Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

Proposisjonen er et tillegg til Ot.prp. nr. 33 (2002-2003) om lov om frittståande skolar (friskolelova) og inneholder i det vesentlige forslag til nytt finansieringssystem for frittstående skoler. Departementets forslag til endret finansieringssystem gjelder bare grunnskolen. Det foreslås ikke innholdsmessige endringer i reglene om tilskudd til de videregående skolene og heller ingen endringer i gjeldende rett når det gjelder tilskudd til norske grunnskoler i utlandet.

Departementet foreslår også lovbestemmelser om kontroll og tilsyn med bruk av tilskuddsmidler og om innhenting av opplysninger. I lovforslaget presiseres forbudet mot å bruke offentlige tilskudd og elevpenger på en måte som ikke fullt ut kommer elevene til gode. Departementet mener at det bør være like rapporteringskrav for offentlige og frittstående skoler som får statstilskudd. Opplæringsloven § 14-1 foreslås derfor endret og en likelydende bestemmelse satt inn i friskoleloven.

Departementet viser til at den nye friskoleloven åpner for godkjenning også av skoler som ikke utgjør et pedagogisk eller livssynsmessig alternativ, forutsatt at de tilfredsstiller krav til innhold og kvalitet. Departementet antar at dette gradvis vil føre til en økning i antallet frittstående skoler, og går derfor inn for å endre finansieringssystemet i retning av prinsipiell likebehandling mellom offentlige og frittstående skoler. Departementet foreslår at tilskuddsgrunnlaget for de frittstående skolene skal baseres på det som er vanlige driftsutgifter i den kommunen der skolen ligger. Forskjeller mellom kommunene som i hovedsak skyldes skolestruktur, vil dermed ikke slå inn i tilskuddet til de frittstående skolene. Når man ser de offentlige tilskuddsmidlene og foreldrebetalingen under ett, vil en slik tilskuddsmodell bidra til nokså like økonomiske vilkår for offentlige og frittstående skoler av omtrent samme størrelse. 100 pst. av gjennomsnittlige utgifter til pensjonsinnskudd i offentlige skoler skal videre innarbeides i tilskuddsgrunnlaget. Små frittstående skoler vil som i dag få et høyere tilskudd pr. elev enn store skoler.

Departementet viderefører at tilskuddet skal gis av staten og med en tilskuddsprosent på 85 pst. av vanlige driftsutgifter. Departementet vil imidlertid vurdere å innføre tilskudd for kapitalkostnader og en økning i tilskuddsprosenten i forbindelse med de årlige statsbudsjettene.

Departementet legger til grunn at en omlegging til et kommunespesifikt tilskuddsgrunnlag, ikke skal medføre en reduksjon i tilskuddsnivået til skolene sett under ett. En eventuell innsparing som følge av omleggingen vil bli brukt til å styrke skolenes økonomi.

Forslaget vil imidlertid føre til en omfordeling av ressurser mellom skolene. Departementet foreslår derfor overgangsordninger som sikrer eksisterende frittstående skoler en gradvis justering over 5 år til nytt tilskuddsgrunnlag. Nye frittstående skoler vil få tilskudd basert på det nye kommunespesifikke grunnlaget så snart lovendringene trer i kraft. Departementet foreslår at dette skjer i løpet av 2004.