Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 2: Brev fra Finansdepartementet v/finansministeren til finanskomiteen, datert 30. april 2002

I Ot.prp. nr. 33 (2001-2002) ble kredittilsynsloven § 9 annet ledd foreslått endret. Forslaget ble vedtatt av Stortinget 9. april 2002, jf. Innst. O. nr. 35 (2001-2002) og Besl. O. nr. 43 (2001-2002). Disse endringene må således hensyntas i forbindelse med de foreslåtte endringer i kredittilsynsloven i Ot.prp. nr. 39 (2001-2002).

Det fremgår av kredittilsynsloven § 9 annet ledd femte punktum er fordelingen at tilsynsutgiftene innen visse angitte grupper skjer etter regler fastsatt av departementet. I Ot.prp. nr. 33 (2001-2002) ble det foreslått en tilføyelse slik at de grupper av institusjoner som er angitt i kredittilsynsloven § 1 første ledd nr. 9 og 10, dvs. revisorer og revisjonsselskaper, samt børser og autoriserte markedsplasser, omfattes av bestemmelsen. Disse gruppene var tidligere omfattet av kredittilsynsloven § 9 annet ledd sjette punktum, der det fremgår at utgiftene fordeles ved at departementet fastsetter et særskilt beløp. Kredittilsynsloven § 9 annet ledd sjette punktum ble foreslått opphevet. Det vises til nærmere omtale i Ot.prp. nr. 33 (2001-2002) s. 30-31.

I Ot.prp. nr. 39 (2001-2002) foreslås at verdipapirregistre blir ny § 1 første ledd nr. 11 i kredittilsynsloven. Det foreslås at utgiftene for verdipapirregistre fordeles etter bestemmelsene i kredittilsynsloven § 9 annet ledd sjette punktum, dvs. at departementet fastsetter et særskilt beløp. Denne bestemmelsen skal imidlertid oppheves, jf. ovenfor.

Av konsekvenshensyn bør derfor fordeling av utgifter knyttet til tilsyn med verdipapirregistre skje på samme måte som fordeling av utgifter knyttet til tilsyn med børser og autoriserte markedsplasser, dvs. etter regler fastsatt av departementet. Det bør således foretas en tilføyelse til kredittilsynsloven § 9 annet ledd femte punktum slik at verdipapirregistre som angitt i kredittilsynsloven § 1 første ledd nr. 11 omfattes av denne bestemmelsen.

Hensyntatt endringer som følger av forslag i Ot.prp. nr. 33 (2001-2002) og Ot.prp. nr. 39 (2001-2002), jf. Innst. O. nr. 35 (2001-2002) og Besl. O. nr. 43 (2001-2002), bør således kredittilsynsloven § 9 annet ledd lyde som angitt i spørsmålet.

(…)

I notat til finanskomiteen datert 10. april 2002, fremgår det at VPS legger til grunn at det etter forslaget fortsatt skal være «adgang for norske verdipapirregistre til å etablere både direkte og indirekte forbindelser til utenlandske verdipapirregistre, slik at norske investorer i likhet med utenlandske investorer har mulighet til å samle sine finansielle instrumenter på en verdipapirkonto i hjemlandet». Departementet vil for ordens skyld presisere at lovforslaget ikke vil hindre denne form for forbindelser mellom et norsk og et utenlandsk verdipapirregister. Det vises i den forbindelse til omtalen i Ot.prp. nr. 39 (2001-2002) s. 30-31, hvor det uttales:

«Etter departementets syn bør et norsk verdipapirregister organiseres på en måte som gjør det mulig å tilby oppgjørs- og registreringstjenester som tilfredsstiller de behov som handel over landegrensene vil medføre. Dette innebærer bl.a. at registeret bør kunne tilby tjenester som gjør det enkelt for investorer å være eksponert i de forskjellige nasjonale markedene. Slike tjenester kan for eksempel være konti som dekker en investors totale beholdning, uavhengig av hvor de finansielle instrumentene er omsatt og uavhengig av utsteders hjemhørighet.»

Utenlandske instrumenter som registeres i et norsk register etter tilknytning til et utenlandsk register som nevnt ovenfor, vil ikke regnes som «innføring» i verdipapirregister som nevnt i forslaget § 2-3, men som tilknyttet virksomhet registeret må fastsette utfyllende regler om etter forslaget § 1-2. Slike regler vil måtte godkjennes av Kredittilsynet.

(…)