24. Andre forslag
- 24.1 Lov om heleide dattersamvirkeforetak
- 24.2 Skattefradrag for arbeidsgiverbetalt sykebehandling og forsikring
- 24.3 Avskrivingssatser for personbiler, traktorer, maskiner, redskap, instrumenter, inventar mv.
- 24.4 Utbytteskatt
- 24.5 Aksjerabatt
- 24.6 Skatt på opsjoner
- 24.7 Delingsreglene
- 24.8 Privat bruk av arbeidsgivers bil
- 24.9 Særfradrag for alder og uførhet
- 24.10 Friinntekt for pensjonister
- 24.11 Tonnasjebeskatning, valutaendringer og avskrivningssatser
- 24.12 Minstefradrag
- 24.13 Bunnfradrag trygdeavgift
- 24.14 Aksjerabatt - arveavgift
- 24.15 Skattefradrag for aleneboende
- 24.16 Fiskerfradraget
- 24.17 Pendlerfradraget
- 24.18 Avskrivningsregler for landbruksbygg
- 24.19 Fondsavsetning for eiere av fiskefartøy
- 24.20 Nettolønnsordning
Komiteen viser til merknader i kap. 2.8.3. i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) og Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004) punkt 3.20, og fremmer følgende forslag til lov om heleide dattersamvirkeforetak:
"Lov om heleide dattersamvirkeforetak
§ 1
Et samvirkeforetak må ha minst to medlemmer. Departementet kan godkjenne at et samvirkeforetak skal være heleid av annen sammenslutning.
§ 2
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker å fjerne ordningen med skattefritak for arbeidsgivers dekning av behandlingsforsikringer og direkte behandlingsutgifter. Ordningen bryter med sentrale skattepolitiske og helsepolitiske målsettinger. Hovedregelen i skattelovgivningen er at alle typer inntekt skal beskattes, det gjelder uavhengig av i hvilken form inntekten er mottatt, som lønn, naturalia, dekning av privatutgifter eller annen økonomisk støtte. Ordningen med skattefritak for sykebehandling og forsikring innebærer en uakseptabel forskjellsbehandling. Noen få arbeidstakere får dekket utgifter til privat behandling skattefritt, mens andre må velge mellom enten å betale tilsvarende behandling med egne, skattlagte midler, eller å vente på behandling i det offentlige helsevesen. Hvem som kan tilgodeses gjennom et slikt skattefritak, er det opp til arbeidsgiveren å avgjøre. Det er grunn til å anta at i mange tilfeller vil den ansattes posisjon på den enkeltes arbeidsplass være utslagsgivende, slik at det bare vil være enkelte utvalgte arbeidstakere som får tilbud om arbeidsgiverdekket helsebehandling eller forsikring. Attraktive arbeidstakere vil også ved inngåelse av lønnsavtale stille krav om at arbeidsgiver skal dekke deres fremtidige utgifter ved privat behandling. Dette vil gi en helt uakseptabel utvikling i retning av ytterligere forskjeller. Dersom det blir en oppbygging av et omfattende privat helsetilbud, er det en fare for at begrensede ressurser trekkes bort fra det offentlige helsevesenet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 5-15 annet ledd fjerde punktum oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004) kap. 2.1 og fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 14-43 første ledd bokstav d skal lyde:
d. personbiler, traktorer, maskiner, redskap, instrumenter, inventar mv. - 25 pst.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet og sentrumspartiene i statsbudsjettet for 2001 ble enige om å innføre en skatt på utbytte på mottakers hånd. Denne skatten skulle være midlertidig, inntil et nytt system for nærings- og kapitalbeskatning var på plass. Til tross for at et slikt system fortsatt var under utredning, valgte regjeringen Bondevik II å fjerne utbytteskatten i 2002-budsjettet. Disse medlemmer går inn for å gjeninnføre utbytteskatten inntil et nytt system for nærings- og kapitalbeskatning er på plass. Skattesatsen settes til 16 pst., og det gis et grunnfradrag på kr 5 000. Ingen annen inntektsart er så skjevt fordelt mellom ulike grupper som aksjeinntekter. En liten gruppe mennesker med høy inntekt mottar mesteparten av utbetalt aksjeutbytte. Internasjonalt er det også vanlig med en egen skatt på utbetalt utbytte.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
I
§ 10-12 første ledd og nytt annet ledd skal lyde:
(1) Godtgjørelse fastsettes til mottatt utbytte multiplisert med 12/28 av aksjonærens skattesats for alminnelig inntekt.
(2) I følgende tilfeller fastsettes likevel godtgjørelsen til mottatt utbytte multiplisert med aksjonærens skattesats:
a) Mottaker av utbyttet er et aksjeselskap eller likestilt selskap etter § 10-1 første ledd.
b) Mottatt utbytte til aktiv aksjonær, så langt utbyttet ikke overstiger den beregnede personinntekt som tilordnes aksjonæren fra selskapet i det inntektsår utbyttet utdeles.
c) For den del av samlet utbytte til aksjonæren som ikke overstiger kr 5 000 (bunnfradrag).
Nåværende annet, tredje og fjerde ledd blir henholdsvis tredje, fjerde og femte ledd.
§ 10-32 annet ledd skal lyde:
(2) Inngangsverdien settes til anskaffelsesverdien, eventuelt med opp- eller nedregulering med et beløp fastsatt etter § 10-34 eller § 10-35. Er beløp fastsatt etter § 10-34 positivt, skal inngangsverdien ved realisasjon som nevnt i § 10-37, og realisasjon ved overføring av aksje til selskapet som har utstedt aksjen, reguleres med 12/28 av beløpet. Forrige punktum får ikke anvendelse på realisasjon foretatt av aksjeselskap og likestilt selskap etter § 10-1 første ledd, ved realisasjon av andel i verdipapirfond, eller ved realisasjon som nevnt i § 2-5 første ledd bokstav b og annet ledd bokstav a. Anskaffelsesverdien settes til det beløp skattyter har betalt for aksjen dersom ikke annet er bestemt.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med 12. november 2003."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004), der det foreslås å innføre skatt på aksjeutbytte på 17 pst.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
I
§ 10-12 første ledd og nytt annet ledd skal lyde:
(1) Godtgjørelse fastsettes til mottatt utbytte multiplisert med 11/28 av aksjonærens skattesats for alminnelig inntekt.
(2) I følgende tilfeller fastsettes likevel godtgjørelsen til mottatt utbytte multiplisert med aksjonærens skattesats:
a) Mottaker av utbytte er et aksjeselskap eller likestilt selskap etter § 10-1 første ledd
b) Mottatt utbytte til aktiv aksjonær, så langt utbyttet ikke overstiger den beregnede personinntekt som tilordnes aksjonæren fra selskapet i det inntektsår utbytte utdeles.
Nåværende annet, tredje og fjerde ledd blir henholdsvis tredje, fjerde og femte ledd.
§ 10-32 annet ledd skal lyde:
(2) Inngangsverdien settes til anskaffelsesverdien, eventuelt med opp- eller nedregulering med et beløp fastsatt etter § 10-34 eller § 10-35. Er beløp fastsatt etter § 10-34 positivt, skal inngangsverdien ved realisasjon som nevnt i § 10-37, og realisasjon ved overføring av aksje til selskapet som har utstedt aksjen, reguleres med 11/28 av beløpet. Forrige punktum får ikke anvendelse for realisasjon foretatt av aksjeselskap eller likestilt selskap etter § 10-1 første ledd, for realisasjon av andel i verdipapirfond, eller ved realisasjon som nevnt i § 2-5 første ledd bokstav b og annet ledd bokstav a. Anskaffelsesverdien settes til det beløp skattyter har betalt for aksjen dersom ikke annet er bestemt.
II
Endringene under I trer i kraft straks og med virkning fra og med 6. november 2003."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til merknad i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 2.1. Dette medlem foreslår å gjeninnføre en skatt på utbytte på mottakers hånd. Skattesatsen settes til 11 pst. og det gis et grunnfradrag på 10 000 kroner.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
I
§ 10-12 første ledd og nytt annet ledd skal lyde:
(1) Godtgjørelsen fastsettes til mottatt utbytte multiplisert med 11/28 av aksjonærens skattesats for alminnelig inntekt.
(2) I følgende tilfeller fastsettes likevel godtgjørelsen til mottatt utbytte multiplisert med aksjonærens skattesats:
a) Mottaker av utbyttet er et aksjeselskap eller likestilt selskap etter § 10-1 første ledd.
b) Mottatt utbytte til aktiv aksjonær, så langt utbyttet ikke overstiger den beregnede personinntekt som tilordnes aksjonæren fra selskapet i det inntektsår utbyttet utdeles.
c) For den del av samlet utbytte til aksjonæren som ikke overstiger 10 000 kroner (bunnfradrag).
Nåværende annet, tredje og fjerde ledd blir henholdsvis tredje, fjerde og femte ledd.
§ 10-32 annet ledd skal lyde:
(2) Inngangsverdien settes til anskaffelsesverdien, eventuelt med opp- eller nedregulering med et beløp fastsatt etter § 10-34 eller § 10-35. Er beløp fastsatt etter § 10-34 positivt, skal inngangsverdien ved realisasjon som nevnt i § 10-37, og realisasjon ved overføring av aksje til selskapet som har utstedt aksjen, reguleres med 11/28 av beløpet. Forrige punktum får ikke anvendelse på realisasjon foretatt av aksjeselskap og likestilt selskap etter § 10-1 første ledd, ved realisasjon av andel i verdipapirfond, eller ved realisasjon som nevnt i § 2-5 første ledd bokstav b og annet ledd bokstav a. Anskaffelsesverdien settes til det beløp skattyter har betalt for aksjen dersom annet ikke er bestemt.
II
Endringene under I trer i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at ved beregning av formuesskatt på unoterte aksjer verdsettes disse til 65 pst. av aksjenes skattemessige verdi. Formuesverdien, som er basert på den skattemessige verdien av eiendelene, vil normalt være vesentlig lavere enn aksjenes reelle verdi. Aksjer notert på SMB-listen ved Oslo Børs verdsettes til 65 pst. av kursverdien. Disse medlemmer går inn for å heve verdsettingen til 100 pst. av skattemessig verdi på ikke-børsnoterte selskaper og 100 pst. av kursverdien på aksjer notert på SMB-listen. Også grunnfondsbevis skal verdsettes til 100 pst. av kursverdien. Endringene skal gjelde første gang ved ligningen for inntektsåret 2003.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
I
§ 4-12 andre, tredje og fjerde ledd skal lyde:
(2) Aksje notert på SMB-listen ved Oslo Børs verdsettes til kursverdien 1. januar i ligningsåret.
(3) Ikke-børsnotert aksje verdsettes til aksjens forholdsmessige andel av aksjeselskapets eller allmennaksjeselskapets samlede skattemessige formuesverdi 1. januar året før ligningsåret fordelt etter pålydende.
(4) Ikke-børsnotert aksje i utenlandsk selskap verdsettes til aksjens antatte salgsverdi 1. januar i ligningsåret. Aksjen skal verdsettes etter tredje ledd når skattyteren krever dette og kan sannsynliggjøre selskapets skattemessige formuesverdi.
§ 4-13 første ledd skal lyde:
(1) For aksjeselskap eller allmennaksjeselskap, som er stiftet året før ligningsåret, settes aksjeverdien til summen av aksjenes pålydende beløp og overkurs. Er stiftelsen skjedd ved overgang fra personlig firma til aksjeselskap eller allmennaksjeselskap, legges verdien 1. januar i ligningsåret til grunn, fastsatt i samsvar med § 4-12 tredje ledd.
II
I lov 21. juni 2002 nr. 32 om endringer i lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner mv. (omdanning av sparebanker til aksjeselskap eller allmennaksjeselskap) gjøres følgende endring:
Vedtak VI, om endring i lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) § 4-12 sjette ledd, oppheves.
III
Endringene under I og II trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004), der det foreslås å fjerne skatterabatten på ikke børsnoterte aksjer, aksjer i små og mellomstore bedrifter og grunnfondsbevis i forhold til beregning av formuesskatt.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
I
§ 4-12 andre ledd skal lyde:
Aksje notert på SMB-listen ved Oslo børs verdsettes til kursverdien 1. januar i ligningsåret.
§ 4-12 tredje ledd skal lyde:
Ikke børsnotert aksje verdsettes til aksjens forholdsmessige andel av aksjeselskapets eller allmennaksjeselskapets samlede skattemessige formuesverdi 1. januar året før ligningsåret fordelt etter pålydende.
§ 4-12 fjerde ledd første punktum skal lyde:
Ikke børsnotert aksje i utenlandsk selskap verdsettes til aksjens antatte salgsverdi 1. januar i ligningsåret.
§ 4-12 sjette ledd skal lyde:
Grunnfondsbevis i sparebank, gjensidig forsikringsselskap, kreditt- og hypotekforening og selveiende finansieringsforetak verdsettes til kursverdien 1. januar i ligningsåret. Er kursen ikke notert eller kjent, settes verdien til den antatte salgsverdi.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at dagens modell for beskatning av opsjoner i arbeidsforhold gir en skattekreditt som først og fremst kommer bedriftsledelsen og høyt lønnede til gode. Arbeiderpartiet er skeptisk til bruk av opsjoner som avlønning fordi dette bidrar til større ulikhet, med negative virkninger for lønnsdannelsen, og økte problemer med innsidehandel. En opsjon representerer en økonomisk fordel for den ansatte og bør likestilles med kontant lønnsutbetaling. Den foreslåtte innstrammingen innebærer at fordelen av ikke-børsnoterte opsjoner skal beskattes på samme måte som lønn ved innløsning eller salg.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:
I
§ 5-14 tredje ledd bokstav b oppheves.
§ 5-14 tredje ledd bokstav c blir bokstav b.
II
Endringene under I trer i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at inntekter fra næringsvirksomheter hvor eierne deltar aktivt, er dels avkastning på arbeid og dels avkastning på kapital, uten at dette skillet kommer fram i regnskapet. Fordi skattesatsen for arbeidsinntekt (personinntekt) er høyere enn satsen for kapitalinntekt (alminnelig inntekt), er det nødvendig med regler for næringsdrivende som bestemmer hvordan den samlede inntekten skal fordeles på arbeid og kapital. Med dagens regler for begrensning av personinntekt for ikke-liberale foretak klassifiseres en for liten del av inntekten som arbeidsinntekt. Arbeiderpartiet foreslår derfor å endre reglene slik at en større del av inntekten beskattes som arbeidsinntekt (inntekt opp til 23G og inntekt over 75G skattlegges som personinntekt, mens inntekt mellom 23G og 75G skattlegges som alminnelig inntekt).
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 12-17 første ledd skal lyde:
Dersom skattyterens samlede personinntekt fra foretak der det fastsettes beregnet personinntekt ville overstige 23 ganger Folketrygdens grunnbeløp (G), skal beregnet personinntekt begrenses så langt beløpsgrensen ville bli overskredet. Personinntekt fra foretak som overstiger 75G skal likevel ikke begrenses ved fastsettelse av beregnet personinntekt. Annen personinntekt enn beregnet personinntekt, jf. § 12-2, skal ikke begrenses.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til merknader i Budsjett-innst. S nr. 1 (2003-2004) kapittel 2.1 og fremmer følgende forslag:
"I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
I
§ 5-13 første ledd første setning skal lyde:
Fordel ved privat bruk av arbeidsgivers bil fastsettes på grunnlag av en antatt årlig privat kjørelengde på 10 000 km med tillegg av kjøring mellom hjem og arbeidssted.
§ 6-12 andre ledd første setning skal lyde:
Reduksjon etter første ledd skal ikke overstige 50 prosent av de beregnede samlede kostnader ved bilholdet.
II
Endringene under I og II trer i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004) punkt 2.1 og 3.4 og fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 6-81 skal lyde:
(1) Særfradrag for alder gis etter følgende regler:
Fra og med den måned skattyter fyller 70 år, gis det et særfradrag i alminnelig inntekt på 1 697 kroner pr. påbegynt måned. Ektefeller har til sammen rett til samme særfradrag som en enslig.
Bestemmelsen i a gjelder tilsvarende når skattyter etter fylte 67 år tar ut alderspensjon etter § 19-6 i folketrygdloven. Tar skattyteren bare ut en del av full alderspensjon, reduseres særfradraget tilsvarende. Tar begge ektefeller ut deler av full alderspensjon, er den høyeste pensjonsandelen avgjørende for denne reduksjonen.
Dersom begge ektefeller har alderspensjon fra folketrygden, fordeles særfradraget med en halvpart på hver.
(2) Fra og med den måned skattyter mottar foreløpig uførestønad etter folketrygdloven § 12-16 eller uførepensjon fordi ervervsevnen er satt ned med minst 2/3, gis det et særfradrag i alminnelig inntekt på 1 697 kroner pr. påbegynt måned.
(3) Andre skattytere enn nevnt i første og annet ledd som har mottatt rehabiliteringspenger, foreløpig uførestønad eller attføringspenger etter folketrygdloven eller uførepensjon etter nevnte lov eller andre lover, skal for hver påbegynt måned slike ytelser er mottatt, ha et særfradrag lik halvparten av månedsfradraget etter første ledd a første punktum.
(4) Reglene om ektefeller i denne paragraf gjelder tilsvarende for samboere som omfattes av § 2-16.
(5) Departementet kan gi forskrift om fordelingen av særfradrag etter denne paragraf.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet ønsker å avvikle taket på 2 G for friinntekt for pensjonister. Disse medlemmer viser i denne forbindelse til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004) kap. 2.1.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endring:
I
Ny § 19-6 tredje ledd første punktum skal lyde:
Alderspensjonen skal ikke reduseres selv om alderspensjonisten har pensjonsgivende årsinntekt i tillegg til pensjonen.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at den norske tonnasjebeskatningen er i utakt med tilsvarende systemer i andre europeiske land. Spesielt utgjør beskatningen av valutaposter et kritisk element for næringen. Disse medlemmer ønsker derfor at reglene om fritak for valutabeskatning gjeninnføres med virkning allerede for inneværende år. Forslaget innebærer at verken valutagevinster eller valutatap gis skattemessig virkning innenfor ordningen. Beskatningen av valutaposter vil dermed tilsvare den som ble vedtatt ved innføringen av tonnasjeskatteordningen i 1996.
Når det gjelder begrunnelsen for en endring i valutabeskatningen, viser disse medlemmer til omtalen av dette punkt i Rederiforbundets høringsuttalelse til statsbudsjettet 2004:
"Norsk internasjonal rederivirksomhet har den altoverveiende del av sine kontantstrømmer i utenlandsk valuta. Driftsinntekter, driftsutgifter, gjeld og eiendeler verdsettes, etableres og omsettes normalt i dollar eller annen funksjonell valuta.
Et bærende prinsipp i den norske tonnasjeskatteordningen er at inntekter fra drift av skip skal være gjenstand for utsatt beskatning. Dagens beskatning av valutaposter bryter med dette prinsippet og gir til dels skjeve og utilsiktede virkninger.
Årsakene til disse virkningene er sammensatte, og berører flere forhold.
Valutaposter knyttet til finansiering av skipet, som er en naturlig og sentral del av rederiets drift, blir fullt ut skattlagt. Den motsvarende verdireduksjonen på skipet - valutatapet - kommer likevel først til fradrag ved uttreden av ordningen. Skipsfartsaktiviteten og finansieringen av det viktigste driftsmiddelet - skipet - er to sider av samme sak. Den skattemessige behandlingen av disse elementene bør derfor likestilles.
Et valutalån fungerer også som en kurssikring mot driftsoverskudd i tilsvarende valuta. Normalt vil dette lånet nedbetales med oppsparte valutamidler. Et kursfall vil føre til et lavere driftsoverskudd målt i norske kroner, men samtidig blir også kroneverdien av avdragene lavere, noe som gir opphav til valutagevinst. Resultatet er at det realiseres stadig større valutagevinster. Et lavere driftsoverskudd medfører dermed økt skatt. I en dollarøkonomi vil imidlertid en dollar tjent og en dollar brukt representere samme verdi.
Rederiene har ofte rullerende lån som gir en jevnlig refinansiering gjennom skipets levetid. Skattemessig blir denne rulleringen, og nedbetaling av avdrag, vurdert som realisasjon, og gir umiddelbar skattlegging av valutapostene. Skattebetalingen blir dermed både skjev og tilfeldig, og gjøres avhengig av rederiets tilbakebetalingsstruktur og finansieringsstrategi.
Ved salg av et skip vil en synkende valutakurs gi opphav til et valutatap ved salget. Dette tapet gis det ikke fradrag for innenfor tonnasjeskatteordningen. Imidlertid blir valutagevinsten som parallelt oppstår ved tilbakebetalingen av skipets finansiering skattepliktig umiddelbart. Denne behandlingen avviker fra behandlingen av valutaposter utenfor tonnasjeskatteordningen, der skattleggingen av valutapostene er sammenfallende i tid.
De til dels skjeve og utilsiktede effektene som er gjennomgått ovenfor, forsterkes betraktelig av overgangsreglene som ble innført da valutabeskatningen trådte i kraft og fastsatte ny inngangsverdi for alle valutaposter til kursen 1. januar 2001. I tillegg blir de skattemessige konsekvenser isolert til det enkelte selskap. Den normale mekanismen med konsernbidrag for å utjevne resultater mellom konsernselskapene er positivt lovmessig avskåret for selskaper innenfor ordningen."
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 8-15 annet ledd skal lyde:
(2) Renteinntekter, gevinster ved realisasjon av aksjer og andre finansielle inntekter, unntatt kurssvigninger på valuta, er skattepliktige. Tilsvarende kostnader og tap er fradragsberettiget. Dette gjelder likevel ikke gevinst eller tap ved realisasjon av aksje eller andel som nevnt i § 8-11 første ledd d-g. Det gis kun fradrag for en andel av selskapets faktiske renteutgifter tilsvarende forholdet mellom selskapets balanseførte finanskapital og totalkapital. Ved beregning av rentefradraget skal eiendelens verdi fastsettes til gjennomsnittet av verdien ved inntektsårets begynnelse og verdien ved inntektsårets avslutning. Underskudd fastsatt etter reglene i denne bestemmelsen kommer ikke til fradrag i inntekt fastsatt etter fjerde og femte ledd og § 8-14 tredje ledd, men kan fremføres mot senere inntekt fastsatt etter denne bestemmelse etter reglene i § 14-6. Bestemmelsen i § 10-43 om fradragsbegrensning kommer ikke til anvendelse ved fastsettelse av inntekt som nevnt i første punktum for kommandittister og stille deltakere innenfor ordningen."
Disse medlemmer mener at det er behov for en oppjustering av avskrivningssatsene for skip, fartøy og rigger i tråd med de viktige forbedringer i avskrivningssystemet som Stortinget vedtok høsten 2002 for annen næringsvirksomhet. Denne forbedringen var en gjenoppretting i forhold til budsjettforliket høsten 2000, da avskrivningssatsene for en rekke driftsmidler ble vesentlig redusert.
Disse medlemmer viser til at rederinæringen ikke ble del i denne kurskorreksjonen, og satsene ligger fremdeles vesentlig under nivået ellers i Europa. Dette gjelder bl.a. skip, rigger og fartøyer, som fikk satsene redusert fra 20 pst. til 14 pst. høsten 2000.
Innenfor tonnasjeskattesystemet gis det ikke skattemessig fradrag for driftsutgifter. Dette gjelder også avskrivninger. En rekke skipsfartsselskaper befinner seg imidlertid utenfor tonnasjeskattesystemet. Selskaper som befinner seg utenfor tonnasjeskattesystemet, er underlagt de alminnelige bedriftsskattereglene.
Regelverket for avskrivninger er et hovedelement i skattesystemet for en internasjonal kapitalintensiv og syklisk virksomhet som rederinæringen. Det er derfor svært uheldig at avskrivningssatsene på skip og fartøyer vesentlig avviker fra de satser som benyttes i land som konkurrerer på det samme markedet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven), gjøres følgende endring:
I
§ 14-43 første ledd litra e. skal lyde:
e. skip, fartøyer, rigger mv. - 20 pst."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004) punkt 2.1, der det foreslås å øke satsen i bunnfradraget til 26 pst.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mai 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 6-32 første ledd første punktum skal lyde:
Minstefradraget fastsettes til et beløp som svarer til 26 pst. av summen av inntekt som omfattes av § 6-31."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.3. Disse medlemmer foreslår å heve prosentsatsen i minstefradraget til 27,5 pst., og fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 19 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres slik endring:
§ 6-32 første ledd skal lyde:
§ 6-32 Beregning av minstefradrag
(1) Minstefradraget fastsettes til et beløp som svarer til 27,5 pst. av summen av inntekt som omfattes av § 6-31. Beregningsgrunnlaget avrundes nedover til nærmeste tall som kan deles med 100. Stortinget fastsette den nedre og øvre grense for minstefradrag. Stortinget kan fastsette en særskilt nedre grense for minstefradrag som beregnes av og gis i inntekt som omfattes av § 6-31 første ledd a, c eller d eller annet ledd. Skattyter som både har inntekt som nevnt i foregående punktum og inntekt som omfattes av § 6-31 første ledd b, gis det høyeste av
a) minstefradrag beregnet med særskilt nedre grense, men uten at minstefradrag beregnes som inntekt omfattet av § 6-31 første ledd b, eller
b) minstefradrag beregnet av samlet inntekt, men uten at særskilt nedre grense kommer til anvendelse."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004), der det foreslås å øke frikortgrensa fra 23 400 kroner til 35 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endring:
I
§ 23-3 fjerde ledd skal lyde:
Det skal ikke betales avgift når inntekten er mindre enn 34 600 kroner. Avgiften må ikke utgjøre mer enn 25 pst. av den del av inntekten som overstiger 34 600 kroner.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknad i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 2.1 og fremmer følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endring:
§ 23-3 fjerde ledd skal lyde:
Det skal ikke betales avgift når inntekten er mindre enn 40 000 kroner. Avgiften må ikke utgjøre mer enn 25 pst. av den del av inntekten som overstiger 40 000 kroner."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003), der det foreslås å fjerne skatterabatten på ikke børsnoterte aksjer, andeler i kommandittselskaper og ansvarlige selskaper i forhold til arveavgiften.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver gjøres følgende endring:
I
§ 11 A oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning for rådighetserverv, jf. arveavgiftsloven §§ 9 og 10, som skjer 1. januar 2004 eller senere."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til at aleneboende utgjør en stor del av antall husholdninger i landet. Aleneboende får i dag en forholdsvis mye større belastning som følge av høye grunnavgifter for eksempel på vann og renovasjon. Disse medlemmer mener at det er rett å gi et særskilt fradrag i skatt på 1 000 kroner for enpersonshusholdninger med inntekt under 180 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 16-1 skal lyde:
§ 16-1 Fradrag i skatt for enslige
(1) Enslig personlig skatteyter som ikke bor i husstandsfellesskap med andre, gis fradrag i skatt og trygdeavgift når alminnelig inntekt ikke overstiger et beløp på 180 000 kroner.
(2) Fradrag som nevnt i forrige ledd skal være 1 000 kroner.
(3) Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av denne paragraf. Når særlige hensyn tilsier det, kan departementet utvide eller begrense kretsen av personer som har krav på fradrag etter denne paragraf."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil heve den øvre grensen for fradraget med 20 000 kroner til 100 000 kroner, og fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 6-60 første ledd skal lyde:
Skattyter som i minst 130 dager av inntektsåret personlig har drevet eller deltatt i fiske eller fangst på havet eller langs kysten, gis fradrag med inntil 30 pst. av netto arbeidsinntekt av fisket eller fangsten, begrenset til 100 000 kroner.
§ 6-61 første ledd skal lyde:
Sjøfolk gis fradrag med inntil 30 pst. av inntekten, begrenset til 100 000 kroner."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil redusere nedre grense fra 9 200 til 8 800 kroner, og fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 6-44 første ledd skal lyde:
(1) Det gis fradrag for reise mellom hjem og arbeidssted og besøksreiser etter § 6-13 etter forskrift fastsatt av departementet med utgangspunkt i reiseavstand og reisehyppighet. Fradraget er begrenset til den del av beløpet som overstiger 8 800 kroner."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til at dagens avskrivningsregler for landbruksbygg i liten grad samsvarer med de stadige krav til modernisering og opprustning innen landbrukssektoren. Saldogruppe h i skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 inneholder en svært stor og uensartet gruppe. Landbruksbygg avskrives i saldogruppe h bygg og anlegg mv. med normalt en sats på 4 pst. Dersom bygningene har kortere levetid enn 20 år, kan de avskrives med en sats på 8 pst.
Disse medlemmer viser til svar på spørsmål nr. 70 fra Senterpartiets stortingsgruppe der departementet hevder at
"Ved å benytte avskrivningssatser som næringspolitisk virkemiddel vil en bryte med dette prinsippet og samtidig stimulere til for høy kapitalbruk i sektoren."
Disse medlemmer er uenig med departementet i at et slikt virkemiddel vil bidra til for høy kapitalbruk i sektoren.
Nye husdyrforskrifter medfører økte investeringer for norsk landbruk på anslagsvis fem mrd. kroner. Stadige endringer av rammevilkårene for næringen, eksempelvis gjennom økte konsesjonsgrenser i husdyrproduksjonene fører også til et økt investeringsbehov.
Når landbruksbygg for 2000 og 2001 hadde en høyere avskrivningssats enn andre næringer, skyldes dette bl.a. at disse antas å falle raskere i verdi enn andre bygninger. Nye krav til utforming av husdyr-rom og generell slitasje i form av eksempelvis fukt, gjødsel og dyr som utgjør er særlig påkjenning på bygningene er medvirkende årsaker til dette.
Disse medlemmer mener derfor at det er hensiktsmessig å opprette en egen saldogruppe for landbruksbygg. Det er etter disse medlemmers mening derfor riktig å heve avskrivningssatsen for landbruksbygg med 2 pst., med virkning fra 1. januar 2004. Dette vil bidra til en lettelse på 110 mill. kroner for landbruksnæringa.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
I
§ 14-41 første ledd ny bokstav j skal lyde:
j. landbruksbygg
II
§ 14-43 første ledd ny bokstav j skal lyde:
j. Landbruksbygg - 6 pst.
III
Endringene under I og II trer i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser merknad om skattlegging av fiskefartøyer i Budsjett-innst. S. I (2003-2004).
Dette medlem mener at man må ta hensyn til fiskerienes spesielle karakter når skattesystemet utformes. Fiskerne kan dessverre ikke, som mange andre yrker, øke sin inntjening gjennom bedre utnytting av investert kapital og økt arbeidsinnsats. Dette fordi man vanskelig kan planlegge årlig tilvekst innen fiskebestandene og man kan heller ikke verken på kort eller lang sikt planlegge f.eks. vær- og sjøforholdene. Man kan derfor ikke gjennomføre en langsiktig planlegging av fremtidig inntekt og avkastning. Svingningene innenfor inntekts og avkastning er i all hovedsak naturgitte. Derfor bør næringsaktørene innen fiskeriene ha mulighet til å gjøre fondsavsetninger i gode tider, for å bygge opp egenkapital og reserver til å møte dårlige tider og til å investere i nye fartøyer og utstyr, som er særdeles kapitalkrevende.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
Ny § 8-7 skal lyde:
§ 8-7 Fondsavsetning for eiere av fiskefartøy
(1) Skatteyter som driver fiskerivirksomhet med eget fiskefartøy, eller som leier ut slikt fartøy til andre som benytter fartøyet i fiskerivirksomhet, kan kreve fradrag i alminnelig inntekt for avsetning til fond etter reglene i denne bestemmelse.
(2) Avsetningen er begrenset oppad til 30 pst. av årets alminnelige inntekt av virksomhet som nevnt i foregående ledd.
(3) Krav om avsetning må fremmes innen utløpet av selvangivelsesfristen.
(4) Beløp som det er gitt fradrag for etter bestemmelsene foran, skal legges til skatteyterens inntekt for det året midlene dispenseres, og senest ved ligningen for det femte året etter at det ble gitt fradrag for beløpet.
(5) Departementet gir forskrift til utfylling og gjennomføring av denne bestemmelsen."
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at Regjeringen gjør altfor lite for å gi den norske sjøfartsnæringa gode nok vilkår. Dette medlem mener at ordningen med nettolønn som finnes i dag, må utvides til en reell nettolønnsordning for å gi de maritime næringene i Norge rimelig utjevning av det misforhold som de maritime næringene har her i landet i forhold til andre land.
På denne bakgrunnen fremmer dette medlem følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue og inntekt gjøres følgende endring:
I
§ 5-15 første ledd ny bokstav m skal lyde:
Fordel vunnet ved arbeid som ikke er virksomhetsinntekt om bord i skip.
II
Endringa under I trer i kraft straks med virkning frå og med 1. juli 2004.
Departementet kan gje overgangsreglar, medrekna reglar om avkorting av minstefrådrag og personfrådrag."