Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 20. mai 2003

Det vises til spørsmål oversendt departementet i brev 13. mai 2003.

"Det vises til forslag i kapittel 16 om plikt til å foreta lydopptak i tilknytning til yting av investeringstjenester og tilknyttede tjenester på generell basis, og til høringsinnspill med henstilling om å begrense en slik plikt til kun å omfatte lydopptak ved mottak av ordre om kjøp, salg og tegning av finansielle instrumenter.

Kan departementet nærmere begrunne behovet for en slik generell plikt til lydopptak utover selve meglingsvirksomheten?"

Plikten til å foreta lydopptak vil i stor utstrekning være begrunnet i myndighetenes behov for å etterforske lovbrudd og føre kontroll med overholdelsen av regelverket. Regelverket omfatter blant annet bestemmelser om innsidehandel, kursmanipulering, regler om ulovlig forfordeling av kunder eller utilbørlig markedsføring av finansielle produkter mv. Etter departementets vurdering vil brudd på slike regler kunne forekomme ikke bare i forhold til mottak av ordre, men også i tilknytning til for eksempel verdipapirforetakenes markedsføring og plassering av emisjoner og spredningssalg, i tilknytning til den informasjon som utveksles mellom verdipapirforetak og kunde i forbindelse med rådgivningsoppdrag, og i forhold til verdipapirforetakenes øvrige tjenesteyting. Etter departementets syn bør derfor forskriftshjemmelen være slik at den omfatter alle investeringstjenester og tilknyttede tjenester, jf. også nærmere omtale i Ot.prp. nr. 68 (2002-2003) s. 64.

Det vises for øvrig til at en vil kunne vurdere det konkrete virkeområdet nærmere i tilknytning til utformingen av en forskrift som nevnt. Det legges ikke nå opp til å generelt pålegge en plikt til lydbandopptak, men at man i forskriften angir nærmere hvilke investeringstjenester og tilleggstjenester som skal omfattes. Loven bør imidlertid gi adgang til å tilpasse forskriftens virkeområde de til enhver tid gjeldende markeds- og tilsynsbehov, slik at loven åpner for en dynamisk regulering av verdipapirmarkedet på dette området, jf. også nærmere omtale i Ot.prp. nr. 68 (2002-2003) s. 64.