Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Det legges i proposisjonen fram forslag til endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven). Det foreslås endringer i lovens § 5-3, som gjelder utgiftstak for egenandeler for helsetjenester (frikortordningen).

Det vises til at spørsmålet om å innføre en skjermingsordning for utgifter til helsetjenester som ikke inngår i folketrygdens frikortordning (egenandelstak 2), har vært tatt opp av Stortinget flere ganger de siste årene.

Det ble i mars 2002 nedsatt ei arbeidsgruppe som fikk i oppdrag å utrede en ordning med et årlig utgiftstak for egenbetaling for helsetjenester som ikke omfattes av folketrygdens frikortordning. Arbeidsgruppa la fram sin rapport i juni 2002. Det redegjøres i proposisjonen for arbeidsgruppas forslag. Forslagene i proposisjonen bygger på arbeidsgruppas utredning.

Den eksisterende frikortordningen er hjemlet i folketrygdloven § 5-3 og nærmere regulert i forskrift 18. april 1997 nr. 334 om egenandeler og egenandelstak. Egenandelstaket som fastsettes av Stortinget, er i 2002 1 350 kroner.

Departementet foreslår at det innføres en skjermingsordning som omfatter fysioterapi, refusjonsberettiget tannbehandling med unntak for kjeveortopedi, opphold ved opptreningsinstitusjon og behandlingsreiser til utlandet. Taket foreslås satt til 4 500 kroner per kalenderår. Brukere som i kalenderåret har betalt godkjente egenandeler for de nevnte tjenestene ut over egenandelstaket, skal kunne henvende seg til trygdekontoret med kvitteringene og vil så få utstedt et frikort for den gjenstående delen av året.

Departementet foreslår at den nye skjermingsordningen hjemles i nytt annet ledd i folketrygdloven § 5-3.

Lovendringen foreslås å tre i kraft 1. januar 2003.

Utgiftene til refusjon av egenandeler i takordningen anslås å bli 90 mill. kroner på årsbasis.

Forslaget har administrative konsekvenser for trygdeetaten. Merarbeidet vil i hovedsak være knyttet til kontroll av kvitteringer, utbetaling av refusjon og utstedelse av frikort til brukere som har nådd utgiftstaket. På usikkert grunnlag antas dette å kunne dreie seg om 40 000 brukere per år. I St.prp. nr. 1 (2002-2003) er det foreslått bevilget 5 mill. kroner til trygdeetaten til dekning av økte administrasjonsutgifter i forbindelse med takordningen.