5. Rettshjelpslovens forhold til andre ordninger
Det følger av rettshjelpslovens system at loven er subsidiær i forhold til andre dekningsmuligheter søkeren måtte ha. Departementet mener at lovens subsidiære karakter bør komme tydeligere frem i en generell bestemmelse. Alle høringsinstanser som har avgitt merknader, er positive til en slik bestemmelse.
Departementet opprettholder således forslaget om en generell bestemmelse som fastslår lovens subsidiære karakter. RTV påpeker at ordlyden ikke får klart nok frem at loven også er subsidiær i forhold til andre ordninger hvor utgifter kan dekkes, herunder forvaltningsloven § 36. Departementet er enig i dette. Det foreslås derfor at det opprinnelige forslaget endres, slik at ordlyden gir uttrykk for at bestemmelsen også omfatter tilfeller hvor utgiftene kan "erstattes på annen måte".
Departementet bemerker at lovens subsidiære karakter etter gjeldende regelverk skal praktiseres absolutt. Så fremt vedkommendes behov for juridisk bistand faller inn under det som må antas å omfattes av en plikt for det offentlige til å yte bistand, vil ikke rettshjelpsloven dekke utgifter som er påløpt ved å få denne bistand annet steds fra.
Departementet ser at det kan stilles spørsmål ved hvilke ordninger som er av en slik art at rettshjelpsloven er subsidiær. Departementet har derfor funnet det hensiktsmessig å angi de mest praktiske ordningene direkte i lovbestemmelsen. Angivelsen er kun eksempler, og er ikke ment å være uttømmende.
Departementet opprettholder for øvrig forslaget om at utgifter til bistand utover det som dekkes av andre ordninger, kan søkes dekket etter lovens alminnelige regler.
Komiteen vil vise til at lovens system er subsidiær i forhold til andre dekningsmuligheter. Andre dekningsområder som Norsk pasientskadeerstatning, privat rettshjelpsforsikring, forvaltningslovens § 36, juridisk bistand gjennom fagforening og det offentliges veiledningsplikt, er primære. Det vil si at dersom rettshjelpsbehovet kan dekkes gjennom disse, vil utgiftene ikke kunne dekkes under rettshjelpsloven.
Komiteen er derfor enig i at lovens subsidiære karakter fastslås og klargjøres gjennom en generell bestemmelse.