Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

6. Tillatelser til etablering og drift

For å oppnå og støtte utviklingen av markedet for elektronisk kommunikasjon er det viktig å begrense prosedyrer og vilkår til det som er strengt tatt nødvendig.

Lovforslaget tar sikte på å begrense reguleringsregimet til et nødvendig minimum med et rettslig rammeverk som sikrer enkeltpersoner og virksomheter rett til å tilby elektroniske kommunikasjonsnett og -tjenester.

Samferdselsdepartementet foreslår at dagens konsesjonsplikt for tilbydere med sterk markedsstilling opphører. I stedet vil loven med forskrifter på generelt grunnlag fastsette hvilke plikter og rettigheter som pålegges tilbydere. For tilbydere med sterk markedsstilling legger lovforslaget dessuten opp til å spesialtilpasse plikter og rettigheter gjennom enkeltvedtak som revideres med jevne mellomrom, jf. sterk markedsstilling.

Lovforslaget legger opp til at de pålagte landsdekkende tjenester og de spesielle samfunnspålagte oppgaver ivaretas på annen måte. For mer om dette, jf. kap. 8.1, leveringspliktige tjenester. Konsesjonsplikten for forvaltning og bruk av knappe ressurser (frekvenser og nummer) opprettholdes.

Telenors konsesjon vil opphøre, men forpliktelsene vil bli videreført i avtale eller pålegg.

Departementet foreslår at den gjeldende ordningen med lovbestemt ubetinget registreringsplikt for tilbydere ikke videreføres. Det foreslås imidlertid en forskriftshjemmel for myndigheten til å pålegge registreringsplikt i den utstrekning dette anses nødvendig for å føre tilsyn med markedet.

Det understrekes at departementet ser det som viktig at en velger en reguleringsmåte som i størst mulig grad bidrar til at en unngår unødige byrder for aktørene i markedet. Det er departementets oppfatning at en ved innføring av en forskriftshjemmel til erstatning for en lovpålagt ubetinget registreringsplikt på en fleksibel måte bidrar til dette helt eller delvis.

Komiteen viser til at dagens telelov baseres på et system med konsesjoner og reguleringsordninger. Som følge av dette systemet pålegges de største aktørene på telemarkedet særlige plikter.

Komiteen viser til at Regjeringen i forslag til lov foreslår at dagens konsesjonsplikt for tilbydere med sterk markedsstilling opphører. I stedet foreslås det at loven med forskrifter på generelt grunnlag vil fastsette hvilke plikter og rettigheter som pålegges tilbydere.

Komiteen viser videre til at Regjeringen foreslår at tilbydere med sterk markedsstilling gis spesielle tilpassende plikter og rettigheter som revideres med jevne mellomrom.

Komiteen slutter seg i utgangspunktet til dette, men vil understreke at det er av nasjonal betydning at de pålagte landsdekkende tjenestene og samfunnspålagte oppgaver blir videreført i det nye lov- og forskriftsverket. Komiteen viser til merknader under kap. 8.

Komiteen slutter seg til at konsesjonsplikten for forvaltning og bruk av knappe ressurser opprettholdes.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil vise til at Post- og teletilsynet i sine høringsuttalelser mener at det er tilstrekkelig med en forskriftshjemmel til å kunne pålegge registreringsplikt der det er nødvendig om behovet skulle oppstå. Flere av høringsinstansene deler oppfatningen om at behovet for å videreføre registreringsplikten ikke er til stede og at oversikt over de eksisterende ressursene kan skaffes på mer hensiktsmessige måter.

Flertallet støtter derfor forslaget om å fjerne den ubetingede registreringsplikten.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er ikke enig i forslaget om å avvikle den lovbestemte ubetingete registreringsplikten for tilbydere. Registreringsplikten gir en oversikt over all tilgjengelig nettressurs som vil være av uvurderlig betydning i utbyggingen av et landsomfattende nettverk, bl.a. for videre utbygging av lokale nett, og for å løse framtidige problemer ved skader, konkurs, osv. Post- og teletilsynets mangeårige nettregister baseres nå på elektronisk registrering fra aktørene, og kan utfylles, f.eks. gjennom informasjon fra kommunale etater.

I § 10-3 annet ledd presiseres det at myndighetene, for å være i stand til å fylle sin funksjon innenfor elektronisk kommunikasjonssikkerhet og -beredskap, må ha en oppdatert oversikt over all relevant kommunikasjonsinfrastruktur. En opprettholdelse av registreringsplikten bør, etter disse medlemmers oppfatning, kunne tilpasses EUs tillatelsesdirektiv.