Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Heving av aldersgrensen for skolegang som attførings­tiltak - folketrygdloven § 11-4

Om lag en fjerdedel av de yrkeshemmede i skoletiltak er i aldersgruppen 20-29 år.

Aldersgrensen for rett til ytelser under gjennomføring av skolegang som attføringstiltak foreslås hevet fra 22 til 26 år, jf. folketrygdloven § 11-4 tredje ledd.

Det vil fortsatt være behov for å gjøre unntak. Gjeldende unntaksbestemmelse er imidlertid lite veiledende i forhold til hvilke grupper yrkeshemmede som kan unntas. Departementet vil derfor presisere at unntaket skal rettes inn mot særlig svake grupper som på grunn av deres sykdom, skade eller lyte bør tilstås tilpasset utdanning for å bedre deres utsikter til arbeid.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at forslaget om å heve aldersgrensen fra 22 til 26 år for rett til ytelser under gjennomføring av skolegang som attføringstiltak er en del av budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at Regjeringen foreslår å heve aldersgrensen for skolegang som attføringstiltak til 26 år. Begrunnelsen for forslaget er at det vil "motvirke at folketrygden finansierer ordinær utdanning". Unntak fra bestemmelsen foreslåes å omfatte ungdom som er født uføre, personer som er blitt uføre etter alvorlige trafikkskader og personer med alvorlige og langvarige sykdommer.

Disse medlemmer viser til komiteens enstemmige merknader i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2003, jf. Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003). Rapport om arbeidsmarkedet nr. 2-2002 fra Arbeidsdirektoratet viser at over halvparten av yrkeshemmede som har tatt skolegang som en del av sin yrkesrettede attføring, kommer i jobb. Undersøkelsen viser at 52 pst. av de yrkeshemmede som tok skolegang kom i arbeid etterpå. Dette er mer enn tilsvarende tall for alle yrkeshemmede, der 45 pst. kommer i jobb.

Disse medlemmer viser til Rapport om arbeidsmarkedet nr. 3-2003 der det framgår at ledigheten er lavest blant folk med høgere utdanning over fire år.

Disse medlemmer påpeker manglende dokumentasjon fra Regjeringens side på antatt misbruk av ordningen. Disse medlemmer mener at de nødvendige avveininger og beslutninger om hvem som faller inn under bestemmelsen og kvalifiserer for og hvem som ikke kvalifiserer for utdanning som attføring skal og kan gjøres av Aetat, ut fra en individuell vurdering uavhengig av alder.

Regjeringens forslag samlet sett framstår som ren innstramming overfor folk med behov for attføring og Regjeringen har beregnet en innsparing på endringen på 210 mill. kroner.

Disse medlemmer avviser forslaget om å heve aldersgrensen for å få skolegang som attføringstiltak.

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet ser at det kan vera grunn for å sjå nærare på aldersgrensa for skulegang som attføring. Denne medlemen er likevel djupt usamd i Regjeringa sitt forslag til innstramming. Denne medlemen meiner Regjeringa må utarbeida forskrifter som ivaretek romslege unntak og viser til Senterpartiet sitt alternative budsjett for 2004 der det er avsett 45 mill. kroner til slikt føremål.