5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser
Forvaltningsselskapenes mulighet etter forslaget til å kombinere fondsforvaltning med individuell porteføljeforvaltning, vil etter det departementet kan se gi rom for å hente ut kostnadsgevinster gjennom en samordning av forvaltningsmiljøer. For investorer som etterspør individuell porteføljeforvaltning innebærer forslaget økt konkurranse på leverandørsiden. Videre vil investorer som etterspør begge tjenesteslag kunne holde seg til én tilbyder. Endringene i plasseringsreglene for verdipapirfond antas å legge til rette for en effektivisering av porteføljen i verdipapirfond i form av et bedret forhold mellom avkastning og risiko.
Komiteen tar dette til orientering.
Den foreslåtte avviklingen av månedlig rapportering til Kredittilsynet av egenhandel vil redusere ressursbruken i tilsynet, som under dagens ordning mottar mer enn 1 500 rapporter hvert år. Forslaget om krav om lydbåndopptak og opplysningsplikt overfor Kredittilsynet vil etter departementets vurdering bidra til å effektivisere tilsynsarbeidet og redusere kostnadene forbundet med tilsyn. Installasjon av opptaksutstyr mv. vil innebære kostnader for verdipapirforetakene. Hvor mye disse kostnadene vil utgjøre er avhengig av i hvor stor grad foretakene i dag benytter seg av frivillig opptak av telefonsamtaler. Internettilbyderne kan også få økt sine kostnader noe som følge av økt etterspørsel fra Kredittilsynet etter informasjon om identiteten bak dynamiske IP-nummer, jf. omtale under punkt 17.1 i proposisjonen.
Komiteen tar dette til orientering.
Etter departementets syn vil lovforslaget for det vesentligste innebære en forenkling både for revisorer som omfattes av loven og for Kredittilsynet som tilsynsmyndighet. Forslaget antas derfor å bidra noe til å effektivisere Kredittilsynets ressursbruk og samtidig lette revisorenes oppgaveplikt.
Komiteen tar dette til orientering.