Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Departementets høringsnotat

Departementet sendte den 21. desember 2001 på høring et notat med forslag til innføring av strukturavgift i fiskeflåten, til finansiering av et strukturfond for kondemnering av fiskefartøy. Hovedtrekkene i høringsnotatet var som følger:

Midler tatt inn gjennom en strukturavgift skal øremerkes til strukturfondet, og vil komme i tillegg til midler til strukturtiltak i fiskeflåten som måtte bli avsatt over Fiskeriavtalen eller over statsbudsjettet forøvrig.

Formålet med strukturfondet er å bidra til en fiskeflåte som er tilpasset i forhold til ressursgrunnlaget, og dermed skape grunnlag for lønnsomme enheter i flåten. Fondets virkemiddel vil være å kjøpe ut fiskefartøy, og slik redusere antall deltakerberettigede i ulike fartøygrupper.

Næringen bør ha betydelig innflytelse over disponeringen av midlene. Dette er i tråd med intensjonen i protokollen til Fiskeriavtalen for 2002. I og med at det er en lovpålagt avgift, må imidlertid offentlige myndigheter ha bestemmende innflytelse over hvordan midlene blir disponert.

I forvaltningen av fondet vil det måtte avgjøres hvilke fartøygrupper som skal prioriteres ved tildeling av kondemneringsstøtte, og om det skal stilles ytterligere vilkår ut over adgang til å delta i lukkede grupper. Dagens kondemneringsordning har for eksempel vilkår knyttet til aktivitet, definert ved driftstid og inntekt, og eiertid. Departementet ser for seg to muligheter for styring av fondet - enten at regelverket for tildeling av kondemneringsstøtte fra fondet fastsettes av departementet etter drøfting med Norges Fiskarlag; eller at det opprettes et eget styre for fondet, som foreslår tildelingsregler og kontrollerer prosessen omkring tildeling av støtte. Saksbehandlingen bør legges til Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND), som har forvaltet kondemneringsordningene for fiskeflåten siden Statens Fiskarbank ble integrert i SND. Departementet har bedt høringsinstansene særskilt vurdere behovet for et slikt styre, og hvilke oppgaver man i tilfelle anser det naturlig å legge til styret.

Det foreslås at avgiften kreves opp av fiskesalgslagene ved førstehåndsomsetning av fisk og fiskevarer. Avgiftsnivået vil bli fastsatt på grunnlag av en konsekvensutredning og etter samråd med Norges Fiskarlag og høring av den endelige forskrift for ordningen. Nivået på strukturavgiften må ta hensyn til at den totalte avgiftsbelastningen ikke skal bli for høy, samtidig som det fremtidige resultatet for det enkelte fartøy må forutsettes å bli forbedret etter hvert som flåten tilpasses ressursgrunnlaget. Belastningen ved en strukturavgift i dag vil derfor komme den enkelte til gode i fremtiden. Departementet antyder avgiftsmidler i størrelsesorden rundt 100 mill. kroner årlig. Ved en førstehåndsverdi på rundt 10 mrd. kroner som i 2000, vil dette kreve en avgiftssats på 1 pst. Det er forutsatt at strukturavgiften holdes utenfor statsbudsjettet. Kostnader knyttet til ordningen skal dekkes innenfor fondets rammer. Det innebærer at salgslagene og SND vil få dekket sine direkte utgifter knyttet til innkreving av avgiften og tildeling av tilskudd av avgiftsmidlene.