Vedlegg 1: Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet v/statsråden til kommunalkomiteen, datert 8. mars 2005
- Ot.prp. 22 (2004-2005) Om lov om endringer i plan- og bygningsloven (utbyggingsavtaler). Lovteknisk bistand.
- Lovforslag med merknader
- Merknad
Jeg viser til brev fra Stortingets Kommunalkomité datert 2. mars 2005. Komitéen ber departementet om å utarbeide et alternativt lovforslag som tar hensyn til:
Det sondres mellom sosial og teknisk infrastruktur i lovreguleringen av utbyggingsavtaler, slik at utbyggingsavtaler kun kan omfatte tiltak som kan defineres som teknisk infrastruktur, jf. Planlovutvalgets forslag § 18-1.
Med hensyn til utbyggingsavtalens innhold legges Planlovutvalgets utkast til grunn, jf. § 18-2.
Det gis adgang til å påklage avgjørelse om utbyggingsavtale, jf. Bygningslovutvalgets forslag § x-5.
Innledningsvis bemerkes at et slikt lovforslag har et helt annet utgangspunkt enn departementets forslag i Ot.prp. 22 (2004-2005), i forhold til bl.a. oppbygning, intensjoner og lovteknisk metode. Det innebærer at både motiver og konsekvensvurderinger i proposisjonen får liten overføringsverdi til det nye lovforslaget. Det påpekes at lovforslaget nedenfor er utarbeidet innenfor en knapp tidsramme, og derfor ikke konsekvensvurdert. Videre er heller ikke Planlovutvalgets forslag konsekvensutredet ut over merknadene i Ot.prp. 22 (2004-2005), jf. særlig kapittel 4.2.5.
Departementet forstår henvendelsen slik at komitéen ønsker at det utarbeides et fullstendig regelsett basert på forutsetningene som er listet opp ovenfor. I dette nye forslaget foreslår departementet at proposisjonens struktur mht. plassering i plan- og bygningsloven mv. beholdes. Det er for øvrig gjort enkelte endringer i forhold til Ot.prp. 22 som følge av komiteens forslag, ut over de endringer som er etterspurt av komitéen. Departementet foreslår at kravet om et forutgående kommunalt vedtak i § 64a tas ut. Grunnen er at rammene i forslaget til § 64a er så snevre at det forutgående vedtak vil ha svært liten funksjon. Ulempene ved å kreve et slikt vedtak, særlig det at slike vedtak kan virke kompliserende og tidkrevende i saksbehandlingen, får da overvekt.
Nytt Kapittel XI-A
§ 64 Definisjon. Adgangen til å inngå utbyggingsavtale
Med utbyggingsavtale menes i denne lov en avtale mellom kommunen og en tiltakshaver om utbygging av et område, som har sitt grunnlag i kommunens myndighet som planmyndighet etter denne lov. En utbyggingsavtale er å anse som et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2.
Kommunen kan inngå utbyggingsavtale innenfor de rammer som gjelder for offentlige anskaffelser og med de begrensninger som følger av reglene i dette kapitlet.
Forslaget tilsvarer Planlovutvalgets forslag til § 18-2. Første ledd annet punktum medfører at alle forvaltningslovens regler om saksbehandling, klage og omgjøring mv. gjelder for avtalene, med unntak av de særlige reglene om klage komitéen ønsker, jf. nedenfor under § 64c.
§ 64a Utbyggingsavtalens innhold
En utbyggingsavtale kan gjelde forhold som kommunen har gitt bestemmelser om i arealdelen til kommuneplan, reguleringsplan eller bebyggelsesplan.
Avtalen kan også regulere antallet boliger i et område, største og minste boligstørrelse, og nærmere krav til bygningers utforming der det er hensiktsmessig. Avtalen kan også regulere at kommunen eller andre skal ha fortrinnsrett til å kjøpe en andel av boligene til markedspris.
Avtale kan også gå ut på at tiltakshaver skal besørge eller helt eller delvis finansiere veg, annet anlegg for offentlig kommunikasjon, anlegg for energiforsyning, vanntilførsel og avløp, og fellesarealer, som kommunen påviser er nødvendig for å gjennomføre utbyggingen. Med veg forstås kjørebane med fortau og snuplasser, gangveg, sykkelsti, turveg og offentlig plass, hvor private avkjørsler blir tillatt. Avtalen kan også gjelde avbøtende tiltak, jf. § 33-2.
Kommunen kan ikke sette betingelser om andre ytelser, eller motta gaver som har sammenheng med planvedtaket eller tillatelsen.
Første og annet ledd foreslås videreført fra lovforslaget i proposisjonen, men det presiseres i lovteksten at en eventuell forkjøpsrett til kommunen skal skje til markedspris.
Tredje ledd og fjerde setter rammer for privates ytelser til kommunen, og tilsvarer i utgangspunktet Planlovutvalgets forslag til § 18-1. Forslaget til § 64a skiller seg i ordlyden fra Planlovutvalgets § 18-1 ved at kommunen ikke ensidig kan gjøre planvedtak eller tillatelser betinget av opparbeiding eller finansiering av infrastrukturen. Slike tiltak kan inngå i avtale, jf. første strekpunkt i komitéens brev, men etter Planlovutvalgets motiver innebærer § 18-1 at avtalene i hovedsak ikke kan gå lenger enn det utbygger uansett kan ha plikt til å opparbeide.
Tredje ledd siste punktum viser til någjeldende § 33-2 om konsekvensutredninger i plan- og bygningsloven. Dette erstatter Planlovutvalgets forslag til henvisning til § 1-9. Regelen er ikke kommentert i motivene til § 18-1, men legger etter all sannsynlighet opp til at avtalen også kan avbøte vesentlige konsekvenser for miljø, naturressurser eller samfunn som vil følge av tiltaket.
Til orientering åpner ikke tredje ledd for forskuttering ut over de rammene bestemmelsen trekker for opparbeiding av infrastrukturtiltak eller økonomiske bidrag.
§ 64b Saksbehandling og offentlighet
Kommunen skal legge til rette for medvirkning av berørte grupper og interesser.
Kommunen skal kunngjøre oppstart av forhandlinger om utbyggingsavtale.
Dersom fremforhandlet forslag til utbyggingsavtale bygger på kompetansen i § 64a annet eller tredje ledd, skal forslaget legges ut til offentlig ettersyn med 30 dagers frist for merknader.
Når utbyggingsavtale er inngått, skal denne kunngjøres.
Reglene i første til tredje ledd gjelder tilsvarende ved eventuelle endringer i utbyggingsavtalen.
Kommunen kan ikke inngå bindende utbyggingsavtale om et område før arealplanen for området er vedtatt.
Med unntak av en redaksjonell endring, tilsvarer dette forslaget i proposisjonen.
§ 64c Klage og omgjøring
Grunneier eller utbygger som er part i avtalen og andre med rettslig klageinteresse kan påklage avgjørelse om utbyggingsavtale etter reglene i plan- og bygningsloven § 15. Det kan likevel ikke klages på forhold som det er adgang til å klage over i planvedtak. Klageinstansen kan stadfeste eller oppheve avgjørelse om utbyggingsavtale.
For omgjøring av avgjørelse om utbyggingsavtale gjelder reglene i §§ 20-5 siste ledd og 28-1 så langt omgjøringsspørsmålet gjelder forhold som kommunen har gitt bestemmelser om i arealdel til kommuneplan, områdeplan eller detaljplan. Andre endringer i utbyggingsavtaler følger reglene om statlig organs omgjøring av kommunale enkeltvedtak, jf. forvaltningsloven § 35 andre til femte ledd.
§ 64c tilsvarer Bygningslovutvalgets forslag til § x-5. Departementet bemerker at behovet for klageadgang er svekket i forhold til lovforslaget i proposisjonen, siden avtalenes rammer i hovedsak ikke går lenger enn det utbygger/grunneier uavhengig av avtale er pliktig å opparbeide. I annet ledd er Bygningslovutvalgets henvisning til Planlovutvalgets forslag til §§ 11-8 og 12-5 byttet ut med den tilsvarende regelen i §§ 20-5 siste ledd og 28-1.
§ 64d Forskrifter
Departementet kan gi ytterligere regler om krav til avtaleinngåelsen, typer av tiltak som kan omfattes, og hvordan avtalevilkårene skal gjennomføres.
Innefor rammene som foreslås, er spillerommet for forskrifter og behovet for bestemmelsen lite. Departementet foreslår allikevel at bestemmelsen beholdes, for å dekke eventuelle behov for regler om avtaleinngåelse mv. samt justeringer for typer av tiltak innenfor rammene i § 64a.
§ 64e. Dispensasjon. Samtykke til å fravike reglene
Det kan ikke gis dispensasjon i medhold av § 7 fra bestemmelsene i dette kapitlet.
Departementet kan etter søknad gi samtykke til å fravike reglene i kapittel XI-A der samfunnsmessige interesser tilsier det.
Forslaget er likelydende med forslaget i proposisjonen. Departementet anbefaler at dette videreføres.