5. Samling av vedtaksmyndighet i saker om yrkesrettet attføring i Aetat - folketrygdloven § 21-14
Vedtaksmyndigheten når det gjelder innvilgelse av yrkesrettet attføring iht. folketrygdloven § 11-5 foreslås flyttet fra trygdeetaten til Aetat, sammen med vurderingen av forutgående trygdetid og alder jf. §§ 11-2 og 11-4.
Det vises til utkast til endring av folketrygdloven § 21-14 annet ledd.
Det er behov for å fokusere på tiltak som kan bidra til å redusere avklarings- og venteperioder. For å forenkle og effektivisere saksbehandlingen foreslås det å samle myndigheten til å fatte vedtak i Aetat. Smidig og rask overgang fra trygdeetaten til Aetat forutsetter tett kontakt mellom de to etatene. Det vil være fordelaktig for brukerne å kunne forholde seg til én etat. Samlet vil forslaget innebære raskere gjennomstrømning på rehabilitering og attføring og raskere overgang til arbeid.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår at myndigheten til å fatte vedtak om attføring flyttes til Aetat fra 1. juli 2004. I dag vurderer trygdeetaten om behov for yrkesrettet attføring er til stede, mens Aetat er ansvarlig for å utforme selve attføringsopplegget.
Komiteen viser til at det i Ot.prp. nr. 10 (2003-2004) er foreslått en lovfestet plikt til å vurdere yrkesrettet attføring så tidlig som mulig etter at bedriftsinterne tiltak er forsøkt, senest ved utløpet av sykepengeperioden. Komiteen viser til brev fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet av 1. desember 2003 der det slås fast at ansvarsendringen ikke innebærer endring i inngangvilkårene for attføring som er lovfestet i folketrygdlovens § 11-5. De medisinske vilkårene vil ikke bli vurdert på annen måte enn i dag.
Komiteen viser til at intensjonen med endringen er at flere vil være under attføring og færre vil være mottakere av syke- og rehabiliteringspenger.
Det legges til grunn at Aetat kan videreføre trygdeetatens bruk av rådgivende leger og at konsulterende leger brukes etter behov.
Komiteen understreker viktigheten av at intensjonene med endringen blir oppfylt og at personalmessige og økonomiske ressurser for å lykkes må være på plass. Komiteen understreker derfor at kartleggingen av ressursmessige endringer i Aetat og trygdeetaten som Regjeringen varsler blir foretatt raskt og at Regjeringen melder endret behov tilbake til Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett 2004.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at forslaget om å samle vedtaksmyndighet i saker om yrkesrettet attføring i Aetat er en del av budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet.