Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Nærmere om antall etter­forskingsenheter i en fremtidig ordning

Den nåværende inndeling i og antallet SEFO-distrikter har medført visse problemer i forbindelse med Politireform 2000, hvor antallet politidistrikter ble senket til 27. Dette har medført at enkelte SEFO-organ kun dekker ett politidistrikt. For å ivareta habilitet bør polititjenestemannsmedlemmet komme fra et annet politidistrikt og således ikke etterforske tjenestemenn fra eget distrikt.

Departementet mener det er hensiktsmessig å operere med færre regionale avdelinger enn det er statsadvokatdistrikter. Dette vil medføre at ingen avdelinger vil tilsvare politidistrikter. Videre vil dette også gi personellmessig "robuste" og mindre sårbare avdelinger enn tilfellet er med dagens SEFO-organer. Nedenstående forslag til inndeling i avdelinger er basert på antallet saker i de ulike SEFO-organene og geografi:

  • Østlands- og Oslofjordområdet (Østfold, Hedmark, Oppland, Akershus, Oslo, Buskerud, Vestfold og Telemark) - Avdeling Øst

  • Sør- og Sør-Vestlandet (Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland) - Avdeling Sør

  • Vestlandet (Hordaland og Sogn og Fjordane) - Avdeling Vest

  • Midt-Norge (Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag) - Avdeling Midt-Norge

  • Nord-Norge (Nordland, Troms og Finnmark) - Avdeling Nord

Organets sentrale ledelse bør av faglige og praktiske hensyn samlokaliseres med avdeling Øst.

Høringsrunden har vist betydningen av en sentralisering av ordningen med etterforsking av anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten, samtidig som det også synes å være et klart behov for en regional tilstedeværelse av etterforskingsenheter. Departementet finner det således hensiktsmessig at det opprettes et visst antall regionale avdelinger for å sikre dette.

De fleste høringsinstansene har stilt seg positive til den geografiske inndeling av avdelingene som er foreslått. Departementet finner derfor i lys av ovennevnte ikke grunn til å endre den foreslåtte geografiske inndeling av organets avdelinger.

Departementet finner det imidlertid hensiktsmessig at denne inndelingen bør kunne justeres ettersom man vinner erfaring med den nye ordningen for etterforskingen i denne type saker. Departementet vurderer det på bakgrunn av høringsrunden som fordelaktig at organets ledelse samlokaliseres med avdeling Øst.

Komiteen finner det hensiktsmessig at det sentrale organet lokaliseres utenfor Oslo i nærhet til hovedflyplassen på Gardermoen; bl.a. for å sikre mulighet for rask uttrykning.

Komiteen viser videre til at inn under Regjeringens myndighet til å organisere enheten, ligger også adgangen til å plassere de ansatte i den nasjonale enheten ulike steder i landet.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, finner at det ligger innenfor Regjeringens egen myndighet å organisere de regionale enhetene, men understreker at organiseringen må ivareta omorganiseringens hovedformål om å sikre allmennhetens tillit til at etterforskning og påtalevedtak mot embets- og tjenestemenn i politiet og påtalemyndigheten skjer på en mest mulig uhildet og uavhengig måte.