Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet v/statsråden til kommunalkomiteen, datert 27. oktober 2003

Jeg viser til brev av 21. oktober fra stortingsrepresentant for Sosialistisk Venstreparti Karin Andersen.

I brevet vises det til brev fra advokatfirma Haavind Vislie DA vedrørende Ot.prp. nr. 105 (2002-2003) Om lov om endringer i kommuneloven m.m. (interkommunalt samarbeid).

Advokatfirmaet peker på et forhold som ikke ble tatt opp av noen av høringsinstansene. I lovforslaget er det gjort framlegg om å utsette fristen for omdanning av interkommunale virksomheter som er egne rettssubjekter med ubegrenset ansvar til interkommunale selskaper (IKS). Hittil har det for slik omdanning vært anledning til å bruke en forenklet omdanningsprosedyre - gjennom at loven åpner for at det for slik omdanning legges til grunn et såkalt "kontinuitetsprinsipp". Dette innebærer bl.a. at det ikke har vært nødvendig å betale dokumentavgift ved omregistreringer som blir nødvendiggjort av en slik omdanning.

Advokatfirmaet peker på at dette kan medføre en forskjell i forhold til de som allerede har rukket å gjennomføre en omdanning (og som derfor har nytt godt av disse forenklede overgangsprosedyrene) og de som har planlagt det, men ennå ikke rukket å gjennomføre det. De sistnevnte kan derfor risikere å ha brukt tid og krefter på en omdanningsprosess i tillit til at det bl.a. ikke ville være nødvendig å betale dokumentavgift.

Advokatfirmaet foreslår en lovteknisk løsning som innebærer at de som rekker å gjennomføre omdanningen før årsskiftet, kan nyte godt av de forenk­lede omdanningsprosedyrene selv om et lovvedtak om å utsette fristen for omdanning (må) vedtas før årsskiftet

Jeg har sett nærmere på advokatfirmaets forslag til lovteknisk løsning for å ivareta dette hensynet, og funnet at jeg kan slutte meg til denne.

Dette innebærer at de hensyn advokatfirmaet Haavind Vislie DA peker på kan ivaretas ved at § 40 i lov av 29. januar 1999 nr. 6 om interkommunale selskaper endres på følgende måte:

§ 40 annet ledd oppheves.

Gjeldende femte og siste ledd blir ny siste setning i gjeldende fjerde ledd.

Fjerde ledd endres, og skal etter endringen lyde slik:

Ved omorganisering innen fristen i første ledd av interkommunalt selskap som før lovens ikrafttreden er stiftet med eget styre etter kommuneloven § 27 og som er eget rettssubjekt, og ved omorganisering etter bestemmelsene i denne paragraf av interkommunalt selskap som er organisert etter selskapsloven, overføres selskapets eiendeler, rettigheter, herunder offentlige tillatelser mv, og forpliktelser til det interkommunale selskapet. Fordringshavere og øvrige rettighetshavere kan ikke motsette seg overføringen eller gjøre gjeldende at den utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet. Omregistrering i grunnbok og andre offentlige registre i forbindelse med omorganiseringen skjer ved navneendring.