Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Høringen

Samferdselsdepartementet sendte forslag til endringer i jernbaneloven ut på høring 7. mai 2004 med høringsfrist 21. juni 2004. Høringen er nærmere omtalt i kapittel 3 i proposisjonen.

Departementet foreslo i høringsnotatet endringer i jernbaneloven som muliggjør etablering av et nøytralt konkurranseregime innen persontransport med jernbane. Høringsnotatet omhandlet den lovreguleringen som er foreslått ved innføringen av konkurranse.

Departementet foreslo at de grunnleggende prinsippene for gjennomføring av konkurranse på det norske jernbanenettet lovfestes.

Departementet foreslo at det i tillegg til de nye hjemlene i jernbaneloven, gis en generell forskriftshjemmel som kan benyttes til å fastsette mer detaljerte regler som måtte anses nødvendig for å regulere etableringen av konkurranseregimet.

De fleste av høringsinstansene som har uttalt seg er generelt positive til forslaget. Til sammen er det få merknader til den reguleringen som er foreslått.

Av høringsuttalelsene går det bl.a. fram at Finansdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Transportbrukernes Fellesorganisasjon, Konkurransetilsynet, Jernbaneverket og NSB uttaler at de er positive til innføring av konkurranse om persontransport med jernbane.

LO og Norsk Jernbaneforbund er kritiske til innføring av konkurranse om persontransport med jernbane og mener at det vil medføre et konstant press mot lønns- og arbeidsforhold, kvalitet, vedlikehold og avsetninger til investeringer i nytt materiell, som etter hvert kan føre til nedsatt regularitet og svekket sikkerhet.

LO mener videre at det ikke er belegg for å hevde at konkurranse på sporet vil føre til et billigere og bedre togtilbud.

Departementet viser til at innføring av konkurranse om avtaler om persontransport med jernbane i Norge er i tråd med den markedsåpningen som ellers skjer i EU. Arbeidet i Norge bygger i stor grad på erfaringer fra andre EØS-land, særlig Sverige, Danmark og Storbritannia.

Departementet mener forholdet til NSB, som inntil nå har hatt enerett til å utføre persontransport med jernbane på størstedelen av det norske jernbanenettet, i denne sammenhengen er rimelig og balansert ivaretatt.

De ansattes forhold ivaretas gjennom arbeidsmiljølovens regler, og krever ikke særregulering her.

Departementet mener at det er rom for ytterligere effektivisering av jernbanesektoren. Det kan for eksempel være betydelige effektiviseringsgevinster å hente ved at nye aktører bringer inn nye ideer og produksjonsmåter.

Komiteen viser til at en rekke høringsinstanser har stilt seg positive til høringsutkastet, men at viktige instanser er kritiske eller negative til forslaget.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser spesielt til NSB AS" høringsuttalelse, der følgene for det jernbanefaglige miljøet av å splitte opp verkstedsinfrastrukturen ikke kommenteres i proposisjonen. Disse medlemmer vil også vise til at LO og Norsk Jernbaneforbund frykter at konkurranse om persontrafikk vil medføre et press mot lønns- og arbeidsforhold og bidra til å svekke vedlikehold og avsetninger til investering i nytt materiell.