Innstilling fra samferdselskomiteen om lov om endring i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (parkeringsforbud for registreringspliktig kjøretøy uten kjennemerker)
Dette dokument
- Innst. O. nr. 85 (2002-2003)
- Kildedok: Ot.prp. nr. 47 (2002-2003)
- Dato: 20.05.2003
- Utgiver: Samferdselskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til endring i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven).
Forslaget gjelder endring av loven § 17 første ledd for å innføre et forbud mot å ha registreringspliktig kjøretøy uten kjennemerker parkert mer enn 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt.
Grunnlaget for fjerning av kjøretøy fra offentlig grunn finnes i dag i vegtrafikkloven § 37 og forurensningsloven § 37, jf. § 74. Dersom kjøretøy uten kjennemerker ikke er plassert i strid med parkeringsbestemmelser på stedet eller kvalifiserer til fjerning med grunnlag i andre forhold som omtalt i vegtrafikkloven, forurensningsloven eller veglova, kan de i dag ikke fjernes av håndhevende myndigheter. Bruksregulering av offentlige parkeringsarealer skjer i dag primært ved skiltede begrensninger i parkeringsadgangen, eller ved innføring av offentlig avgiftsparkering. Ulovlig parkering kan i slike tilfeller håndheves ved fjerning etter vegtrafikkloven § 37.
Endringen vil utvide virkeområdet til eksisterende hjemmel i vegtrafikkloven § 37 første ledd bokstav a) som gir adgang til å fjerne eller ta i forvaring ulovlig plasserte kjøretøy.
Formålet med det foreslåtte parkeringsforbudet er å begrense bruken av offentlige trafikkarealer som lagringsplass for kjøretøyer, slik at disse arealene kan frigjøres til ordinær parkering.
I forhold til det foreslåtte parkeringsforbudet er det kjøretøyets registreringsstatus som er avgjørende, nærmere bestemt om det er påsatt lovlige kjennemerker. Kjøretøyets tilstand for øvrig, for eksempel om det er skjemmende, er i denne sammenheng uten betydning. Noe annet er at kjøretøy uten kjennemerker i visse tilfeller også kan være skjemmende, slik at man gjennom det foreslåtte forbudet indirekte utvider fjerningsmulighetene også for slike kjøretøy.
Alminnelig høring av forslaget ble gjennomført av Vegdirektoratet ved høringsbrev datert 9. juli 2002, med høringsfrist 13. september 2002, jf. kap. 5 i proposisjonen.
60 av de i alt 68 høringsinstansene som har kommet med synspunkter på valg av reguleringsmåte, går inn for et generelt forbud.
Dekning av økonomiske utlegg forbundet med borttauing og forvaring skal følge de eksisterende reglene i vegtrafikkloven § 37.
Kostnadene ved fjerning og lagring av det enkelte kjøretøy kan etter § 37 kreves dekket av eieren som vil ha kjøretøyet tilbake, eventuelt ved salg eller vrakpant for andre kjøretøy.
Det er grunn til å tro at det i perioden etter innføringen av forbudet, vil være et større antall kjøretøy som fjernes.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at et stort antall uregistrerte kjøretøyer blir etterlatt på offentlige trafikkarealer. Som eksempel kan nevnes at Oslo kommune i 2001 gjennomførte tellinger av uregistrerte kjøretøy som var parkert på offentlig veg i Oslo. Tellingene viste at ca. 1 400 slike kjøretøy sto parkert på offentlig veg, hovedsakelig i indre by, og at de opptok verdifulle parkeringsplasser. Problemet med etterlatte kjøretøy på offentlige trafikkarealer er størst i områder med arealknapphet.
Komiteen registrerer at 60 av 68 høringsinstanser støtter forslaget om et generelt forbud.
Komiteen støtter forslaget til endring av vegtrafikkloven.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (parkeringsforbud for registreringspliktig kjøretøy uten kjennemerker)
I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk § 17 gjøres følgende endring:Første ledd skal lyde:
For så vidt ikke annet følger av § 16, må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og det er utferdiget vognkort. Vognkortet skal alltid følge med under bruken. Registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 20. mai 2003.
Petter Løvik | Heidi Sørensen |
leder | ordfører |