Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Tilsettingsforhold

Når det gjelder tilsetting i undervisnings- og forskerstillinger, avgjør styret selv om tilsettingsmyndigheten skal legges til underordnet organ eller særskilt tilsettingsutvalg. Det lovfestes at studentene skal være representert i tilsettingsorganet, med mindre kravet fravikes av et enstemmig styre. Tilsettingsorganet kan avgjøre om det i tillegg til sakkyndig bedømmelse skal gjennomføres intervju, prøveforelesninger eller andre prøver. Med unntak for førstestillinger eller professorer er det åpnet for at kravet om sakkyndig bedømmelse kan fravikes i særskilte tilfeller. Regelverket er ytterligere forenklet ved at styret selv bestemmer nærmere regler om innstilling m.m.

Departementet åpner for at tilsetting på åremål kan skje i undervisnings- og forskerstillinger, men begrenser adgangen til tilfeller da tjenestemannen skal delta i prosjekt. Hensikten er å lette omstillingsprosesser i institusjonene og å komme bort fra tungvinte godkjenningsordninger. Forslaget er avgrenset i forhold til høringsutkastet for ikke å virke negativt på rekrutteringen. Åremålsperioden kan være fra 4 til 6 år. Maksimumsgrensen er som etter tjenestemannsloven 12 år.

Institusjonene gis frihet til å fastsette ledelses- og styringsform for avdeling og grunnenhet. Ledernes ansvar er ikke lovfestet.

Departementet foreslår i samsvar med Stortingets vedtak XIII at leder for avdeling og grunnenhet kan tilsettes på åremål. Åremålsperioden skal være 4 år, med mulighet for to gangers fornyelse.

Departementet kan etter forslag fra styret fastsette at rektor tilsettes på åremål 4 år om gangen, maksimalt 8 år sammenhengende. Styret foretar i så tilfelle selv utlysning og tilsetting av rektor. Tilsettingen skjer på grunnlag av innstilling fra et innstillingsutvalg oppnevnt av styret der studentene skal være representert med mindre det enstemmig besluttes noe annet. Departementet viser til at institusjonene er svært ulike og ønsker ikke å fastsette kompetansekrav for stillingen.

Departementet mener at styret ved den enkelte institusjon kan avgjøre tilsettingsform for administrerende direktør. Tilsetting kan skje på åremål. Styret foretar selv utlysing og tilsetting av denne og andre administrative lederstillinger.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Jan Simonsen, mener tilsetting på åremål kan skje i undervisnings- og forskerstillinger når tjenestemannen skal delta i prosjekt. Flertallet understreker at institusjonene fortsatt står fritt til å beslutte midlertidige ansettelser etter reglene i tjenestemannsloven.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet går imot forslaget i § 30 nr. 2 om at tilsetting på åremål kan skje i undervisnings- og forskerstillinger når tjenestemannen skal delta i prosjekt, og at varigheten på en midlertidig stilling kan være fra fire til tolv år.

Disse medlemmer mener at hensynet til fleksibilitet for institusjonene ikke kan forsvare en vesentlig svekkelse av de tilsattes rettigheter.

Disse medlemmer viser samtidig til at det allerede er et stort antall midlertidige stillinger i sektoren og at ytterligere utvidelse med åremålsstillinger vil virke negativt i et rekrutteringsperspektiv.

Disse medlemmer mener at reglene i tjenestemannsloven om midlertidig tilsetting og de nærmere reglene om åremålstilsetting i forskriftene til tjenestemannsloven (administrative/faglige lederstillinger og utdanningsstillinger) gir institusjonene tilstrekkelig mulighet for midlertidig tilsetting. Disse medlemmer merker seg at Arbeids- og administrasjonsdepartementet som fagdepartement har en tilsvarende oppfatning og at departementet mener at forslaget innebærer en rett til bruk av åremålstilsettinger i situasjoner hvor den reelle begrunnelsen egentlig tilsier en midlertidig stilling.

Disse medlemmer har for øvrig merket seg at enkelte høringsinstanser påpeker det uheldige i at en utvidet rett til åremålstilsetting i undervisnings- og forskerstillinger vil bevege lovverket for disse gruppene bort fra det som gjelder i privat sektor og som reguleres av arbeidsmiljøloven.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Jan Simonsen vil peke på at en utvidelse av virkeområde for åremålsstillinger slik som Regjeringen legger frem i forslag til ny § 30 nr. 2, med ansettelse på åremål for perioder fra 4-6 år med maksimal ramme inntil 12 år, i realiteten åpner for en samlet midlertidig ansettelsesperiode for inntil 19 år. Etter disse medlemmers oppfatning må bestemmelsen i § 30 nr. 2 sees i sammenheng med aktiviteten og tilsettingsreglene i randsonevirksomhetene i universitets- og høgskolesektoren. Disse medlemmer er kjent med at Arbeidslivslovutvalget som nå er i arbeid, blant annet skal vurdere kriterier for midlertidig tilsetting og stillingsvern for disse virksomhetene. Disse medlemmer er for adgang til åremålstilsetting knyttet til prosjekt. Men disse medlemmer forutsetter at spørsmålet om åremålsperioder og lengden på disse kommer opp til ny behandling når Arbeidslivslovutvalget har lagt frem sine konklusjoner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre, er enig i at institusjonene selv kan fastsette den interne organiseringen og tilpasse denne etter størrelse og behov. Flertallet mener det skal være anledning til å velge ulike modeller innenfor samme institusjon.

Flertallet mener det er ønskelig å styrke styrets posisjon som øverste styringsorgan. Flertallet viser i denne forbindelse til at styret selv bestemmer om leder for avdeling eller grunnenhet skal tilsettes på åremål eller velges. Flertallet mener at uavhengig av om en velger eller ansetter på åremål, må institusjonen selv avgjøre om en vil ha en enhetlig eller todelt ledelse. En ordning med å skille mellom en faglig og en administrativ ledelse må vurderes av styret på grunnlag av avdelingens/grunnenhetens størrelse og oppgaver. Dersom en velger enhetlig ledelse på avdelingsnivå, gjelder den administrerende direktørens myndighet fortsatt for hele den administrative virksomhet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og representanten Jan Simonsen viser til at disse partier ved behandlingen av Innst. S. nr. 337 (2000-2001) støttet forslaget i St.meld. nr. 27 (2000-2001) om at leder for avdeling eller grunnenhet skal tilsettes på åremål og ha et samlet ansvar for faglig og administrativ virksomhet på disse nivåer. Forslaget har fått støtte fra Universitets- og høgskolerådet, Forskerforbundet og studentorganisasjonene.

Disse medlemmer mener fortsatt at dette best ville sikre en klarere organisasjonsstruktur og oppfølging av målene med kvalitetsreformen.

Disse medlemmer tar til etterretning at Regjeringen og et flertall i Stortinget vil gi institusjonene myndigheten når det gjelder åremålstilsetting eller valg av avdelings- eller grunnenhetsleder og deres ansvarsområder.

Disse medlemmer legger dette til grunn i den videre behandling.