Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til vedlagte brev datert 9. mai 2005 og 23. mai 2005 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, mener at spørsmålet om harmonisering med andre europeiske land av aldersbestemmelsene i yrkestransportloven må vurderes nøyere.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, foreslår at Dokument nr. 8:62 (2004-2005) vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til svarbrev datert 23. mai 2005 fra samferdselsministeren på spørsmål fra komiteen, hvor det kommer frem at det åpenbart er en forskjellsbehandling mellom sjåfører som er fylt 70 år og bosatt i Norge og sjåfører i samme alder som er bosatt i et EU-land.

Disse medlemmer viser til samme brev og konstaterer at Regjeringen tydeligvis mener at sjåfører som er over 70 år og bosatt i et EU-land, er en mindre risiko i trafikken enn en sjåfør som er i samme alder og bosatt i Norge.

Disse medlemmer viser elles til dokumentet og fremmer følgende lovforslag:

"Vedtak til lov

om endring i lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova)

I

I lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova) gjøres følgende endring:

§ 37 a tredje ledd skal lyde:

Kjøresetel blir utferda for 10 år. For person som er fylt 60 år blir kjøresetelen utferda for fem år om gangen til fylte 70 år. Frå fylte 70 år blir kjøresetelen utferda for 1 år om gangen ved framlegging av helseattest som dokumenterer at helsa tilseier at dette er forsvarleg. Dersom særlege helseforhold tilseier det, skal perioden kjøresetelen er gyldig for setjast kortare.

II

Loven trer i kraft straks."

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti slutter seg til Samferdselsdepartementets vurderinger i vedlagte uttalelse datert 23. mai 2005. Disse medlemmer foreslår dermed at Dokument nr. 8:62 (2004-2005) avvises.

Disse medlemmer foreslår:

"Dokument nr. 8:62 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, John I. Alvheim, Torbjørn Andersen og Kenneth Svendsen om lov om endring i lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova) (Tillatelse til å kjøre buss etter fylte 70 år) - avvises."