Vedlegg 1: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 5. november 2004
- Feil i Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte- og avgiftsopplegget 2005 - lovendringer og i St.prp. nr. 1 (2004-2005) skatte-, avgifts- og tollvedtak
Jeg viser til forslaget om skattefritak for visse leieinntekter fra egen bolig og fritidsbolig i forbindelse med avvikling av fordelsbeskatningen, jf. forslag til skatteloven § 7-2.
I forslaget til skatteloven § 7-2 mangler annet ledd. Tredje, fjerde og femte ledd bør derfor endres til annet, tredje og fjerde ledd. Det som da blir § 7-2 tredje ledd henviser til første til tredje ledd, og dette bør endres til første og annet ledd.
Videre vil det være en språklig forbedring at betegnelsen "rene utleiehytter" i forslaget til skatteloven § 7-2 femte ledd annet punktum endres til "utleiehytter". Dette innebærer i realiteten ingen endring utover det språklige. Teksten kan da bli da slik:
Forrige punktum gjelder ikke for utleiehytter.
I Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) avnitt 5.6.2.1 Skjermingsgrunnlaget uttales det:
"For børsnoterte aksjer som kunne vært avhendet skattefritt før 1992, foreslås det at skjermingsgrunnlaget settes til oppregulert verdi fra 1992, eventuelt aksjens opprinnelige kostpris dersom denne kan dokumenteres, tillagt eventuelle RISK-beløp."
I overgangsregelen om aksjens skjermingsgrunnlag (overgangsregel til endringene i skatteloven § 10-10 første ledd første punktum, § 10-12, § 10-30, § 10-31 første og tredje ledd og § 10-32 annet ledd) har imidlertid overgangsregelen for børsnoterte aksjer falt ut ved en feiltagelse.
Overgangsregelen om aksjens skjermingsgrunnlag fjerde ledd bør lyde:
(4) For børsnoterte aksjer hvor inngangsverdien er oppregulert med hjemmel i den tidligere selskapsskateloven 20. juli 1991 nr 65 § 10-2 nr. 2 eller 3, settes aksjens skjermingsgrunnlag til aksjens oppregulerte verdi tillagt eventuelle RISK-beløp knyttet til aksjen, eller til aksjens opprinnelige kostpris tillagt eventuelle RISK-beløp knyttet til aksjen.
Nåværende fjerde ledd blir da nytt femte ledd.
I punkt 18.4 er det feilaktig vist til forslag om endring i skatteloven § 18-4. Det korrekte er forslag til endring i skatteloven § 18-3 fjerde ledd annet punktum, slik det fremkommer i punkt 18.3 og i det aktuelle forslag til lovtekst. Her er det altså ikke behov for justering i selve lovforslaget.
I avsnitt 20.3.2 har departementet foreslått at det alminnelige gevinstfritaket i skatteloven § 9-3 sjette ledd for jord- og skogbrukseiendom eiet i mer enn 10 år oppheves fra og med inntektsåret 2005. Som en del av dette forslaget er det lagt opp til at det skal kunne kreves sjablonmessig oppregulering av inngangsverdien per 31. desember 2004 i samsvar med den generelle prisutvikling for landbrukseiendommer. Denne adgangen er etter forslaget nærmere regulert i forslag til en overgangsregel til skatteloven § 9-3 sjette ledd. Det er i nest siste avsnitt under avsnitt 20.3.2 i proposisjonen lagt til grunn at våningshus og avskrivbare driftsbygninger ikke skal kunne oppskrives. I utkastet til nevnte overgangsbestemmelse er dette regulert i annet punktum.
Første punktum i utkastet til overgangsregel til skatteloven § 9-3 sjette ledd sier at skattyters inngangsverdi skal fastsettes med utgangspunkt i historisk kostpris med tillegg av senere aktiverte kostnader. Dette blir riktig for eiendeler som ikke kan avskrives, typisk for jord- og skogarealer som oppreguleringsordningen er myntet på. For eiendeler som kan avskrives, kan utkastet, slik det er formulert, oppfattes i retning av at foretatte avskrivninger ikke skal komme til fradrag ved beregning av inngangsverdi. Det blir sterkt misvisende. For driftsmidler som kan avskrives skal inngangsverdien alltid være skattemessig nedskrevet verdi, evt. med tillegg av senere aktiverte kostnader.
På denne bakgrunn henstiller departementet til komiteen om å overveie en justering av ordlyden i utkastet til første punktum i overgangsbestemmelse til skatteloven § 9-3 sjette ledd. Med justering kan overgangsbestemmelsen lyde slik:
"Ved realisasjon i 2005 eller senere av alminnelig gårdsbruk eller skogbruk fastsettes skattyters inngangsverdi med utgangspunkt i historisk kostpris med tillegg av senere aktiverte kostnader og fradrag for foretatte avskrivninger. Den del av kostpris og tillegg som etter fordeling ikke faller på avskrivbare driftsmidler eller våningshus, oppreguleres etter prisstigningen i eiertiden etter regler og satser som fastsettes av departementet."
I høyre spalte annet avsnitt står det 1 million kroner, det korrekte er 10 millioner kroner.
Jeg viser til forslaget i avsnitt 6.5.7 om tiltak for å motvirke skattemotiverte overføringer av selskaper med generelle skatteposisjoner, samt tilhørende forslag til endring i lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue og inntekt (skatteloven) romertall XIV, side 231.
I proposisjonen på side 231 har departementet foreslått ny § 14-90 i skatteloven med følgende ordlyd:
"Denne paragraf gjelder selskap eller sammenslutning som nevnt i § 2-2 første ledd a-e og som har skatteposisjon uten tilknytning til eiendel eller gjeldspost, når slikt selskap mv. er part i fusjon eller fisjon eller får endret eierforhold som følge av fusjon, fisjon eller annen transaksjon, og det er sannsynlig at utnyttelse av den generelle skatteposisjonen er det overveiende motiv for transaksjonen, skal posisjonen
a) falle bort dersom den representerer en skattefordel, eller
b) inntektsføres uten rett til avregning mot underskudd dersom den representerer en skatteforpliktelse."
Dessverre har det her blitt et komma i lovforslaget i stedet for et punktum. Forslaget skulle derfor hatt følgende ordlyd:
"Denne paragraf gjelder selskap eller sammenslutning som nevnt i § 2-2 første ledd a-e og som har skatteposisjon uten tilknytning til eiendel eller gjeldspost. Når slikt selskap mv. er part i fusjon eller fisjon eller får endret eierforhold som følge av fusjon, fisjon eller annen transaksjon, og det er sannsynlig at utnyttelse av den generelle skatteposisjonen er det overveiende motiv for transaksjonen, skal posisjonen
a) falle bort dersom den representerer en skattefordel, eller
b) inntektsføres uten rett til avregning mot underskudd dersom den representerer en skatteforpliktelse."
Jeg henstiller til komiteen om å overveie en slik oppretting i sin innstilling.
I St.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte-, avgifts- og tollvedtak er det etter avsendelse av eget rettebrev av 20. oktober 2004 oppdaget en redigeringsfeil i § 2-1 i forslaget til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2005, jf. side 106. I forslaget til bestemmelse er det tatt inn en henvisning til skatteloven § 6-80, men denne bestemmelsen er foreslått opphevet fra og med inntektsåret 2005. Forslaget til vedtak § 2-1 første ledd annet punktum skulle hatt følgende ordlyd:
"Skattyter i klasse 1 som får særfradrag i alminnelig inntekt etter skatteloven § 6-81 til 6-83, henføres til klasse 2 når det gjelder formuesskatt."
Jeg henstiller til komiteen om også å overveie denne opprettingen i sin innstilling.