Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Proposisjonens hovedinnhold

Departementet legger i proposisjonen frem forslag om en revisjon av straffeloven kapittel 27 om forbrytelser i gjeldsforhold. Endringene tar sikte på å gjøre regelverket enklere å praktisere, og derved bidra til en mer effektiv bekjempelse av økonomisk kriminalitet.

Grensene for det straffbare foreslås stort sett videreført i tråd med gjeldende rett, likevel slik at det foretas enkelte viktige justeringer. Flere av straffebudene har i dag vilkår om at skyldneren er i en slik økonomisk situasjon at vedkommende ikke vil kunne tilfredsstille alle fordringshaverne, dvs. at skyldneren er insolvent. Dette grunnleggende økonomiske vilkåret foreslås utvidet til også å omfatte situasjoner hvor skyldneren står i påtakelig fare for å bli insolvent ved handlingen. I forhold til straffebudet om formuesforringelse ved insolvens mv., skal det etter forslaget heller ikke frita for straff at insolvens mv. ikke lar seg fastslå, når dette skyldes at skyldneren forsettlig eller grovt uaktsomt har overtrådt regnskapsbestemmelser i lov eller forskrift.

Et annet endringsforslag som vil innebære en utvidelse av det strafferettslige ansvaret, er at foreldelsesfristen for straffbare handlinger ikke skal løpe under konkurs og gjeldsforhandling etter loven. Suspensjonsregelen foreslås begrenset til å gjelde for overtredelser av straffeloven kapittel 27 og regnskapsloven § 8-5 første ledd, og det foreslås en absolutt tidsfrist for suspensjonen på fem år.

På den annen side foreslås det også en viss innsnevring av det strafferettslige ansvaret. Til forskjell fra den gjeldende straffeloven § 285 første ledd foreslås det innført et vilkår om at fordringshavernes tap må være betydelig, for at et vågelig foretagende (en risikopreget aktivitet) skal være straffbar. Etter gjeldende rett er det tilstrekkelig at fordringshaverne påføres tap. Et annet eksempel er at fordringshavernes medvirkningsansvar foreslås redusert, i den forstand at det å motta oppgjør for uforfalt gjeld bare skal være straffbart dersom fordringshaveren har brukt utilbørlige midler for å oppnå fordelen.

Ellers foreslås det gjennomgående en forenkling av skyldkravene og en klarere avgrensning mellom de ulike straffebudene. De nåværende strafferammene foreslås stort sett videreført. Redaksjonelt foreslås det å plassere straffebudene "kronologisk" etter gangen i en konkurssak.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, Carsten Dybevig, lederen Trond Helleland og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ib Thomsen, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, vil fremheve at det er uakseptabelt å berike seg på kreditorenes bekostning. Slikt innebærer en konkurransevridning som ikke kan godtas. Kampen mot økonomisk kriminalitet er etter komiteens oppfatning svært viktig. Komiteen er kjent med at Regjeringen i juni 2004 vil legge frem en egen handlingsplan mot økonomisk kriminalitet, og ser positivt på dette.

Komiteen vil påpeke at formålet med å revidere straffeloven kapittel 27 er at regelverket skal bli enklere å praktisere. I dag henlegges mange anmeldelser om brudd på straffeloven kapittel 27, fordi reg­lene er kompliserte og byr på tolkningsproblemer. Etter komiteens mening er en forenkling av beviskravene særlig nødvendig. En revisjon av dette kapittelet vil etter komiteens oppfatning bidra til å bekjempe den særlige form for kriminalitet som gjeldsforbrytelsene representerer på en mer effektiv måte enn i dag. Ønsket om å gjøre reglene i kapittel 27 forståelige for dem bestemmelsene retter seg mot begrunner også en lovmessig forenkling og klargjøring.

Det er et mål å styrke innsatsen mot bl.a. konkurskriminalitet. Komiteen viser i den forbindelse til Ot.prp. nr. 23 (2003-2004) og til de ulike partiers respektive merknader i Innst. O. nr. 59 (2003-2004). Etter komiteens oppfatning vil de endringer som ble gjort i konkurslovgivningen gjennom Besl. O. nr. 64 (2003-2004) og den revisjon av straffeloven kapittel 27 som nå foretas, samlet medføre en betydelig forbedring i samfunnets muligheter til å avdekke og sanksjonere konkurskriminalitet mv.

Det er grunn til å tro at det er store mørketall hva gjelder kriminalitet i gjeldsforhold. Komiteen synes det er positivt at departementet tar initiativ til lovendringer som vil kunne bidra til å avdekke mer av denne type kriminalitet.