Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 1: Brev fra Nærings- og handelsdepartementetv/statsråden til næringskomiteen, datert 14. mai 2003

Jeg viser til brev av 9. mai 2003 med spørsmål knyttet til den fremlagte Ot.prp. nr. 61 (2002-2003) Om lov om endringar i rettsgebyrloven mv. og i selskapslovgivinga (kunngjeringsreglar).

Jeg vil innledningsvis få lov til å påpeke at forslaget ikke gjelder flytting av en oppgave, men om å ta bort papirbasert kunngjøring som helhet fordi elektronisk kunngjøring er et enklere og mer tidsmessig alternativ for brukerne (næringslivet og andre) av informasjonen. Dette vil samtidig gi reduserte kostnader for det offentlige, noe som vil kunne komme brukerne (næringslivet) til gode gjennom reduserte gebyrer.

Norsk Lysingsblad består i dag av trykt utgave av alle lovbestemte kunngjøringer (en rekke ulike kunngjøringstyper), elektronisk publisering av de fleste kunngjøringstyper og Database for offentlige anskaffelser i Norge - DOFFIN.

Lysingsbladet produseres i dag på kontrakt, inngått i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser. Kontraktsoperatørens oppdrag omfatter i dag også drift av DOFFIN. Databasen ligger hos operatøren og danner grunnlag for trykking av kunngjøringer om offentlige anskaffelser. Inneværende kontrakt ble etablert for perioden 1. januar 1998 - 31. desember 2002 med opsjon for forlengelse inntil 5 år. Opsjonen kan løses ut for ett år av gangen, og må utløses innen 1. juli året før. Slik opsjon er utløst for innværende år.

Både Norsk Lysingsblad generelt og DOFFIN er under utredning i Arbeids- og administrasjonsdepartementet med tanke på fremtidig organisering mv. Man ser i fremtiden for seg Lysingsbladet som en elektronisk portal for de ulike kunngjøringstyper, med en felles overbygning mot publikum. Den/de elektroniske basene vil kunne danne grunnlag for en trykt utgave dersom det er interesse og øvrig grunnlag for dette.

Inntektene fra de selskapsrelaterte kunngjøringene som lovforslaget omfatter, utgjorde i 2002 kr 34.739.940 for Norsk Lysingsblad. Det er ca. 74 prosent av de totale salgsinntekter på kr 47.158.316. De totale kostnadene til produksjon av trykt og elektronisk versjon av Lysingsbladet (inklusive drift av DOFFIN) utgjorde kr 33.982.887. Lysingsbladets kostnader forventes å gå noe ned dersom de selskapsrelaterte kunngjøringer fjernes. Størrelsen på innsparingen er det imidlertid ikke mulig å si noe om uten en ny anbudsrunde om produksjonsoppdraget.

Driften av Lysingsbladet genererte altså et overskudd til statsregnskapet på kr 13.175.429 i 2002. For 2003 er det budsjettert med et overskudd på 24 millioner kroner.

Brønnøysundregistrenes kostnader til de selskapsrelaterte kunngjøringer (statsregnskapets kap. 4522, post 04) var altså i 2002 på kr 34.739.940. Når det gjelder nettoreduksjonen av kostnadene for Brønnøysundregistrene, er budsjett for utbygging av dagens elektroniske kunngjøringsløsning fortsatt kr 400.000, som omtalt i proposisjonen. Kostnadene ved drift vil være ubetydelige, fordi basen er integrert i Brønnøysundregistrenes elektroniske informasjonssystemer. Forutsatt at kunngjøringsvolumet er uendret, vil nettobesparelsen for 2004 bli på i overkant av 34 millioner, og noe høyere i etterfølgende år.

Vedlagt følger for øvrig kopier av innspill fra de høringsinstanser som kommenterte departementets forslag til omlegging av kunngjøringssystemet.