2. Bakgrunnen for lovforslaget
Kjøpsloven av 1988 omfatter kjøpsavtaler uansett om kjøperen og selgeren er profesjonelle eller opptrer i egenskap av privatperson. Loven har imidlertid viktige særregler for forbrukerkjøp. Også andre lover gir regler knyttet til kjøp, for eksempel avhendingslova (kjøp av fast eiendom), håndverkstjenesteloven, bustadoppføringslova, kredittkjøpsloven, avtaleloven og angrerettloven.
I Ot.prp. nr. 80 (1986-1987) Om A kjøpslov B Lov om samtykke til ratifikasjon av FN-konvensjonen om kontrakter for internasjonale løsørekjøp, ga departementet uttrykk for at det på sikt burde gis en egen lov om forbrukerkjøp. I Innst. O. nr. 51 (1987-1988) slutter justiskomiteen seg til dette.
Justisdepartementet oppnevnte i 1989 et utvalg til å utrede forbrukerkjøpenes stilling og komme med forslag til en lov om forbrukerkjøp (Forbrukerkjøputvalget). Utredningen fra utvalget ble avgitt som NOU 1993: 27 Forbrukerkjøpslov. Hovedpunktene i utredningen gjengis i proposisjonen pkt. 2.3. Utredningen ble sendt på høring i 1993/94.
Justisdepartementet besluttet på bakgrunn av arbeidet med forbrukerkjøpsdirektivet i EU å utsette oppfølgingen av NOU 1993:27. Direktivet (1999/44/EF) ble vedtatt i 1999. EØS-komiteen vedtok 28. januar 2000 at EØS-samarbeidet ble utvidet til å omfatte direktivet. Direktivet er todelt. Først og fremst regulerer det spørsmålet om når en vare er mangelfullog forbrukerkjøperens rettigheter overfor selgeren i den forbindelse. Direktivet gir også regler om garantier, men her tar det bare sikte på å gi visse grunnleggende bestemmelser for å verne forbrukerne.
På bakgrunn av forbrukerkjøpsdirektivet sendte Justisdepartementet i 2000 på høring et noe endret forslag til lov om forbrukerkjøp. I proposisjonen gis en kort oversikt over spørsmål som ble drøftet og forslagene i høringsnotatet. Videre gjennomgås lovgivningen i de andre nordiske land og nordisk samarbeid på området.