Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Merknader til de enkelte bestemmelser

Formuleringen "offentlig akkord", som ved en inkurie har blitt stående etter at konkursloven av 1984 ble vedtatt, er byttet ut med "gjeldsforhandling etter konkursloven". Dette medfører ingen realitetsendring.

Komiteen slutter seg til forslaget til foreldelsesloven § 13 tredje punktum.

Første ledd tredje punktum gir panteloven § 5-13 første ledd annet punktum tilsvarende anvendelse for det tilfelle at foreldelsesfristen løper ut i gjeldsforhandlingsperioden. Kreditor risikerer således ikke å miste pantesikkerheten i en situasjon hvor en begjæring om tvangsdekning ikke kan fremmes.

Komiteen slutter seg til forslaget til panteloven § 6-3 første ledd tredje punktum.

Annet ledd pålegger namsmannen utvidet veilednings- og oppfølgingsplikt når det benyttes avtaletyper som kan være vanskelig å gjennomføre eller kontrollere, jf. § 4-1 tredje ledd og punkt 4.13 i proposisjonen. Namsmannen må gjøre en vurdering av om den aktuelle skyldner har forstått hvordan avtalen skal gjennomføres, og om vedkommende kan antas å ha nødvendige forutsetninger for gjennomføringen.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 2-2 nytt andre ledd.

§ 2-6 (a) er omredigert i på grunn av endret paragrafnummerering i vilkårsbestemmelsene.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 2-6 bokstav a.

Paragrafen er noe omredigert i forbindelse med at namsmannen gis adgang til å åpne gjeldsforhandlinger, jf. punkt 4.4 i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 2-7.

Første ledd første punktum er delvis omredigert i forhold til den nye nummereringen av paragrafene i lovens kapittel 1.

Annet ledd medfører at dersom namsmannen åpner gjeldsforhandling, vil det også være denne som har kompetanse til å sette eventuelle vilkår for åpning. Dersom namsretten åpner gjeldsforhandling, vil ordningen bli som etter gjeldende lov.

Tredje ledd første punktum bestemmer av notoritetshensyn at namsmannens åpning av gjeldsforhandling skal treffes ved skriftlig beslutning. En slik beslutning skal inneholde en enkel begrunnelse.

Fjerde ledd fastsetter at kreditorene kan påklage namsmannens beslutning om åpning til namsretten og videre oppover i domstolsystemet. Namsrettens ubetingede kjennelse om åpning av gjeldsforhandling er endelig. En åpningsavgjørelse fra namsmannen som setter vilkår kan påklages også av skyldneren. En åpningsavgjørelse fra namsretten som setter vilkår kan etter dette bare påkjæres av skyldneren.

Komiteen slutter seg til forslagene til gjeldsordningsloven § 3-1 første ledd første punktum, andre ledd og tredje ledd og fjerde ledd andre punktum. Komiteen viser til punkt 2.4 ovenfor når det gjelder namsmannens kompetanse til å åpne gjeldsforhandlinger.

Annet ledd tredje punktum medfører at namsmannen må varsle kreditorene om at beslutningen om å åpne gjeldsforhandling kan påklages. Det må samtidig gis melding om når klagefristen i det enkelte tilfelle utløper.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 3-2 andre ledd tredje punktum.

I fjerde ledd er "bidragsfogden" erstattet med "det offentlige" som er mer dekkende for realitetene. Det tilsiktes imidlertid ingen realitetsendring.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 3-4 fjerde ledd.

Tredje ledd første punktum gir skyldneren en særlig rett til å uttale seg om hevingsspørsmålet.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 3-7 tredje ledd første punktum.

Annet ledd er endret for å omfatte ny § 4-10.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 4-1 andre ledd.

Bil som beholdes med grunnlag i sykdom/funksjonshemming kan beholdes uten verdibegrensning (ingen endring fra gjeldende rett).

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 4-5 tredje ledd andre punktum. Komiteen viser til punkt 2.15 ovenfor når det gjelder de andre reglene i § 4-5.

Namsmannen pålegges å varsle skyldneren om muligheten til å begjære forlengelse av perioden.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 5-1 fjerde ledd tredje punktum. Komiteen viser til punkt 2.8 ovenfor når det gjelder de andre reglene i § 5-1.

Første ledd første punktum er endret slik at ny § 4-10 omfattes.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 5-2 første ledd første punktum.

Første ledd er omredigert i forhold til endret paragrafnummerering i vilkårsbestemmelsene.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 5-4 første ledd første punktum.

Første ledd tilsvarer materielt bestemmelsen i § 6-1 første ledd i gjeldende lov.

Etter femte ledd skal forslag om tvungen endring fremsettes for namsretten slik som etter gjeldende lov. Det skal utarbeides et forslag som namsretten skal ta stilling til. Forslaget må ligge innenfor lovens rammer og må ikke ha et innhold som vil virke støtende.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 6-1 første og femte ledd.

Første ledd representerer i hovedsak en presisering av gjeldende § 6-1 tredje ledd annet punktum. Dersom skyldneren f.eks. skulle motta en større tippegevinst i gjeldsordningsperioden kan denne fordeles på kreditorene etter skyldnerens initiativ uten at det iverksettes endringssak. Skyldneren kan også fordele deler av summen og samtidig argumentere for hvorfor noe av den er beholdt. Selv om skyldneren skulle mene at hele summen kan beholdes, skal kreditorene uansett varsles når større beløp mottas, jf. utkast til § 6-4. Kreditorer som er uenig i skyldnerens vurderinger kan da begjære omgjøring etter § 6-2 første ledd.

Tredje ledd innebærer ingen endring i forhold til gjeldende rett.

Komiteen slutter seg til forslagene til gjeldsordningsloven § 6-2 første ledd første punktum og tredje ledd og til at nåværende § 6-2 blir ny § 6-3.

Bestemmelsen er ment å eliminere den tvil som har vært til stede om når begjæringer må fremsettes i forhold til bestemmelsene om endring, omgjøring mv. Bestemmelsen er delvis en videreføring og presisering av den praksis som har utviklet seg på området.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven ny § 6-5 første til tredje punktum. Komiteen viser til punkt 2.25 ovenfor når det gjelder fjerde punktum.

Første ledd fjerde punktum er endret for å fange opp den nye bestemmelsen i § 1-4 fjerde ledd. Det er nå presisert at det bare er i saker etter gjeldsordningsloven opplysningene kan benyttes. Det tilsiktes ingen realitetsendring.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 7-1 første ledd fjerde punktum.

Bestemmelsen er en følge at skyldnerens gjeldsansvar vedrørende bolig etter at gjeldsordningen er fullført er noe utvidet. Det vises her til drøftelsen i punkt 4.11 i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 7-2 første ledd nytt andre punktum.

Ordet "lønnstrekk" er byttet ut med "utleggstrekk". Det er ikke tilsiktet noen realitetsendring med dette.

Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 7-3 første ledd første punktum.

Bestemmelsen er endret for å tilpasses endringene i gjeldsordningsloven § 3-4 om gjeldsforhandlingsperiodens lengde.

Komiteen slutter seg til forslaget til finansavtaleloven § 71 fjerde ledd.