Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3: Brev fra Norges Rederiforbund til kommunalkomiteen, datert 3. mai 2002

Sjøfartsdirektoratet og Nærings- og Handelsdepartementet har arbeidet i lengre tid med implementering av ILO konvensjon 180 og EU direktiv 1999/63. Vi har hatt flere forslag til høring. Dessverre er det enkelte deler av det forslag som er presentert for Stortinget med Ot.prp. 51 (2001/2002) som vi ikke har fått anledning til å gi kommentarer til. Dette gjelder følgende spørsmål:

1. Forslaget til endringer av arbeidstidsloven § 3 fastsetter at den alminnelige arbeidstiden skal være 8 timer i døgnet, med ett døgns hvile i hver uke og hvile på offentlige fridager. Bestemmelsen gjelder ikke for innenriksfart og skip under 300 brt., men vil gjelde fullt ut for våre medlemmer med skip i utenriks sjøfart og offshore registrert i NOR register.

ILO konvensjon 180 og EU direktiv 1999/63 forutsetter klart at det skal være adgang til å arbeide utover 8 timer pr døgn (24 timer periode) og på hvile- og helgedager. Men slikt arbeid skal ikke betraktes som alminnelig arbeidstid.

De samme forutsetninger er tilsynelatende inntatt også i lovforslagets § 12 som har regler om hviletid i hver 24 timers (døgn) og i hver 168 timers (uke) periode. Dette er viktige og svært praktiske regler og det vil være svært uheldig med misforståelser om forståelsen av § 3. Vi ber derfor om at det i innstillingen fra Kommunalkomiteen klargjøres at reglene i § 3 ikke setter forbud mot arbeid utover 8 timer i hver 24 timers periode, eller mot arbeid på hvile og helgedager, men at dette arbeidet ikke skal betraktes som alminnelig arbeid.

2. Ot.prp. 51 har også forslag til endringer av NIS lovens § 7.

  • a. Det foreslås i § 7 første ledd at det fortsatt skal gjelde unntak for NIS skip fra arbeidstidsloven for skip §§ 3, 5, 16 fjerde til åttende ledd og 17.

    Hvis det i innstillingen fra Kommunalkomiteen gis en presisering som foran nevnt vedrørende forslaget til endringer av § 3 i arbeidstidsloven for skip, ser vi ikke noe behov for opprettholdelse av unntakene fra arbeidstidsloven i NIS lovens § 7 første ledd.

  • b. I Ot.prp. 51 har også forslag om endringer av NIS lovens § 7 tredje ledd. Men gjeldende regler i annet punkt (forslagets første punktum) om at total arbeidstid i løpet av 1 år, ikke skal overstige 56 timer pr. uke, er foreslått opprettholdt. Forslaget til endringer av arbeidstidsloven for skip har ingen slike begrensningsregler. De eneste begrensningsregler i dette lovendringsforslaget er reglene i § 12 om hviletid pr. døgnet (24 timer periode) og pr. uken (7dagersperiode). Vi vil derfor be om at forslaget til NIS lovens § 7 tredje ledd, første punktum (gjeldende § 7 tredje ledd, annet punktum) strykes.

  • c. I NISlovens § 7 tredje ledd siste punktum er foreslått at begrepet "partene" endres til "tariffpartene". Vi er uenig i forslaget, og ber om at dagens tekst; "Arbeidstid utover alminnelig arbeidstid skal godtgjøres etter avtale mellom partene", blir opprettholdt. Det fremgår av forarbeidene til NISloven Ot.prp. 45 (1986/87) at ansettelse på NIS skip skal være mulig uten tariffavtale. Dette er særlig praktisk for spesialister og ledende personell samt ikke-maritime stillinger.

Forslagene i Ot.prp. 51 er teknisk kompliserte. Vi regner derfor med at Departementet utilsiktet kan ha oversette de forannevnte problemer.