1. Begrepet "førerett" og innføring av førerkort for tohjuls moped
Kapittel 2 i proposisjonen omhandler forslag som gjennomfører begrepet "førerett" i lovens bestemmelser samt forslag til endringer tilknyttet innføring av førerkort for tohjuls moped.
Det foreslås å gjennomføre skillet mellom førerett og førerkort konsekvent i loven. Førerett er den rettighet man har til å føre motorvogn når gitte krav i lov- og forskriftsverket er oppfylt, mens førerkort som en hovedregel er beviset for at man har denne rettigheten. For kjøring av enkelte særlige grupper motorvogner, som eksempelvis motorredskaper, stilles det ikke krav om førerkort, men kun at føreren har førerett gjennom å tilfredsstille blant annet krav til alder. Som en samlebetegnelse kalles sistnevnte grupper av kjøretøy, førerkortfrie motorvogner.
Ved Besl. O. nr. 110 (2002-2003), jf. Ot.prp. nr. 52 (2002-2003) Om lov om endring i vegtrafikkloven mv. (domstolsbehandling av tap av retten til å føre motorvogn mv.), ble begrepet "førerett" delvis innført i loven fra 1. januar 2004.
I foreliggende forslag innføres begrepet "førerett" i en rekke av lovens øvrige bestemmelser. Begrepet omfatter også rett til å føre førerkortfrie motorvogner.
I overgang til en modulbasert føreropplæring for alle førerkortklasser inngår også en overgang fra dagens mopedførerbevis til eget førerkort for moped - førerkort klasse M. En slik overgang er omtalt blant annet i Ot.prp. nr. 52 (2002-2003) og Ot.prp. nr. 71 (2001-2002) Om lov om endring i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (prikkbelastning av førerkort).
Hensynet til et helhetlig føreropplæringssystem med fokus på trafikal kompetanse for førere av alle motorvogner, og til administrativ hensiktsmessighet, tilsier at det ikke bør være annet regelverk for tohjuls moped i forhold til erverv og dokumentasjon av førerkompetanse enn for andre tohjuls kjøretøy (lett motorsykkel og motorsykkel). Begrepet "førerkort" skal benyttes om beviset for retten til å kjøre en bestemt klasse kjøretøy, eksempelvis buss eller moped.
Det tas sikte på å gjennomføre overgangen fra mopedførerbevis til førerkort for tohjulsmoped fra 1. januar 2005, når også hovedtyngden av de øvrige elementene i modulsystemet blir innført.
Gjeldende rett likestiller langt på vei mopedførerbevis med førerkort for andre motorvogner. Ved innføring av førerkort for tohjuls moped blir slik likestilling gjennomført konsekvent. Dette gir behov for lovtekniske endringer i §§ 24 a, 34, 35 og 44. Enkelte bestemmelser hvor mopedførerbevis omtales spesifikt, blir overflødige og foreslås derfor opphevet. Det foreslås videre endringer i §§ 26 (vedr. krav til ledsager ved øvingskjøring) og § 27 (vedr. tilleggskrav for trafikklærere).
Departementet gjør oppmerksom på at Europa-Kommisjonen har presentert et forslag til nytt direktiv om førerkort, hvor en egen førerkortklasse for moped foreslås innført også i EU. Årsaken er at moped er en av de mest sårbare kjøretøygruppene, og at førerett derfor bør reguleres på samme måte som for andre motorvogner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at innføring av førerkort for tohjuls moped vil gi en konsekvent likestilling med andre motorvogner, i overensstemmelse med gjeldende rett. Det vises også til at moped er en av de mest sårbare kjøretøygruppene når det gjelder trafikkulykker, noe som tilsier en styrking av førerkompetansen.