3. Endringer i verdipapirhandelloven
- 3.1 Verdipapirhandelloven § 2a-5 - rapportering av egenhandel
- 3.2 Verdipapirhandelloven § 9-7 - lydopptak mv.
- 3.3 Endringer i verdipapirhandelloven § 12-2 sjette ledd (opplysningsplikt overfor Kredittilsynet)
- 3.4 Enkelte redaksjonelle endringer i verdipapirhandelloven
Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Kredittilsynets forslag og høringsinstansenes merknader når det gjelder forslag om regler for rapportering av egenhandel.
Departementet viser til at den forebyggende lovgivningen på verdipapirmarkedsområdet bør reflektere en fornuftig avveining mellom ressursbruk og effektiv håndhevelse. I den sammenheng er det et grunnleggende prinsipp at den løpende kontrollen av overholdelsen av regelverket primært er foretakenes ansvar gjennom opprettelse av adekvate rutiner for internkontroll. Dette er naturlig ettersom det er foretaket som har den beste oversikten, og som først blir informert, jf. vphl. § 2a-5 første ledd. Begrunnelsen for å kreve månedlig rapportering var i utgangspunktet blant annet å sikre bevisstgjøring omkring egenhandelsreglene. Departementet viser til Kredittilsynets erfaring som viser at foretakene nå håndterer denne problematikken, og at den automatiske rapporteringen dermed krever uhensiktsmessig mye ressursbruk både fra foretakenes og tilsynets side.
På dette grunnlag foreslår departementet, i tråd med Kredittilsynets forslag, å avvikle ordningen med automatisk, månedlig rapportering av egenhandel til tilsynet, jf. § 2a-5 annet ledd. Til gjengjeld inntas en bestemmelse om at foretakene som nevnt i vphl. § 2a-1 første ledd skal påse at rapportering som nevnt i vphl. § 2a-5 første ledd oppbevares og holdes tilgjengelig for Kredittilsynet i minst tre år. Ordlyden foreslås endret noe i forhold til Kredittilsynets forslag.
Foretakene har i medhold av egenhandelsforskriften § 3 i dag en selvstendig plikt til å vurdere om rapportert egenhandel er i samsvar med verdipapirhandelloven kapittel 2a. Denne plikten, som fremhever foretakets primære ansvar, foreslås inntatt i et nytt tredje ledd i vphl. § 2a-5. Ordlyden foreslås endret noe for å fremheve at foretakene har rapporteringsplikt til Kredittilsynet ved mistanke om lovovertredelser. Rapporteringsplikten skal inntre selv om det foreligger tvil med hensyn til lovforståelsen eller de faktiske forhold.
Norges Fondsmeglerforbund har reist spørsmål ved forståelsen av uttrykket "regelmessig" i Kredittilsynets forslag til nytt tredje ledd. Departementet viser til at foretakenes vurderingsplikt inntrer ved rapportering fra den ansatte eller tillitsvalgte. Foretaket vil derimot fortsatt ha en løpende rapporteringsplikt overfor Kredittilsynet, dersom det også i ettertid blir klar over forhold som gir grunn til mistanke om uregelmessigheter. På denne bakgrunn mener departementet at Kredittilsynets forslag til ordlyd på dette punkt bør opprettholdes.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om endringer av verdipapirhandelloven § 2a-5 annet ledd og nytt tredje ledd i samme bestemmelse.
Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett og høring om verdipapirhandelloven § 9-7 - lydopptak mv.
Verdipapirhandellovens formål er å legge til rette for sikker, ordnet og effektiv handel med finansielle instrumenter, jf. vphl. § 1-1. For at lovens formål skal kunne realiseres, er det av stor betydning at markedet har tillit til at verdipapirforetak og enkeltinvestorer følger de regler som er fastsatt. Dette gjelder både i forhold til de virksomhetsregler som gjelder for verdipapirforetak spesielt (krav om god forretningsskikk mv.) og de alminnelige regler som gjelder for alle markedsaktører (forbudet mot innsidehandel mv.). Slik tillit forutsetter en effektiv kontroll med at regelverket overholdes. Etter departementets syn vil en forskrift som pålegger verdipapirforetak en plikt til å foreta lydbåndopptak, bidra til å øke effektiviteten i kontrollen med verdipapirmarkedet. På denne måten vil også markedets tillit til verdipapirmarkedet øke. Departementet mener derfor det bør gis en lovhjemmel til å fastsette en slik forskrift. Det vises også til Kredittilsynets høringsnotat 5. november 2001 (hvor det ble foreslått en forskrift om lydopptak) og Oslo Børs" høringsuttalelse hvor det gis støtte til at det innføres slike regler.
Et krav om lydbåndopptak kan oppfattes som et inngripende tiltak i forhold til enkeltpersoners personvern mv. Dette tilsier at en eventuell forskrift som pålegger verdipapirforetak å foreta lydbåndopptak bør ha en klar hjemmel i lov. Departementet utformet et forslag til en klar forskriftshjemmel for dette formålet. Utformingen av lovhjemmelen er drøftet nærmere i proposisjonen.
Et særlig spørsmål er i hvilken grad utenlandske verdipapirforetak vil omfattes av reglene om lydopptak mv. Verdipapirforetak med hovedsete i annen EØS-stat er, etter gjeldende regler i vphl. § 7-9 første ledd nr. 5, underlagt bestemmelsene i kapittel 9, med unntak av § 9-1 første og femte ledd. Departementet viser til at lydopptak mv. etter omstendighetene vil kunne utgjøre et viktig hjelpemiddel ved undersøkelser av for eksempel mulig innsidehandel, markedsmisbruk eller brudd på egenhandelsreglene. Adferdsreglene i verdipapirhandelloven gjelder i prinsippet enhver i det norske markedet, herunder verdipapirforetak med hovedsete i annen EØS-stat. Etter departementets syn bør derfor reglene om lydopptak mv. også omfatte norske filialer av slike verdipapirforetak. En slik løsning antas å være i tråd med investeringstjenestedirektivet artikkel 10 og 11, som regulerer kompetanseforholdet mellom hjemstat og vertstat. Det foreslås imidlertid å avgrense mot verdipapirforetak som ikke er etablert i Norge, og som kun yter grensekryssende tjenester inn i Norge, jf. også tilsvarende avgrensning i egenhandelsregelverket. Det foreslås endringer i vphl. § 7-9 første ledd nr. 5 i tråd med dette. For verdipapirforetak med hovedsete utenfor EØS skal reglene gjelde fullt ut. Det foreslås derfor ingen endringer i vphl. § 7-9 annet ledd. Det vises for øvrig til at Kongen kan gjøre unntak fra vphl. § 7-9 der virksomheten er begrenset eller der foretakets virksomhet er regulert av tilsvarende bestemmelser fastsatt av myndighetene i foretakets hjemstat.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endring av verdipapirhandelloven § 7-9 første ledd nr. 5 og § 12-2 første ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til endringer av verdipapirhandelloven § 9-7.
Flertallet viser til svar fra finansminister Per-Kristian Foss 20. mai 2003 på spørsmål fra finanskomiteen hvor det pekes på at selv om det legges opp til en lovfestet plikt til lydbåndopptak i loven, så vil de konkrete virkeområder bli vurdert i forskriftsutformingen, og det legges ikke nå opp til generelt å pålegge en slik plikt. Videre skal det i forskriften angis nærmere hvilke investeringstjenester og tilleggstjenester som skal omfattes ut fra en konkret vurdering av tilsynsbehov. Flertallet vil understreke at dette skal skje etter en vurdering som hensyntar utviklingen i verdipapirmarkedet, likeverdige konkurransevilkår, behovet for fortrolig behandling av informasjon og enkeltpersoners personvern. Finansministerens brev følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til herstående forslag, og mener at den hjemmelen disse medlemmer foreslår fullt ut ivaretar både myndighetenes behov for kontroll og meglerforetakenes behov for internkontroll. I forhold til departementets forslag innebærer forslaget en begrenset justering av hjemmelsgrunnlaget for å unngå plikt til lydopptak av samtaler som er irrelevante i forhold til kontrollbehovet. Departementets foreslåtte hjemmel er så vid at den i praksis vil kunne innebære at alle telefonlinjer i et meglerforetak må tas opp på bånd dersom hjemmelen benyttes fullt ut. Det vil i så fall innebære at et meget stort antall samtaler som er myndigheter og andre uvedkommende, vil bli tatt opp på bånd og oppbevart i lang tid. Uansett krav til sikkerhet, er det ikke mulig å sikre seg 100 pst. mot at slike samtaler blir avlyttet i ettertid.
Disse medlemmer vil også bemerke at lydopptak i det omfang som foreslås i proposisjonen uansett ikke vil gi sikkerhet for at ulovligheter ikke finner sted i telefonsamtaler til og fra foretak. Den uregistrerte mobiltelefonen er oppfunnet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres følgende endringer:
§ 9-7 lydopptak mv. skal lyde:
Etter nærmere regler fastsatt av departementet plikter verdipapirforetak å:
1. foreta lydopptak av samtlige ordre og indikasjoner på ordre pr. telefon om kjøp, salg eller tegning av finansielle instrumenter.
2. oppbevare lydopptak og annen type dokumentasjon i tilknytning til slike ordre og indikasjoner på ordre."
Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Kredittilsynets forslag og høringsinstansenes merknader når det gjelder opplysningsplikt overfor Kredittilsynet etter verdipapirhandelloven § 12-2 sjette ledd.
Departementet viser til at adferdsreglene i verdipapirhandelloven har som sitt overordnede mål å medvirke til at markedet har tillit til at informasjon og prisfastsettelse er riktig, og at ikke enkeltaktører har særlige informasjonsfordeler foran andre. For at adferdsreglene skal ha denne effekten er det viktig at håndhevelsen er effektiv, og ikke minst at oppdagelsesrisikoen oppleves som reell i markedet. En viktig forutsetning for dette er at Kredittilsynet har tilgang til de nødvendige tilsynsmessige virkemidler, herunder særlig at tilsynet har adgang til å innhente opplysninger som er essensielle for å undersøke mulige lovbrudd. Tilgjengelige virkemidler for å skaffe seg identiteten til informasjonsspredere på Internett er i så måte avgjørende både for å forebygge og for å avdekke ulovlig adferd. På denne bakgrunn slutter departementet opp om forslaget om å endre verdipapirhandelloven § 12-2 sjette ledd om opplysningsplikt slik at taushetsplikten i teleloven § 9-3 første ledd ikke blir til hinder for at Kredittilsynet kan få opplysninger om identiteten til Internettbrukere i saker hvor det er mistanke om overtredelse av verdipapirhandelloven § 2-1, § 2-2 og § 2-6. Forslaget er drøftet nærmere i proposisjonen.
Kredittilsynet har foreslått at vphl. § 12-2 sjette ledd endres slik at teleloven § 9-3 første ledd ikke skal være til hinder for at Kredittilsynet kan innhente opplysninger om registrert navn, adresse, telefonnummer eller datakommunikasjonsadresse. Lovteknisk er dette foreslått løst ved at det gjøres eksplisitt unntak fra teleloven § 9-3 første ledd.
Departementet er kjent med at det er foreslått å erstatte teleloven med lov om elektronisk kommunikasjon, og at Kredittilsynets forslag slik det nå lyder derfor fort vil bli foreldet. Bestemmelsen om taushetsplikt skal derimot videreføres i den foreslåtte lov om elektronisk kommunikasjon § 2-9 første ledd. Det foreslås derfor at vphl. § 12-2 sjette ledd endres i tråd med dette. Ordlyden i forslaget tilpasses også benevnelsen av de opplysninger som politi og påtalemyndighet skal kunne innhente i medhold av den nye § 2-9 tredje ledd. Disse opplysningene angis som "avtalebasert hemmelig telefonnummer eller andre abonnementsopplysninger, samt elektronisk kommunikasjonsadresse".
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endringer av verdipapirhandelloven § 12-2 sjette ledd.
Ved lov 17. november 2000 nr. 80 om børsvirksomhet m.m. (børsloven) ble daværende vphl. § 1-3 opphevet, og §§ 1-4 til 1-6 ble nye §§ 1-3 til 1-5. Som en følge av endringen ble en rekke av de interne henvisningene i verdipapirhandelloven til disse paragrafene feil. Departementet foreslår at henvisningene endres i tråd med den nye nummereringen. De bestemmelsene dette gjelder er vphl. §§ 1-3 tredje ledd, 2a-6 annet ledd, 3-1 tredje ledd, 3-2 sjette ledd, 3-3 første ledd nr. 3 og annet ledd nr. 3, 4-1 annet ledd nr. 2, 4-5 første ledd, 8-2 fjerde ledd nr. 4 (feil henvisning til § 1-5 i stedet for § 1-4), og § 9-5 annet ledd (feil henvisning til § 1-6 i stedet for § 1-5).
Verdipapirhandelloven § 14-3 annet ledd nr. 1 henviser til vphl. § 2-6 tredje ledd. Henvisningen kom inn i bestemmelsen som følge av et forslag om nytt tredje ledd i vphl. § 2-6. Forslaget ble ikke fulgt opp, og det foreslås derfor å ta ut henvisningen til vphl. § 2-6 tredje ledd i vphl. § 14-3 annet ledd nr. 1.
Norske Pensjonskassers Forening har i en høringsuttalelse uttalt at overskriften til § 2a-3, "særlige regler om ansattes egenhandel i visse typer foretak", er språklig upresis og villedende. NPF foreslår at anledningen benyttes til å endre overskriften til "særlige regler om egenhandel for ansatte i visse typer foretak". Departementet slutter seg til dette forslaget.
Verdipapirhandelloven § 10-3 gjelder sikkerhet stilt overfor oppgjørssentral. I lovteksten omtales sikkerhet som er "stilet" overfor en oppgjørssentral. Uttrykket "stilet" foreslås erstattet med "stilt" i tråd med overskriften til bestemmelsen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endringer av verdipapirhandelloven §§ 1-3 tredje ledd, 2a-3 (ny overskrift), 2a-6 annet ledd, 3-1 tredje ledd, 3-2 sjette ledd, 3-3 første ledd nr. 3, 3-3 annet ledd nr. 3, 4-1 annet ledd nr. 2, 4-5 første ledd, 8-2 fjerde ledd nr. 4, 9-5 annet ledd og 14-3 annet ledd nr. 1.