20. Merknader til de enkelte bestemmelsene
- 20.1 § 1-3 Definisjoner
- 20.2 § 3-4 Virksomhet i utlandet
- 20.3 § 5-2 Eierbegrensninger
- 20.4 § 6-3 Forvalterkonti
- Komiteens merknader
- 20.5 § 7-1 Kolliderende rettigheter
- 20.6 § 12-2 Omdannelse av Verdipapirsentralen
- 20.7 § 13-1 nr. 2, jf. kredittilsynsloven § 9 annet ledd
- 20.8 § 13-1 nr. 6, jf. ligningsloven § 6-16 bokstav c
- 20.9 § 13-1 nr. 12, jf. lov om endringer i rettergangslovgivningen m.m.
- 20.10 § 13-1 nr. 16 og 19, jf. verdipapirhandelloven og betalingssystemloven
- 20.11 § 13-1 Endringer i andre lover. Fondsaktiver
Verdipapirregister er definert i bestemmelsen.
Komiteen slutter seg til forslaget til verdipapirregisterloven § 1-3.
Forslaget tilsvarer Utvalgets forslag til § 3-5.
Komiteen viser til Utvalgets uttalelser i NOU 2000:10 på side 171-172 om behovet for at verdipapirregistre bør melde virksomhet i utlandet til Kredittilsynet. Komiteen slutter seg til departementets forslag til verdipapirregisterloven § 3-4.
Femte og sjette ledd gir regler om nedsalg av aksjer eid i strid med eierbegrensningsreglene. Dette er i samsvar med tilsvarende regler som gjelder for børser.
Komiteen slutter seg til forslaget til verdipapirregisterloven § 5-2 femte og sjette ledd om tvangssalg og utøvelse av aksjeeierrettigheter.
I fjerde ledd fastsettes at annen lov kan gi særskilte regler om hvordan opplysningene skal oversendes fra verdipapirregisteret, jf. nærmere omtale i punkt 9.3 i proposisjonen. Tilsvarende regler vil gjelde i forhold til forvalter. Forvalter vil også ha en plikt til å oppbevare historisk informasjon etter regler gitt av departementet. Forslaget tilsvarer Utvalgets forslag til § 7-3.
Komiteen slutter seg til dette.
Det fremgår av første ledd at registrerte rettigheter skal gå foran rettigheter som ikke er registrert. Med «rettigheter» menes rettigheter ervervet ved avtale mv., og kreditorkrav i forbindelse med konkursbeslag og utlegg. Dette innebærer bl.a. at konkursåpning i seg selv ikke vil være tilstrekkelig for at boet skal ekstingvere andre rettighetshavere, men at slik åpning i samsvar med gjeldende rett må registreres i registeret. Registeret fastsetter nærmere regler om når slik rettighet skal anses registrert, jf. fjerde ledd.
Ved salg av finansielle instrumenter kan det ved oppgjørstidspunktet vise seg at det ikke foreligger tilstrekkelige finansielle instrumenter til å oppfylle inngåtte avtaler. Det følger av det ovennevnte at slike situasjoner normalt vil løses av registerets oppfyllelsesregler. Dels fordi slike konflikter sjelden vil være en rettsvernskonflikt, og dels fordi kravet om god tro ofte vil være oppfylt.
Avgjørelser som verdipapirregistre treffer, vil etter departementets syn ikke anses som et vedtak i forvaltningslovens forstand. Departementets godkjennelse av regler som verdipapirregistre fastsetter, vil imidlertid anses som et vedtak.
Komiteen slutter seg til dette.
I tredje ledd annet og tredje punktum fastsettes at formuen som oppstår ved salg av aksjer skal dels overføres til et finansmarkedsfond og dels til statskassen. Aksjene skal legges ut til offentlig salg til høystbydende. Overføringen til finansmarkedsfondet anses som erstatning, jf. Grunnloven § 105, og antas å ivareta det antatte formålet bak den opprinnelige Verdipapirsentralen.
I fjerde ledd gis nærmere regler for hva som skal regnes som «bokført egenkapital» etter tredje ledd. Det foreslås at egenkapital som fremgår av stiftelsens avslutningsbalanse skal legges til grunn. Avslutningsbalansen skal godkjennes av revisor og av departementet, og utarbeides tidligst 4 uker før overdragelsen av VPS" eiendeler og forpliktelser. Prinsippene for avslutningsbalansen skal utarbeides etter samme prinsipper som VPS" siste årsregnskap. Prinsippene for dette årsregnskapet skal være de samme som for forrige års årsregnskap, jf. også regnskapsloven § 4-4.
Departementet kan etter femte ledd gi nærmere regler om omdannelsen og salg av aksjene. Det kan i den anledning også gis regler om fordeling av kostnader knyttet til salg av aksjer og omdannelse av VPS.
Komiteen viser til merknader under kapittel 16 ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til departementets forslag til § 12-2 tredje ledd annet og tredje punktum og fjerde ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til forslaget til § 12-2 femte ledd.
Komiteen viser til at kredittilsynsloven § 9 annet ledd er vedtatt endret i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 33 (2001-2002) og Innst. O. nr. 35 (2001-2002), etter at foreliggende proposisjon ble fremmet. Komiteen viser til Finansdepartementets svar på spørsmål 3 i brev til finanskomiteen 30. april 2002 (svaret er vedlagt innstillingen) og foreslår at endringen av kredittilsynsloven § 9 annet ledd i verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 2 skal lyde:
«Fordelingen innen de gruppene som er nevnt i § 1 første ledd nr. 1, 2, 6, 8 og 15 skjer på grunnlag av størrelsen av institusjonenes forvaltningskapital ved begynnelsen av året eller på det tidspunkt institusjonen kommer under tilsyn, likevel slik at departementet for hvert år fastsetter et minste og et høyeste beløp som kan utliknes på den enkelte institusjon innen hver gruppe. For en forretningsbank som er stiftet etter forretningsbankloven § 4 tredje ledd, kan det fastsettes et særskilt beløp etter omfanget av tilsynsarbeidet. Fordelingen innen de gruppene som er nevnt under § 1 første ledd nr. 3, 4, og 12 skjer på grunnlag av størrelsen av premieinntekt for direkte forsikring avsluttet i Norge. Departementet kan likevel for hvert år fastsette et minste og et høyeste beløp som kan utliknes på den enkelte institusjon innen hver gruppe. Fordelingen innen de grupper som omfattes av § 1 første ledd nr. 5, 7, 9, 10, 11, 13 og 14 skjer etter regler som fastsettes av departementet. Når tilsynet følger av § 1 annet ledd eller annen særskilt lovhjemmel, jf. § 1 første ledd nr. 16, skjer fordelingen innen den enkelte gruppe etter regler som fastsettes av departementet. Utlikningen skal utføres av tilsynet, men skal godkjennes av departementet.»
Komiteen foreslår at vedtaket om endring av ligningsloven § 6-16 skal lyde:
«I § 6-16 bokstav c skal «Verdipapirsentralen» endres til «verdipapirregistre».»
Komiteen viser til brev fra Finansdepartementet til Fremskrittspartiets stortingsgruppe 22. april 2002 der det gjøres oppmerksom på at det er gjort endringer i tvangsfullbyrdelsesloven som gjør at forslaget til verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 12 kan utgå. Komiteen går etter dette imot forslaget til verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 12 om endring av lov nr. 83/1993.
Komiteen foreslår at endringene som er foreslått i proposisjonen kapittel 18 (verdipapirhandelloven) og 19 (betalingssystemloven) skilles ut som egne lovvedtak. Komiteen foreslår at verdipapirregisterloven gis romertall I i lovvedtaket, at endringene knyttet til flaggereglene, definisjonen av oppgjørsvirksomhet og clearing gis romertall II, at opprettingen av betalingssystemloven gis romertall III og at ikraftredelsesbestemmelsen gis romertall IV. Tilsvarende tas disse vedtakene ut av verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 16 og 19.
Komiteen viser videre til Finansdepartementets brev til finanskomiteen 30. april 2002 med omtale av forslaget om endring av clearingreglene i vphl. § 9-4 tredje ledd. Etter komiteens oppfatning bør ordlyden justeres noe for å bli mer presist, jf. forslaget nedenfor.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, foreslår etter dette at følgende vedtak treffes som romertall II, III og IV:
«II
I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres følgende endringer:
§ 1-5 skal lyde:
Med oppgjørsvirksomhet menes yrkesmessig virksomhet som består i å tre inn som part eller på annen måte garantere for oppfyllelse av avtaler som gjelder handel med finansielle instrumenter som nevnt i § 1-2 annet ledd og forpliktelser vedrørende lån av finansielle instrumenter.
§ 3-2 første ledd skal lyde:
Fører et erverv til at erververens andel av aksjer og/eller rettigheter til aksjer som er notert på norsk børs når opp til eller passerer 1/20, 1/10, 1/5, 1/3, 1/2, 2/3 eller 9/10 av aksjekapitalen eller en tilsvarende andel av stemmene i selskapet, skal erververen melde ervervet til børsen.
§ 3-2 nytt sjuende ledd skal lyde:
Første til sjette ledd gjelder tilsvarende for grunnfondsbevis.
§ 3-2 nytt åttende ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra reglene i denne paragrafen for verdipapirforetak.
§ 9-4 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Denne bestemmelsen gjelder ikke for tegningsretter eller kjøpsretter som utstedes på like vilkår, samtidig og i en gitt mengde dersom utsteder eier de underliggende verdipapirene, eller der utstedelse av kjøpsretter eller salgsretter oppfyller nærmere vilkår fastsatt i forskrift av departementet.
III
I lov 17. desember 1999 nr. 95 om betalingssystemer mv. gjøres følgende endringer:
§ 4-2 skal lyde:
§ 4-2 Rettsvern for avtaler om avregning og oppgjør
Avtaler om avregning og oppgjør kan gjøres gjeldende etter sitt innhold selv om det innledes insolvensbehandling hos en deltaker i systemet når oppdraget er lagt inn i systemet før det er innledet insolvensbehandling.
Tidspunktet for når et oppdrag skal anses lagt inn i systemet skal avtales mellom deltakerne i systemet. Det samme gjelder tidspunktet for når retten til å tilbakekalle ordrer er bortfalt. Norges Bank kan for interbanksystemer fastsette nærmere regler om når oppdrag skal anses lagt inn i systemet etter første ledd. Kredittilsynet kan fastsette slike regler for verdipapiroppgjørssystemer.
Dersom et oppdrag blir lagt inn i systemet etter at det er innledet insolvensbehandling etter første ledd, og oppdraget gjennomføres samme dag som insolvensbehandling innledes, gjelder første ledd tilsvarende dersom avregningssentralen, sentral motpart eller oppgjørsbanken etter oppgjørstidspunktet kan godtgjøre at de ikke hadde eller burde hatt kunnskap om at insolvensbehandling var innledet da oppdraget ble lagt inn i systemet.
IV
Endringene under II og III trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelsene skal tre i kraft til ulik tid. Kongen kan gi overgangsbestemmelser.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader og forslag i punkt 17.1.2 ovenfor om vphl. § 3-2 første ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknader og forslag i punkt 17.1.2 ovenfor om vphl. § 3-2 åttende ledd.
Komiteen viser til at betegnelsen «fondsaktiver» i verdipapirsentralloven ikke er foreslått videreført i forslaget til verdipapirregisterlov, og at betegnelsen heller ikke har fått gjennomslag i daglig språkbruk. Komiteen foreslår derfor at «fondsaktiver» erstattes med «finansielle instrumenter» når verdipapirsentralloven oppheves.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet synes det er overraskende at departementet ikke har foreslått en slik endring.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 5 skal forslaget til endring i lov 8. februar 1980 nr. 2 om pant § 1-1, overskriften til § 4-2 a, § 4-2 a og § 5-7 tredje ledd ikke endres.
For øvrig skal forslaget om endring av § 1-6 annet ledd første punktum lyde:
Den som har pant i verdipapirer, finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister, innløsningspapirer eller enkle pengekrav, kan kreve og motta renter, utbytte og avdrag som forfaller mens panteretten består.
Overskriften til kapittel 4 skal lyde:
Kap. 4. Avtalepant i verdipapirer, finansielle instrumenter registrert i etverdipapirregister, aksjer, enkle pengekrav m.m.
Overskriften til § 4-1 skal lyde:
Verdipapir og finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister
§ 4-1 tredje ledd skal lyde:
(3) Finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister kan pantsettes ved registrering i verdipapirregisteret, jf verdipapirregisterloven.
§ 4-4 annet ledd skal lyde:
(2) Som enkelt pengekrav regnes pengekrav som ikke er knyttet til verdipapir, finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister eller innløsningspapir.
Overskriften til § 5-7 skal lyde:
Utlegg i verdipapir, finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister, innløsningspapir, aksjer eller enkle krav
§ 5-7 sjette ledd skal lyde:
(6) Utleggspant i finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister får rettsvern ved registrering i verdipapirregisteret, jf verdipapirregisterloven.
I verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 6 skal forslaget til endring i lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltningen (ligningsloven) §§ 6-5 nr. 2 og 6-16 ikke endres. For øvrig skal forslaget om endring av § 6-5 nr. 1 lyde:
1. Verdipapirregistre skal ukrevet gi ligningsmyndighetene oppgave som viser den enkelte investors samlede beholdning av finansielle instrumenter pr 1. januar og 31. desember siste år, eller ved opprettelsen eller oppgjør av kontoen i løpet av året. Oppgaven skal også vise årlig avkastning på finansielle instrumenter.
Verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 9 skal lyde:
I lov 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak skal § 5-3 første ledd tredje punktum lyde:
Gjelder registerførerens vedtak emisjon av finansielle instrumenter, skal også verdipapirregisteret underrettes.
I verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 11 skal forslaget til endring i lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) §§ 1-8, 7-20 femte ledd og 15-9 ikke endres. For øvrig skal forslaget om endring av § 7-13 lyde:
Det samme gjelder realregistrerte formuesgoder, finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister, aksjer og adkomstdokumenter til leierett til husrom som saksøkte er registrert eller meldt som eier av.
§ 7-14 annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder realregistrerte formuesgoder, finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister, aksjer og adkomstdokumenter til leierett til husrom som en tredjeperson er registrert eller meldt som eier av.
§ 7-20 fjerde ledd skal lyde:
Ved utlegg i finansielle instrumenter som er registrert i et verdipapirregister, registrerer namsmannen omgående at bare namsmannen kan disponere kontoen.
Overskrift til kapittel 10 skal lyde:
Tvangsdekning i finansielle instrumenter, pengekrav m m
§ 10-3 første ledd tredje punktum skal lyde:
Ved begjæring om dekning i finansielle instrumenter som er registrert i et verdipapirregister eller immaterialrettigheter som kan registreres i særskilt register, skal utskrift fra vedkommende register legges ved begjæringen istedenfor utskrift fra Løsøreregisteret.
Overskrift til kapittel 10 II skal lyde:
Tvangsdekning i finansielle instrumenter
§ 10-4 første ledd første punktum skal lyde:
Tvangsdekning i omsettelige verdipapirer som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2 tredje ledd og i finansielle instrumenter som er registrert i et verdipapirregister, skjer ved salg av formuesgodet gjennom medhjelper.
§ 10-5 første ledd skal lyde:
Når tvangssalg av finansielle instrumenter er besluttet, skal namsmannen registrere at bare namsmannen kan disponere kontoen hvis dette ikke allerede er gjort.»