13. Kreditorbegunstigelse
Straffeloven § 284 retter seg mot "en skyldner som gir noen fordringshaver fyldestgjørelse eller sikkerhet, skjønt han bør innse at han ikke vil kunne tilfredsstille alle fordringshaverne, og at utsikten for dem til å få dekning blir betydelig forringet". Det er et grunnleggende vilkår i § 284 at skyldneren er insolvent ved handlingen. For at § 284 skal komme til anvendelse, er det dessuten en forutsetning at handlingen rammer kreditorfellesskapet. Skyldkravet i § 284 er blandet. Det kreves forsett med hensyn til den omstendighet at fordringshaveren har fått fyllestgjørelse eller sikkerhet, mens det er tilstrekkelig at det foreligger uaktsomhet om skyldnerens insolvens og om den følge at fordringshavernes dekningsutsikt forringes betydelig. Strafferammen i § 284 er bøter eller fengsel inntil to år.
I sitt utkast til § 284 foreslår Straffelovrådet å utvide insolvensvilkåret til også å omfatte situasjoner hvor skyldneren på handlingstidspunktet står i påtakelig fare for å bli insolvent. Straffelovrådet foreslår også å innføre et uttrykkelig vilkår om at kreditorbegunstigelsen må ha vært "uforsvarlig". Det blandede skyldkravet i § 284 foreslås endret til et generelt krav om forsett eller grov uaktsomhet. Det foreslås ingen endringer i strafferammen.
Det er ulike syn blant høringsinstansene til de foreslåtte endringene.
Departementet er enig med Straffelovrådet i at det fortsatt bør være et eget straffebud om kreditorbegunstigelse, atskilt fra andre former for formuesforringelse. Av hensyn til kronologien i kapitlet foreslås bestemmelsen imidlertid flyttet til § 282. Departementet er enig i at det økonomiske vilkåret bør omskrives til et krav om insolvens, og utvides til også å omfatte situasjoner hvor skyldneren står i påtakelig fare for å bli insolvent. Til forskjell fra Straffelovrådet mener imidlertid departementet at vilkåret også bør suppleres med et alternativ om at skyldneren blir insolvent ved handlingen. Departementet understreker at det ikke er aktuelt å innføre noe tapsvilkår i bestemmelsen. Det bør fortsatt være forholdene på gjerningstidspunktet som avgjør straffbarheten. Departementet støtter forslaget om å oppheve det blandede skyldkravet og erstatte det med et generelt krav om forsett eller grov uaktsomhet. Departementet er også enig i at det ikke er behov for å heve strafferammen. I tråd med gjeldende rett foreslås det derfor en strafferamme på bøter eller fengsel inntil to år.
Komiteen er enig med departementet i at straffeloven fortsatt bør inneholde et eget straffebud om kreditorbegunstigelse, og at dette bør skilles fra bestemmelser som omhandler andre former for formuesforringelse.
Komiteen har merket seg at straffeloven § 284 foreslås videreført med mindre endringer i ny § 282, og viser i denne forbindelse til merknadene til proposisjonens kapittel 6. Etter komiteens oppfatning vil det ikke være hensiktsmessig å innføre et nytt vilkår i bestemmelsen om at kreditorbegunstigelsen må være uforsvarlig for å være straffbar. Det er en risiko for at et slikt tilleggsvilkår vil kunne begrense bestemmelsens anvendelsesområde, og det vil etter komiteens mening ikke være ønskelig.
Komiteen støtter forslaget til ny § 282 og har ingen ytterligere merknader.