Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til forslagene i Dokument nr. 8:60 (2002-2003) som har vært forelagt Justisdepartementet for uttalelse. Justisministeren har gitt sin vurdering av forslaget i brev til komiteen av 24. april 2003. Brevet følger vedlagt denne innstillingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg brevet fra Redd Barnas Rettighetssenter som ble sendt til justisminister Odd Einar Dørum den 7. februar 2003 på vegne av 28 frivillige organisasjoner. I brevet bes det om at frivillige organisasjoner gis en mulighet til å kreve begrenset politiattest av sine medarbeidere. Flertallet støtter forslaget fra de frivillige organisasjonene. Flertallet vil påpeke viktigheten av at man avklarer for hvilke posisjoner i frivillige organisasjon det kan kreves politiattest. Etter flertallets vurdering bør det være et krav at stillingen "i vesentlig grad" innebærer et tillits- og ansvarsforhold overfor mindreårige. Dette både fordi politiet trenger et klart regelverk for å kunne utstede politiattester i henhold til lovgivers intensjon, og videre fordi en politiattest inneholder sensitive opplysninger som ikke skal spres utover det nødvendige. Flertallet vil fremheve at hensynet til taushetsplikt, oppbevaring og makulering av opplysningene som fremkommer av en politiattest, må være ivaretatt før slik attest kan utleveres. Organisasjonene ønsker selv å bestemme i hvilke posisjoner det er hensiktsmessig å kreve begrenset politiattest. Det legges også vekt på at kravet om slik attest må fastsettes i forkant fra oppdragsgivers side slik at alle potensielle medarbeidere likestilles.

Flertallet deler organisasjonenes bekymring for at kravet til politiattest i stadig flere yrker kan føre til at "risikopersoner" for barn vil søke seg mer aktivt inn i frivillige organisasjoner. Flertallet vil samtidig på det sterkeste understreke at en politiattest bare må være ett av flere virkemidler for å forhindre at barn utsettes for overgrep. De aller fleste overgripere blir aldri avslørt, et krav om politiattest vil derfor bare avsløre et fåtall overgripere. Samtidig kan et krav om å framlegge attest være et signal til eventuelle overgripere om at vedkommende organisasjon er oppmerksom på problemet, og har øyne og ører åpne.

Flertallet har merket seg at Røde Kors har innledet et samarbeid med andre frivillige organisasjoner for å utvikle en egenerklæring som vil være egnet for alle med tilknytning til organisasjonsarbeid rettet mot barn og unge. Dette som et supplement til ønske om mulighet til å kreve politiattest for grupper av ansatte. Flertallet vurderer denne type tiltak som meget positivt.

Flertallet mener at forslaget slik det er utformet i Dokument nr. 8:60 (2002-2003) gir for liten fleksibilitet for organisasjonene. Flertallet fremmer derfor følgende alternative forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utforme forslag til lovhjemmel som gir adgang for frivillige organisasjoner til å kreve begrenset politiattest av sine medarbeidere.

Stortinget ber Regjeringen fremme et slikt forslag så fort som mulig."

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at Justisdepartementet har signalisert en positiv holdning til ønsket om en lovendring som muliggjør at frivillige organisasjoner i forbindelse med hjelpearbeid i utlandet, etter ønske kan stille krav om politiattest for ansettelse eller engasjement. Disse medlemmer er videre kjent med at departementet er bekymret for at en generell mulighet for organisasjonene til å kreve politiattest fra ansatte og frivillige, vil virke hemmende og negativt på det frivillige engasjement i befolkningen. Justisdepartementet påpeker dessuten i sitt brev til komiteen av 24. april 2003 at det vil kunne være vanskelig å trekke grensen mellom organisasjoners arbeid blant barn og unge og andre arrangementer og møtesteder av tilsvarende karakter.

Disse medlemmer vil påpeke at strafferegistreringsloven i dag åpner for at politiattest kan utstedes dersom det i lov eller med klar hjemmel i lov er fastsatt at en person må dokumentere at vedkommende har ført en hederlig vandel, ikke tidligere er straffedømt eller lignende. I forskrift til loven oppregnes nærmere angitte formål som utstedelse slik attest skal tjene. Videre er Politidirektoratet gitt fullmakt til å samtykke i at det også i andre tilfeller kan utstedes politiattest.

Justisdepartementet mener at det vil bryte med strafferegistreringslovens struktur å fastsette en bestemmelse i loven som regulerer utstedelse av politiattest til særskilt formål, og disse medlemmer har merket seg dette. Disse medlemmer støtter departementets vurdering om at en ny hjemmel for å kreve politiattest til bestemte formål bør, hvis mulig, reguleres i den aktuelle særlovgivning. Dersom det ikke finnes egnet særlovgivning for dette formålet, støtter disse medlemmer departementets anbefaling om å ta bestemmelsen inn i strafferegistreringsforskriften § 12.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener i likhet med forslagsstillerne at det er viktig å ivareta barn og unges sikkerhet i forhold til potensielle overgripere, og slutter seg til deres forslag og de synspunkter som fremkommer i forslaget.

Disse medlemmer merker seg at Barneombudet ønsker innført slike regler som her er foreslått. Barneombudet påpeker at justisministeren er i utakt med folk flest når man ikke støtter et slikt forslag. Det er også stor støtte for forslaget i Røde Kors. Videre har Redd Barna tidligere reist lignende krav.

Disse medlemmer har merket seg at en del bruker en noe underlig begrunnelse for å gå imot et forslag som det foreliggende. Det er fra flere, blant annet justisministeren, argumentert med at dette på sikt vil virke hemmende på frivillige organisasjoner. Disse medlemmer mener det er noe i denne argumentasjonen som svikter. For det første er det slik at mange av disse organisasjonene selv ønsker slike regler. For det annet må det vel være viktigere å beskytte barn mot overgrep, enn at en potensiell overgriper skal få jobbe i en slik organisasjon. Barns sikkerhet må ikke ofres med et argument om at organisasjonslivet er for viktig til at man ønsker å sette en stopper for potensielle overgripere i slike miljøer. Det er nettopp det at organisasjoner rammes av slike skandaler som virker hemmende på organisasjonsaktivitet. Det er heller slik at en regel om utvidet bruk av vandelsattest vil virke fremmende for dette arbeidet, da foreldre vil føle at det er trygt å overlate barna til tillitsvalgte og andre i organisasjonen i forbindelse med for eksempel arrangementer.

Disse medlemmer har også tidligere satt fokus på bruk av politiattest bl.a. i Dokument nr. 8:117 (2001-2002). Intensjonen hos disse medlemmer har hele tiden vært å bidra til å forebygge, slik at faren for misbruk av barn reduseres. Selv om en ikke vil makte å komme problemet til livs, skal ethvert mulig tiltak benyttes. Barns sikkerhet skal ha første prioritet!

Disse medlemmer mener at forslaget fra flertallet ikke går langt nok, men vil likevel gi forslaget subsidiær støtte.