Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7. Klageorgan for behandling av klager mot politiet

I Rønnebergutvalgets rapport om SEFOs etterforsking, er det foreslått at det etableres et eget Klage- og tilsynsorgan til behandling av klager på politiet.

En opprettelse av et eget klageorgan for behandling av klager mot politiet vil trolig nødvendiggjøre endringer i regelverket. Det er en rekke spørsmål som må utredes og vurderes før departementet kan fremme forslag om opprettelse av et slikt klageorgan for politisaker. Et slikt forslag krever også en grundig høringsprosess. Departementet vil komme tilbake til saken så raskt som mulig.

Komiteen er enig med Regjeringen i at det er behov for en ny ordning for behandling av klager mot politiet og påtalemyndigheten, og ber Regjeringen snarest mulig komme tilbake til Stortinget med forslag til endret modell for behandlingen av slike klager. Etter komiteens oppfatning er det viktig at klager på urettmessig opptreden mot ansatte i politi- og påtalemyndighet får en mer grundig behandling enn tilfellet er i dag. Dette er ikke minst viktig for å bevare tilliten til etaten hos befolkningen.

Komiteen ønsker derfor å gjøre det lettere å behandle klager på politiets og påtalemyndighetens tjenesteutøvelse. Det er i bakgrunnen for proposisjonen kommet fram at nærmere 30 pst. av de anmeldelsene som inngis til SEFO, i realiteten er klager over kritikkverdige, men ikke straffbare forhold begått av politiet. Sakene blir av den grunn ofte henlagt uten nærmere etterforskning. Komiteen anser dette som svært uheldig i forhold til allmennhetens tillit til politi og påtalemyndighet.

Komiteen understreker at det er ønskelig med en størst mulig forvaltningsmessig sluttbehandling av klager, og at politimestrenes arbeidsgiveransvar må fremheves i denne sammenheng. Man har størst mulighet for å følge opp og endre kritikkverdige forhold ved en slik ordning. Komiteen mener at det bør åpnes for en saksbehandling hvor reelle klager "sluses" ut av etterforskningsenheten og til administrativ sluttbehandling i politiet med ankeadgang til Politidirektoratet etter nærmere retningslinjer gitt av regjeringen. Spesialenheten for politisaker pålegges å oversende saker til forvaltningsmessig klagebehandling dersom etterforskningen i enheten avklarer kritikkverdige forhold. Komiteen vil påpeke at dette klargjør det linjeledelseansvar som gjelder i politiet og at ansvaret derav ligger på flere nivå.

Komiteen viser til at i Rønnebergutvalgets rapport om SEFOs etterforskning, er det foreslått at klager behandles av et eget klage- og tilsynsorgan. Komiteen vil understreke at også andre modeller bør utredes av departementet.

Komiteen foreslår følgende:

”Stortinget ber Regjeringen gi regler om behandlingen av klagesaker på embets- og tjenestemenn i politi og påtalemyndighet."

Komiteen vil fremheve at en alternativ modell er at det nye etterforskningsorganet for politiet og påtalemyndigheten også behandler klagesakene fullt ut. Komiteen antar at dette vil styrke det nye etterforskningsorganets legitimitet i befolkningen i større grad enn dagens SEFO. I tillegg vil publikum kunne henvende seg til ett sted uavhengig av om klageren vet om forholdet det klages på var en ulovlig handling eller ikke. Komiteen er av den oppfatning at klagesaksbehandlingen uansett må være mer omfattende enn at det kun er den innklagedes overordnede som behandler klagen, selv om overordnede synspunkter også må vektlegges ved behandlingen av klagen.