Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 23. mai 2005

Vi viser til brev av 18. mai 2005 med tilleggsspørsmål i anledning ovennevnte sak.

Det kreves ikke kjøreseddel av utenlandske bussførere. Oppfyller man de krav vedkommende land setter til bussførere, gis det rett til å kjøre buss i Norge ved utføring av kabotasje, dvs. transport av midlertidig art. Teoretisk sett vil for eksempel en dansk bussfører over 70 år kunne kjøre dansk registrert turbuss i Norge.

Vi har ikke grunnlag for å anta at utenlandske transportselskapers mulighet til å bruke pensjonerte bussførere under kabotasjeoppdrag i Norge har noen praktisk betydning for norske transportbedrifters konkurranseevne i forhold til utlandet. I så fall ville det vært naturlig at arbeidsgiver/arbeidstakerorganisasjonene hadde tatt problemstillingen opp med myndighetene.

Det er vanlig ved transitt/kabotasje med gjensidige godkjenningsordninger av hvert enkelt lands førerkvalifikasjoner. Den som skal drive transport med buss i Norge på permanent/tidsubegrenset basis, må utføre transporten med norsk registrerte kjøretøy og bussførere (med fast bopel i Norge) må tilfredsstille de norske førekort/kjøreseddelbestemmelsene. En norsk statsborger som er bosatt i for eksempel Tyskland og kjører buss der permanent må oppfylle tyske førerkortbestemmelser.

Bestemmelsen om at person med norsk førerkort og bosatt i Norge ikke kan føre utenlandsk registrert kjøretøy i Norge er hjemlet i Finansdepartementets/Toll- og Avgiftsdirektoratets regelverk, og er motivert av hensynet til norske avgiftsbestemmelser. I den grad disse bestemmelsene virker konkurransevridende i bussnæringen, er dette en generell problemstilling som kan knyttes til ulike avgiftsnivå med land vi konkurrerer med.