Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 5: Brev fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet v/statsråden til kommunalkomiteen, datert 3. desember 2003

Departementet har oversendt professor Henning Jakhellns utredning av 12. november 2003 til lovavdelingen i samsvar med komiteens ønske. Komiteen ba særskilt om lovavdelingen vurdering av om situasjonen ved omdanningen ved Statskonsult må kunne sies å være av en slik karakter at arbeidstakerne har en reservasjonsrett mot å følge med over i det nye selskapet, samt rettsvirkningene av en slik eventuell reservasjonsrett. Vedlagt følger lovavdelingens svar av 3. desember då. Avdelingens konklusjoner er i samsvar med hva AAD har uttalt i brev til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe v/Karin Andersen av 28. november.

Departementet la i ovennevnte brev til grunn at omdanningen innebærer en virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljølovens kapittel XII A. Forvaltningsorganet Statskonsult vil fra omdanningstidspunkt opphøre og de ansatte arbeidstakere vil ikke ha noen statlig virksomhet å reservere seg i forhold til. Det er imidlertid ikke første gang denne situasjon oppstår. Ved omdanningen av kommunalbanken til aksjeselskap ble det i Ot.prp. nr. 44 (1998-99) uttalt følgende:

"Dei arbeidstakerar som ikke ønskjer å ta imot tilbod om arbeid i det nye selskapet, vil ha vaneleg oppseiing og vil behalde førerett til ny statsstilling i inntil eitt år etter omdanninga."

I Stortingsproposisjon nr. 1 Samferdselsdepartementet Tillegg nr. 2 (2002-2003) vedrørende omdanningen av Luftfartsverket til Avinor A.S uttales det om personalmessige forhold:

"De ansatte får tilbud om å følge med over i det nye selskapet. Dersom noen av de ansatte ikke skulle akseptere tilbud om ansettelse i det nye selskapet, legges det til grunn at deres ansettelsesforhold vil kunne bringes til opphør ved oppsigelse. De ansatte vil da ha fortrinnsrett til ny statsstilling i inntil ett år, men vil ikke ha rett til ventelønn.

De ansatte som blir med over i det nye selskapet, foreslås gitt en overgangsordning hvor de i en periode på tre år omfattes av tjenestemannsloven § 13 nr. 2 til nr. 6 om fortrinnsrett til statlige stillinger og ventelønnsrettigheter, jf. lovforslag fremmet i odelstingsproposisjon om lov om omdanning av Luftfartsverket til aksjeselskap."

Uttalelser om konsekvenser for de ansatte som velger å reservere seg er gitt i odelstingsproposisjoner vedrørende særlover om fortrinnsrett og ventelønn for tilsvarende omdanningssituasjoner. (Se bl.a. Ot.prp. nr. 73 (2001-2002) pkt. 2 "De arbeidstakere som ikke vil ta imot tilbud om arbeid i aksjeselskapet, kommer i en spesiell situasjon. Hvorvidt de kan sies opp må vurderes etter tjenestemannsloven §§ 9 og 10".)

AAD vil, som i dag, ha ansvaret for Kriseinfo, og sekretariatet for Kriseinfo skal fortsatt ligge i Statskonsult. Norge.no skal styrkes innenfor nåværende oppgaveområder. Øvrige oppgaver vil bli videreført i Statskonsult AS, herunder eksisterende ansvarsfordeling med hensyn til EIPA.

Dersom behandlingen i Stortinget av Ot.prp. nr. 5 ikke fullføres før årsskiftet, vil dette føre til at den avklaring, videreføring og trygging av rettighetene til de ansatte i Statskonsult AS som departementet har lagt opp til, ikke vil foreligge. Dette vil medføre en betydelig usikkerhet og en uoversiktlig situasjon for de ansatte i selskapet.

Undervedlegg

Vi viser til Arbeids- og administrasjonsdepartementets brev 2. desember 2003 der Arbeids- og administrasjonsdepartementet oversender Kommunalkomiteens brev av samme dag og ber om Lovavdelingens vurdering av en utredning fra professor Henning Jakhelln 12. november 2003 i samsvar med forespørselen fra Kommunalkomiteen. I Kommunalkomiteens brev bes det særskilt om vår vurdering av "om situasjonen ved omdannelsen av Statskonsult må kunne sies å være av en slik karakter at arbeidstakerne har en reservasjonsrett mot å følge med over i det nye selskapet, og om de ut fra dette fortsatt kan anse staten som sin arbeidsgiver med den følge at deres opprinnelige rettigheter etter bl.a. tjenestemannsloven består, herunder rett til ventelønn".

Arbeids- og administrasjonsdepartementet er ikke på alle punkter enig i de beskrivelsene av faktiske forhold som legges til grunn i utredningen fra Jakhelln. Departementets syn er at det i sitt økonomiske opplegg tar høyde for at det kan skje en nedbemanning i forbindelse med omstilling av virksomheten, men at det ikke legger opp til at en slik nedbemanning skal finne sted. En slik beskrivelse avviker fra den Jakhelln legger til grunn i sin utredning s. 2. Jakhelln reiser videre spørsmål om en egenkapital for Statskonsult AS på 103 millioner kroner egentlig er et fullt ut tilstrekkelig økonomisk fundament (utredningen s. 3). Departementet kan ikke se at Jakhelln rokker ved forslaget til egenkapital. Departementet mener også at Jakhelln går for langt i beskrivelsen av i hvilken grad det legges opp til at Statskonsults oppgaver er eller vil bli lagt utenfor aksjeselskapet.

Vi finner det ikke nødvendig å gå nærmere inn på hvilke beskrivelser av de faktiske forholdene i saken som er de mest korrekte. Forskjellene i syn på faktabeskrivelsene får uansett ikke avgjørende betydning for våre vurderinger i det følgende.

I utredningen drøftes spørsmålet om "tjenestemenn i Statskonsult [har] reservasjonsrett/valgrett når Statskonsult omdannes fra forvaltningsorgan til aksjeselskap". Konklusjonen er "at det foreligger så vidt store usikkerhetsfaktorer ved det nye aksjeselskap, og det må påregnes så vidt betydelige endringer av de ansattes arbeidsforhold, at de ansatte må være berettigede til å velge å henholde seg til staten som deres arbeidsgiver".

Lovavdelingen er enig i denne konklusjonen. Vi viser i den forbindelse særlig til at flertallets votum i Rt. 2000 s. 2058 (Miljøtransport) gir god støtte for at arbeidstakerne i forvaltningsorganet Statskonsult har en valgrett. I Miljøtransport-saken la Høyesteretts flertall vekt på "den usikkerhet i forhold til en overtallighetssituasjon som virksomhetsoverdragelsen innebar". Arbeidstakerne skulle overføres fra en kommunal særbedrift til et aksjeselskap på et konkurranseutsatt område hvor rasjonaliseringer og nedbemanninger ville være en nærliggende følge. Flertallet mente imidlertid at de ansatte ikke hadde utøvd valgretten i tide. Vi finner det ikke nødvendig å gå inn på en nærmere vurdering av de enkelte momentene som er trukket frem i utredningen, men nevner likevel at Statskonsult AS vil operere i et marked der konkurransen er hard, og at Arbeids- og administrasjonsdepartementet selv har gått ut fra at det er behov for betydelige midler til restrukturering og ventelønn i forbindelse med omdanning av virksomheten til aksjeselskap.

Det følger av dette at de ansatte også har en reservasjonsrett, dvs. rett til å nekte å arbeide for den som overtar virksomheten (jf. førstvoterende i Rt. 1999 s. 977 (Nemko-saken) om forholdet mellom reservasjonsrett og valgrett).

Ut fra dette er det på det rene at arbeidstakerne fortsatt kan anse staten som sin arbeidsgiver dersom de ser dette som hensiktsmessig. Forholdet mellom arbeidstakerne og staten som arbeidsgiver vil være regulert av det lovverket som gjelder for statens tjenestemenn, herunder tjenestemannsloven, tjenestetvistloven, lov om Statens Pensjonskasse og forvaltningsloven.

En kan for så vidt si at de opprinnelige rettighetene etter de ulike lovene består også etter omdanningen. Omdanningen vil ikke i seg selv avskjære disse. En annen sak er at rettigheter etter de ulike lovene er avhengig av at nærmere bestemte vilkår er oppfylt for den enkelte tjenestemann, jf. for eksempel vilkårene i tjenestemannsloven § 13 for fortrinnsrett til ny stilling eller ventelønn.

Vi nevner for ordens skyld at forutsetningen for at arbeidstakerne i forvaltningsorganet Statskonsult fortsatt kan anse staten som sin arbeidsgiver, er at de utøver sin valgrett i tide.