6. Administrative og økonomiske konsekvenser
Departementet fremmer i proposisjonen forslag til regler som muliggjør konkurranse om persontransportmarkedet for jernbanetjenester. Konkurransen skal gjennomføres på en måte som er nøytral overfor trafikkutøverne. Det etableres en forholdsvis omfattende ny regulering i sektoren. Ingen eksisterende regler foreslås fjernet.
Forslaget innebærer derimot regler som, hvis hjemlene brukes, gir det offentlige en økt arbeidsmengde.
Private vil kunne pålegges økte byrder som følge av forslagene. Det er lagt opp til å sette sammen trafikkpakker som både omfatter bedriftsøkonomisk lønnsomme og ulønnsomme strekninger. De økte byrdene private selskaper opplever får økonomiske konsekvenser for det offentlige, siden det er det offentlige som må dekke inn differansen mellom utgifter og inntekter for pakken som helhet.
Departementet anser at økte arbeidsoppgaver og utgifter mer enn oppveies av den økte drifts- og kostnadseffektiviteten innføringen av konkurranse medfører.
Departementet er av den oppfatning at lovforslaget som sådant ikke vil ha noen konsekvenser for Jernbaneverket og Statens jernbanetilsyn. Konsekvensene for departementets etater følger av beslutningen om å innføre konkurranse. Hvis Statens jernbanetilsyn skal tillegges oppgavene som markedsregulatør, vil det imidlertid medføre konsekvenser som da må utredes.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil understreke at et rettferdig og virksomt konkurransesystem for jernbane forutsetter en gjennomgripende tilgangsregulering. Aktørene må ha trygghet for at alle viktige forutsetninger for konkurranse er vurdert. Samtidig må det finnes handlingsrom for justeringer underveis i takt med ny erfaring og ny erkjennelse. Dette er vesentlig også for å oppnå best mulig sikkerhet. Flertallet er tilfreds med at disse forhold er tatt hensyn til i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til at konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen allerede har påført offentlige myndigheter og jernbanevirksomheter store utgifter. Det er all grunn til å forvente at slike utgifter vil øke mye når de store og komplekse trafikkpakkene skal utlyses.
Disse medlemmer mener den omfattende tilgangsreguleringen vil kunne svekke NSB AS i konkurransen med utenlandske virksomheter og innebærer betydelig potensiell risiko for selskapet, og dermed for staten og samfunnet.