15. Støtte for ulønnet arbeidsinnsats i Skattefunn-prosjekt
På bakgrunn av Stortingets anmodningsvedtak nr. 65 av 25. november 2004 har Regjeringen i St.prp. nr. 65 (2004-2005) punkt 3.9 lagt frem forslag om en rammestyrt tilskuddsordning for ulønnet arbeidsinnsats i SkatteFUNN-prosjekt. Utbetalt støtte fra forskningsrådet må skattyter føre i selvangivelsen i tillegg til kostnader i prosjektet som gir rett til skattefradrag etter SkatteFUNN-ordningen, jf. skatteloven § 16-40. Det foreslås også en begrenset tilbakevirkende støtteordning for ulønnet arbeidsinnsats på prosjekter utført i inntektsårene 2002 og 2003. For en nærmere beskrivelse av forslagene viser departementet til St.prp. nr. 65 (2004-2005) punkt 3.14.
Forslagene om støtte for ulønnet arbeidsinnsats i prosjekt nødvendiggjør to endringer i skatteloven. De gjelder samordning av skattefradrag og tilskudd til samme prosjekt, og skattefritak for tilskuddene. Det vises til forslag til skatteloven ny § 16-41 og endring av skatteloven § 5-31 bokstav c.
Støtteordningen må notifiseres og godkjennes av EFTAs overvåkningsorgan ESA før ordningen kan tre i kraft. Det vises her til St.prp. nr. 65 (2004-2005) punkt 3.9. Departementet foreslår derfor at forslag om ny § 16-41 og endring av § 5-31 bokstav c i skatteloven trer i kraft fra den tid departementet bestemmer. Forutsatt at det gis en godkjenning fra ESA innen rimelig tid tas det sikte på iverksettelse i løpet av høsten 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til ny § 16-41 og endring av § 5-31 bokstav c i skatteloven og viser for øvrig til sine merknader i Innst. S. nr. 240 (2004-2005).
Komiteen viser til at det foreslås en begrenset tilbakevirkende støtteordning for ulønnet arbeidsinnsats på prosjekter utført i inntektsårene 2002 og 2003. Komiteen understreker at støtteordningen må utformes slik at det sikres likebehandling.
Komiteen viser videre til at det ikke framkommer av omtalen i St.prp. nr. 65 (2004-2005) om den foreslåtte tilskuddordningen skal omfatte ulønnet forskningsinnsats i 2004. Komiteen legger til grunn at også 2004 skal omfattes av ordningen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at dette må gjelde både de som allerede har innsendt selvangivelse og regnskap for 2004, og de som har avventet nye retningslinjer. Mange bedrifter har satt i gang et flerårig prosjekt, godkjent for SkatteFUNN i 2002 og 2003, som også inkluderer 2004. I mange tilfeller vil disse bedriftene ha pådratt seg utgifter for alle årene prosjektet er godkjent for.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet er glad for at Fremskrittspartiet og Kystpartiet har fått gjennomslag for at SkatteFUNN-ofrene nå endelig skal få pengene som mange gründere allerede i utgangspunktet fikk tilsagn på fra Forskningsrådet. Disse medlemmer ser derfor på denne utbetalingen som en restutbetaling av penger som allerede er lovet og forutsetter derfor at pengene blir utbetalt snarest. Disse medlemmer har kjennskap til at flere gründerbedrifter har fått økonomiske problemer og store tap pga. at SkatteFUNN-midlene ble krevd tilbake eller ikke ble utbetalt slik som forutsatt. Disse medlemmer synes derfor at man i tillegg til å gjøre opp forpliktelsene også burde gitt en reell kompensasjon for å dekke dokumenterte ekstrautgifter denne forsinkelsen har medført for den enkelte bedrift i en vanskelig oppstartfase.
Disse medlemmer konstaterer også at det er foreslått en øvre ramme på 400 000 kroner som støtte for ulønnet arbeidsinnsats i den enkelte bedrift. Da det ofte er flere personer involvert i forskning og utvikling og arbeidet kan ta flere år, synes dette beløpet å være satt alt for lavt. Disse medlemmer foreslår derfor at den øvre rammen fjernes, alternativt høynes betydelig slik at den blir mer i samsvar med de fastsatte mål for forskning og utvikling.