Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Teknisk revisjon og gjennomgang av forsikrings­virksomhetsloven

Departementet mener at det vil være hensiktsmessig med en teknisk revisjon av eksisterende for­sik­ringsvirksomhetslov, og slutter seg i hovedsak til Banklovkommisjonens utkast, jf. kapittel 6 i NOU 2004:24 Del II. Den tekniske revisjonen og gjennomgangen dreier seg om å innarbeide gjeldende lov i en mer oversiktlig form, og å integrere de øvrige forslagene i proposisjonen i denne mer oversiktlige formen. Gjeldende forsikringsvirksomhetslov kapittel 9 om garantiordninger foreslås ikke videreført i forlaget til ny forsikringslov. Dette er i tråd med Regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 58 (2004-2005). Det foreslås i proposisjonen også enkelte mindre justeringer som det er redegjort for nedenfor, samt enkelte lovtekniske og mindre språklige endringer.

Departementet foreslår enkelte endringer i forhold til Banklovkommisjonens utkast. Et utkast til reg­ler om "kjønns- og aldersnøytralitet i private kollektive pensjonsordninger", jf. NOU 2003:11, har vært på høring og er for tiden til behandling i departementet. Det er ikke fremmet forslag til slike regler, og det er således ikke aktuelt å videreføre Banklovkommisjonens utkast til kapittel 11 om slike regler i departementets lovforslag.

Departementet følger for øvrig opp Kredittilsynets forslag til lovendringer, jf. det utsendte notatet av 11. november 2004. Det vises til lovforslaget §§ 2-1 sjette ledd, 3-6 første ledd og 3-8 første ledd. Når det gjelder regulering av forsikringsformidling, viser departementet til eget forslag om ny lov om dette som fremmes i egen proposisjon. Gjeldende forsik­ringsvirksomhetslov § 2-4 foreslås opphevet.

Direktiv 2002/83/EF om livsforsikring artikkel 5 regulerer omfanget av tillatelsen til å drive livsforsik­ringsvirksomhet. Etter denne bestemmelsen kan myndighetene begrense tillatelsen, jf. artikkelens nr. 2. Departementet anser denne bestemmelsen for å være gjennomført i norsk rett i forsikringsvirksomhetsloven § 2-1 tredje ledd. Denne bestemmelsen foreslås videreført i lovforslaget § 2-1 fjerde ledd.

Departementet mener at man i lovforslaget bør benytte betegnelsen "foretaksnavn", jf. lovforslaget § 3-4. Etter departementets vurdering er det imidlertid hensiktsmessig at plikten til å angi selskapsform (i forbindelse med foretaksnavnet) følger direkte av forsikringsvirksomhetsloven (lovforslaget "forsik­ringsloven"). På denne måten vil plikten gjelde generelt, og også omfatte gjensidige forsikringsselskaper.

Departementet foreslår videre at det i lovforslaget § 3-7 første ledd fremgår at den ansvarlige kapitalen heller ikke kan settes ned uten Kongens samtykke.

Pensjonskasser er etter gjeldende rett ikke underlagt et krav om at det skal fremgå av navnet at det dreier seg om en pensjonskasse. For forsikringsselskaper er det et krav at selskapets foretaksnavn må inneholde ordet "forsikring" eller et tilsvarende ord, jf. lovforslaget § 3-4 første ledd. Når det gjelder pensjonskasser, følger det av lovforslaget § 7-4 første ledd at pensjonskassens navn skal fremgå av pensjonskassens vedtekter. Bestemmelsen er foreslått gjort tilsvarende gjeldende for innskuddspensjonsforetak, jf. lovforslaget § 8-3. Vedtektene skal etter lovforslaget § 7-4 annet ledd godkjennes av Kongen, og departementet legger til grunn at spørsmålet om hvilket navn pensjonskassen skal benytte kan vurderes i denne sammenhengen.

Departementet mener at det bør innføres tilsvarende informasjonskrav for livsforsikringsselskaper som foreslås for pensjonsforetak. Slike regler vil bli fastsatt i forskrift, blant annet med hjemmel i de to pensjonslovene.

Reguleringen av individuell livsforsikring er foreslått videreført i Banklovkommisjonens utkast § 8-2. I denne bestemmelsens annet ledd er det vist til "kapittel 7 og 8 med tilhørende forskrifter slik disse lød før loven her trådte i kraft". Departementet foreslår at virksomhetsregler for individuell livsforsikring i stedet fastsettes i forskrift. En generell henvisning til tidligere regler er etter departementets vurdering ikke tilstrekkelig. Det presiseres at det ikke er meningen å gjøre endringer i de materielle reglene som skal gjelde for slike individuelle forsikringer som er inngått før loven trer i kraft. Det vises til lovforslaget § 9-2 annet ledd.

Departementet viser for øvrig til at overskriften i lovforslaget kapittel 9 angir at kapittelet gjelder for kollektiv og individuell livsforsikring. Herav følger det at § 9-25 naturlig gjelder for livsforsikringsselskaper. Departementet er også av den oppfatning at det fremkommer klart av loven at utenlandske selskaper som driver virksomhet i Norge er omfattet av lovens bestemmelser i den grad det følger av den såkalte "filialforskriften".

Departementet mener at flytting til/fra et skadeforsikringsselskap som kan overta livsforsikringer i form av rene risikoforsikringer av høyst ett års varighet ikke ser ut til å omfattes av ordlyden i gjeldende kapittel 8c (lovforslaget kapittel 11). Dette kan synes som en innsnevring i forhold til tidligere § 7-8 med den tilhørende "flytteforskriften". Departementet viser til at flytting av slike ettårige forsikringer ikke er nærmere regulert i kapittel 8c. Etter det departementet er kjent med er flytting heller ikke særlig praktisk for slike forsikringer, da selskapene i forsikringsvilkårene begrenser flytteadgangen til en gang i året. Det følger av § 8c-1 femte ledd at departementet kan gi nærmere regler til utfylling, gjennomføring og avgrensning av reglene i kapittel 8c. Departementet er imidlertid ikke sikker på om man i medhold av denne bestemmelsen vil kunne gi regler som åpner for en generell flytterett i de tilfellene Finansnæringens Hovedorganisasjon omtaler i sin høringsuttalelse, jf. proposisjonens punkt 6.4. Departementet foreslår således at livsforsikringsselskap i § 8c-1 (lovforslaget § 11-1) tredje ledd erstattes med "forsikringsselskap". Departementet presiserer at det kun vil være i den grad skadeforsikringsselskaper kan overta livsforsikringer, at det vil være aktuelt med en flytterett. Det vises til at det etter § 8c-1 første ledd kun er livs- og pensjonsforsikringskontrakter som er omfattet av flytteretten. Departementet foreslår for øvrig også at "pensjonskasse" i eksisterende § 8c-1 tredje ledd erstattes med "pensjonsforetak", slik at også innskuddspensjonsforetak (i likhet med banker og forvaltningsselskap for verdipapirfond) omfattes av reg­lene om flytting. Det vises til lovforslaget § 11-1 tredje ledd.

Når det gjelder spørsmålet om vilkårene for å kunne kreve seleksjonsfradrag ved flytting av individuelle forsikringer, viser departementet til at slike nærmere regler kan fastsettes i forskrift. Et forskriftsutkast har vært på høring, og er for tiden til behandling i departementet.

Spørsmålet knyttet til ikrafttredelse og overgangsregler vil bli vurdert nærmere etter at Stortinget har tatt stilling til lovforslaget. Etter departementets vurdering vil det være særlig aktuelt at ulike deler av lovforslaget settes i kraft på ulike tidspunkter, se for øvrig kapittel 6 nedenfor.

Komiteen sluttar seg til Regjeringa sitt forslag til forsikringslova §§ 2-1 første og sjette ledd, 3-4 første ledd, 3-6 første ledd, 3-7 første ledd, 3-8 første ledd, 9-2 andre ledd og 11-1 tredje ledd.