.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser i denne forbindelse til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006) under kap. 660 Krigspensjon og vil på denne bakgrunn støtte Regjeringens forslag til lovendring.

Komiteen slutter seg til endringene i lov om supplerende stønad til personer med kort butid i Norge ved at lovens § 4 om tillatte utenlandsopphold uten å miste retten stønad, defineres som "90 dager" i stedet for "tre måneder".

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, slutter seg her videre til at bestemmelsene i § 13 endres slik at for meget utbetalte ytelser under utenlandsopphold kan avregnes krone mot krone mot ytelsene i en eventuell ny stønadsperiode, og § 21 hvor det presiseres at plikten til frammøte på trygdekontoret også omfatter ektefelle/samboer/registrert partner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til de innstramninger som er foreslått i loven og synes det er positivt at det foreslås at for meget utbetalt supplerende stønad i utlandet skal avregnes krone for krone mot ytelsene i en eventuell ny stønadsperiode.

Disse medlemmer deler Regjeringens syn på at også ektefelle/samboere/registrerte partnere kan pålegges plikt til frammøte på trygdekontoret når sistenevntes oppholdssted har betydning for utmålingen av supplerende stønad til stønadstakeren.

Disse medlemmer viser videre til Odelstingets behandling av Ot.prp. nr. 14 (2004-2005) om lov 29. april 2005 om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg, samt til Fremskrittspartiets merknader, jf. Innst. O. nr. 56 (2004-2005).

Disse medlemmer viser videre til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006) under kap. 667 post 70, som omhandler supplerende stønad til personer over 67 år.