Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7. Schengenkonvensjonen

EU har foreslått å endre Schengenkonvensjonen artikkel 40 om såkalt grenseoverskridende observasjon. Forslaget innebærer en utvidelse både når det gjelder hvilke forbrytelser som kan gi adgang til slik observasjon, og når det gjelder hvem den grenseoverskridende observasjonen kan rette seg mot. Derimot er det ikke i denne omgangen aktuelt å endre reglene om hva observasjonen kan gå ut på. Endringsforslaget er foreløpig ikke endelig vedtatt.

Norge er tilsluttet Schengensamarbeidet. Norge står formelt sett fritt til å avgjøre om adgangen til grenseoverskridende observasjon bør utvides eller ikke. Skulle imidlertid Norge velge ikke å gjennomføre endringen, vil dette kunne lede til at Norge må tre ut av Schengensamarbeidet.

Forslaget i høringsnotatet utvider adgangen til grenseoverskridende observasjon i to retninger. For det første utvides rammene for hvilke forbrytelser som kan gi adgang til grenseoverskridende observasjon uten forutgående tillatelse. I tillegg til de straffbare handlingene som allerede er nevnt i artikkel 40 nr. 7, innebærer forslaget at også grovt bedrageri, menneskesmugling, hvitvasking, ulovlig handel med nukleære og radioaktive substanser, terrorhandlinger og deltakelse i kriminelle grupper/forbund om å begå alvorlige straffbare handlinger, skal omfattes. For det annet utvides kretsen av hvem som kan gjøres til gjenstand for grenseoverskridende observasjon. Mens det tidligere bare var adgang til å fortsette observasjon av en mistenkt, innebærer forslaget at det i tillegg skal bli tillatt å fortsette observasjon av andre, dersom dette kan bidra til å identifisere eller spore opp den mistenkte. I høringsnotatet ble spørsmålet om endringen bør gjennomføres, og i tilfelle på hvilken måte, drøftet.

Alle de høringsinstansene som uttaler seg om spørsmålet støtter forslagene i høringsnotatet, og departementet fastholder derfor i det vesentlige forslaget til endring av politiloven § 20 a.

Komiteen har merket seg Politiets sikkerhetstjenestes synspunkt vedrørende forståelsen av "surveillance" i forslaget til endring i artikkel 40, og kan se fordelen av at teknisk sporing av kjøretøy omfattes av begrepet. Videre har komiteen merket seg at Datatilsynet etterspør hva som ligger i utrykket "observasjon". Komiteen ber Regjeringen vurdere disse spørsmål i forbindelse med oppfølgningen av innstillingen til utvalget som ser på politiets forebyggende metoder.

Komiteen mener at de foreslåtte endringer i politiloven § 20 vil kunne være et bidrag for enklere å bekjempe grenseoverskridende organisert kriminalitet. Komiteen støtter derfor forslaget til endringer i politiloven.

Komiteen har for øvrig ingen ytterlige merknader, og støtter Regjeringens forslag til endringer i utleveringsloven.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener erfaringene med Schengensamarbeidet så langt, viser at det virker etter sin hensikt.