Vedlegg: Brev fra Justis- og politidepartementet v/statsråden til justiskomiteen, datert 24. januar 2005
Jeg viser til brev 20. januar 2005 fra Stortingets justiskomité hvor komiteen ønsker Justisdepartementets svar på enkelte spørsmål til forslaget om et nytt straffebud om kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn.
Innledningsvis bemerker jeg at komiteens spørsmål gjelder sider ved straffebudet som ikke foreslås endret og som derfor angår gjeldende rett. Departementet foreslår ikke endringer i reglene om hvilket materiale som innholdsmessig forstås som kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn. Departementet foreslår derimot en utvidelse av hvilke befatningsmåter med slikt materiale som skal være straffbare. Etter forslaget vil det å "anskaffe" og "planmessig" å gjøre seg kjent med kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn, være straffbart etter straffeloven § 204 a første ledd bokstav a. For øvrig innebærer forslaget at de punktene som retter seg mot befatning med kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn i gjeldende straffelov § 204, flyttes til den nye bestemmelsen i straffeloven § 204 a og gis en ny systematisk utforming. Denne omstruktureringen innebærer ikke i seg selv noen realitetsendringer.
På bakgrunn av det overnevnte har jeg følgende svar på komiteens spørsmål:
1) Dersom personer mellom 16 og 18 år er enige om å ta bilder av eget frivillig seksuelt samkvem og av hverandre, vil dette både etter gjeldende rett i straffeloven § 204 og etter forslaget til ny § 204 a, isolert sett være straffbar "produksjon" av kjønnslige skildringer i bilder hvor det gjøres bruk av barn. Dette er en konsekvens av at barn i denne sammenhengen er definert som personer som er eller fremstår som under 18 år, jf. gjeldende straffelov § 204 annet ledd annet punktum og forslaget til § 204 a annet ledd. Denne aldersgrensen ble vedtatt ved lov 1. august 2003 nr. 86 i forbindelse med innarbeidingen av barnekonvensjonen i norsk rett.
Frivillig seksuelt samkvem mellom to personer mellom 16 og 18 år er imidlertid fullt lovlig, og straffebudet mot kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn, ble ansett å kunne rekke for vidt i enkelte tilfeller for denne aldersgruppen. Samtidig med vedtakelsen av aldersgrensen på 18 år, ble det derfor vedtatt en straffritaksregel i straffeloven § 204 femte ledd, som nå foreslås videreført til ny § 204 a fjerde ledd. Etter denne regelen vil straff kunne "falle bort for den som tar og besitter et bilde av en person mellom 16 og 18 år, dersom denne har gitt sitt samtykke og de to er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling."
Regelen gir domstolene mulighet til å frita en person for straff etter en konkret vurdering. Personen har derimot ikke noe krav på å bli frifunnet.
Om bakgrunnen for bestemmelsen uttalte departementet (Ot.prp. nr. 45 (2002-2003) Om lov om endring i menneskerettsloven mv. (innarbeidning av barnekonvensjonen i norsk lov) side 55):
"Departementet mener at det etter forholdene ikke behøver å være straffverdig å ta og besitte private [bilder] dersom den som er avbildet, er mellom 16 og 18 år og har samtykket og de to er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Slik kan det være i kjæresteforhold. Det bør derfor være en mulighet for å frita for straff i slike tilfelle, og av hensyn til forutberegnelighet og klarhet bør det gå frem av loven."
Departementet pekte videre på at regelens anvendelsesområde ligner på de forhold som det er tenkt på ved straffritaksregelen i straffeloven §§ 195 og 196 - nemlig unge menneskers rom for å utforske egen seksualitet.
På den annen side kan det ikke helt utelukkes at det å ta og besitte et slikt bilde kan være straffverdig, selv om det foreligger samtykke og den som tar bildet og den som er avbildet er mellom 16 og 18 år og omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. I disse tilfellene vil straffritak ikke gis.
Avgjørelsen beror på domstolenes skjønn og vurdering i det enkelte tilfellet. Det kan følgelig ikke gis noe generelt svar på justiskomiteens spørsmål.
Også det tilfellet at en kamerat blir bedt om å ta bilder av frivillige seksuelle aktiviteter av samtykkende personer mellom 16 og 18 år, vil kunne omfattes av straffritaksregelen i forslaget til ny straffelov § 204 a fjerde ledd, som tilsvarer nåværende bestemmelse i straffeloven § 204 femte ledd. Forutsetningen er at kameraten er jevnbyrdig i alder og utvikling med dem det blir tatt bilde av. Hvorvidt straffritak skal gis i et enkelt tilfelle, avgjøres av domstolene etter en konkret vurdering.
Dersom en ungdom mellom 16 og 18 år tar bilder av seg selv og legger disse frivillig ut på internett, vil dette rammes av ordlyden både i forslaget til ny straffelov § 204 a første ledd bokstav a og i nåværende bestemmelse i straffeloven § 204 første ledd bokstav d, jf. "produserer". For disse tilfellene finnes det ingen straffritaksregler tilsvarende dem som gjelder når det er en annen jevnaldrende person som tar eller besitter bildet, jf. svarene ovenfor. Alle straffebud må imidlertid tolkes med en alminnelig rettsstridsreservasjon, det vil si med forbehold for tilfeller som lovgiver ikke mente at skulle omfattes av bestemmelsen. Bestemmelsen mot kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn, er ment å beskytte den mindreårige. Det kan i en del situasjoner virke urimelig å skulle straffe den som straffebudet også skal beskytte. Bestemmelsen kan for slike tilfeller følgelig bli å tolke innskrenkende ut fra sitt formål.
Hvorvidt familiebilder av nakne barn rammes av forslaget til nytt straffebud i straffeloven § 204 a, jf. gjeldende bestemmelse i straffeloven § 204, beror på en konkret vurdering av hvorvidt bildene kan sies å være "kjønnslige skildringer". Begrepet ble innført ved lov 11. august 2000 nr. 76, og får ikke noe nytt innhold i lovforslaget som nå er lagt frem. I forarbeidene til lovendringen i 2000 uttaler departementet (Ot.prp. nr. 28 (1999-2000) s. 98-99):
"Begrepet "kjønnslig skildring" kan etter forholdene være mer omfattende når det er barn som er avbildet enn når modellene er voksne. Det avgjørende må være om barn er brukt på en slik måte at det egnet til å gi seksuelle assosiasjoner. Det er ikke et vilkår at barnet er involvert i åpenbare seksuelle situasjoner eller at barnet kan sies å ha deltatt i en seksuell situasjon ved avbildningen."
Det vil følgelig bero på en konkret vurdering av bildets innhold og karakter hvorvidt det vil være straffbart å besitte. Vanlige familiebilder av barn vil ikke oppfattes som egnet til å gi seksuelle assosiasjoner og vil dermed heller ikke være straffbart å befatte seg med.
Grensen for det straffbare er den samme for en profesjonell fotograf som stiller ut bilder av avkledde barn i utstillingen i egen butikk. Det avgjørende er om barnet er brukt på en måte som er egnet til å gi seksuelle assosiasjoner.
2) Spørsmålet om en katalog med barneklær vil bli omfattet av det nye straffebudet og etter gjeldende straffelov § 204, vil bero på de samme vurderinger som nevnt under spørsmål 1.
3) Aldersgrensen på 18 år ble vedtatt allerede i 2003 i samband med innarbeidingen av barnekonvensjonen i norsk lov, jf. lov 1. august 2003 nr. 86. Departementets forslag til ny bestemmelse i straffeloven § 204 a endrer ikke definisjonen av hvem som skal anses som barn i forhold til kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn.
Justisdepartementet forstår spørsmål nr. 3 slik at komiteen ønsker informasjon om hvilke aldersgrenser som gjelder i land vi ofte ser hen til i utarbeidelsen av lovforslag. Både dansk, finsk og svensk rett regner i dag personer under 18 som barn i straffebudene om kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn, se dansk straffelov § 235, den finske strafflagen 17 kap. 18 § og den svenske Brottsbalken 16 kap. 10 a §.