13. Forslag som gjelder straffeansvar ved uriktige eller villedende opplysninger
Departementet foreslår en ny bestemmelse i § 110 nr. 7 for å straffe den som forsettlig eller uaktsomt gir uriktige eller villedende opplysninger til plan- og bygningsmyndighetene eller den sentrale godkjenningsordningen. Behovet for en slik regel skyldes endringene i reglene om saksbehandling, ansvar og kontroll i forbindelse med innføringen av byggesaksreformen i 1995. Reformen medførte en omfordeling av oppgaver og roller i byggesaker ved at aktørene fikk en mer fremtredende plass enn tidligere for å påse at tiltaket oppfyller kravene i plan- og bygningsloven. I praksis er bygningsmyndighetene nå svært avhengig av opplysninger fra de ansvarlige aktørene og at disse er korrekte. En ny straffebestemmelse som også rammer uaktsomhet, skal bidra til at foretakene ikke fristes til å gi uriktige opplysninger.
Departementets forslag til ny plan- og bygningslov § 110 nr. 7 vil kunne ramme både foretak og personer. Påtale etter bestemmelsen vil være ubetinget offentlig, jf. straffeloven § 77.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, støtter departementets forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener innføringen av straffeansvar ved uaktsom innmelding av opplysninger er avgjørende for å klargjøre ansvarsforhold. Bevisbyrden på kommunen eller påtalemyndigheter er altfor streng når kravet er at slik innmelding skal være gjort med forsett. Disse medlemmer er derfor enig med flertallet av høringsinstansene i at innføring av et aktsomhetskrav vil styrke forbrukernes rettigheter og understreke de forpliktelser som hviler ved det utvidede ansvaret aktørene har fått i forbindelse med byggesaken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot departementets forslag om å innføre en ny straffebestemmelse i plan- og bygningsloven § 110 nr. 7 som er ment å ramme både personer og foretak som måtte komme i skade for uaktsomt å gi uriktige opplysninger til plan- og bygningsmyndighetene eller til det sentrale godkjenningsregisteret.
Disse medlemmer er av den oppfatning at dagens bestemmelser i § 110 om straffeansvar er tilstrekkelige i seg selv.
Disse medlemmer begrunner dette syn med at det er urimelig ytterligere å skjerpe straffebestemmelsene rettet mot enkeltpersoner eller mindre foretak som i uvitenhet eller vanvare måtte begå feil i forbindelse med å forholde seg til dagens kompliserte lov-, forskrifts- og regelverk rettet mot byggebransjen.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"§ 116a femte punktum skal lyde:
Tvangsmulkten ilegges den ansvarlige for overtredelsen og skal tilfalle statskassen."