Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

15. Endringer i lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø mv. (arbeidsmiljøloven)

I arbeidsmiljøloven kapittel IX er det fastsatt særregler for arbeid av barn og ungdom.

Direktoratet for arbeidstilsynet har foretatt en revisjon av forskrift om arbeid av barn og ungdom. Forslag til endringer i forskriften har vært på alminnelig høring høsten 2000. I forbindelse med forskriftsrevisjonen har det avdekket seg behov for enkelte endringer i arbeidsmiljølovens kapittel IX for å bringe klarhet i gjeldende regler, samt å bedre lovens struktur og sammenhengen mellom kapittel IX og lovens øvrige kapitler, samt mellom loven og forskriften. Ingen av lovendringsforslagene innebærer materielle endringer.

Ifølge arbeidsmiljøloven § 34 er barnearbeid i utgangspunktet forbudt. Det følger av § 34 første ledd at «personer som er under 15 år eller skolepliktig» ikke må nyttes til arbeid som går inn under loven.

Ved å erstatte begrepet «personer» i § 34 første ledd med begrepet «barn» blir det overensstemmelse mellom begrepsbruken i de ulike bestemmelser i loven og mellom loven og forskriften til loven. Departementet foreslår derfor at § 34 første ledd endres som nevnt.

I arbeidsmiljøloven § 35 gis det unntak fra det generelle forbudet mot barnearbeid, hvoretter blant annet barn som har fylt 14 år, men fortsatt er skolepliktig, kan nyttes til «lettere arbeid» og arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering, når arbeidet ikke kan være skadelig for barnets helse eller utvikling, jf. § 35 første ledd bokstav b).

Formuleringen «lettere arbeid» i § 35 første ledd bokstav b) er en unødvendig presisering i lovteksten, da det følger av § 35 første ledd bokstav a) at det kun er lettere arbeid som barn over 13 år kan nyttes til. Departementet foreslår på denne bakgrunn at begrepet «lettere arbeid» i § 35 første ledd bokstav b) tas ut.

§ 36 første ledd

For å sikre ensartet begrepsbruk når det gjelder regulering av arbeidstid foreslår departementet at formuleringen «barn og ungdom» i § 36 første ledd erstattes med formuleringen «personer under 18 år».

§ 36 annet ledd

Med virkning fra 1. januar 2000 er det innført en dispensasjonsbestemmelse i § 36 annet ledd som åpner for at Arbeidstilsynet kan gi forhåndssamtykke til at barn benyttes til kulturelt eller lignende arbeid utover 2 timer pr. døgn og 12 timer pr. uke.

Av hensyn til systematikken i loven foreslår departementet at denne dispensasjonsbestemmelsen flyttes til forskrift om arbeid av barn og ungdom. Det vises til at de øvrige bestemmelsene om Arbeidstilsynets adgang til å gi forhåndssamtykke/unntak er inntatt i forskriften. Forslaget innebærer at det vil være nødvendig å innføre en hjemmel for Direktoratet for arbeidstilsynet i § 36 syvende ledd til å gi nærmere reg­ler om unntak fra disse timerammene i annet ledd for barn som nyttes til kulturelt eller lignende arbeid.

Denne dispensasjonshjemmelen som departementet foreslår innført i § 36 syvende ledd, kan kun benyttes til å gi nærmere regler om unntak for kulturelt, kunstnerisk og sportslig arbeid i tråd med presisering fra et flertall i kommunalkomiteen i Innst. O. nr. 5 (1999-2000).

Videre presiserer departementet at bruk av unntaksbestemmelsen forutsetter at minimumskravene i artikkel 5 i Rådsdirektiv 94/33/EØF om vern av unge personer på arbeidsplassen, er oppfylt. Vilkårene for unntak vil derfor være de samme som er nevnt i forskrift om arbeid av barn og ungdom.

Departementet foreslår at det inntas en presisering i bestemmelsen om nattarbeidsforbud for ungdom mellom 15 og 18 år i § 37 annet ledd som klargjør sammenhengen mellom denne bestemmelsen og de generelle bestemmelsene om nattarbeid i §§ 42 og 43.

Den presiseringen som departementet foreslår innebærer at ungdom kan arbeide mellom kl. 21.00 og kl. 22.00/23.00 på de samme vilkår som gjelder for voksne arbeidstakere, jf. §§ 42 og 43. Etter kl. 22.00/23.00 innsnevres adgangen for ungdom til å arbeide i samsvar med de strengere vilkårene i § 37 annet ledd.

Ifølge § 38 første ledd skal arbeidsgiver sørge for at ungdom som settes til nattarbeid i henhold til § 37 annet ledd skal gis tilbud om helsekontroll. Ved en inkurie er det inntatt en henvisning til § 37 «annet ledd», mens riktig henvisning er § 37 «tredje ledd». Departementet foreslår at denne feilen blir korrigert.

§ 39 første ledd

Ifølge arbeidsmiljøloven § 39 første ledd skal ungdom ha en «pause» på minst 30 minutter, om mulig sammenhengende, dersom den daglige arbeidstiden overstiger 41/2 time.

I overskriften til bestemmelsen og i lovens ordlyd for øvrig brukes betegnelsen «hvilepause». Departementet foreslår derfor at begrepet «pause» i § 39 første ledd erstattes med begrepet «hvilepause».

§ 39 annet ledd

Ifølge arbeidsmiljøloven § 39 annet ledd skal barn ha en sammenhengende hvileperiode på minst 14 timer «i døgnet» og ungdom skal ha en sammenhen­gende «hvileperiode» på minst 12 timer «i døgnet».

Det har i praksis avdekket seg behov for å bringe klarhet i hvordan formuleringen «i døgnet» skal forstås i denne sammenhengen.

Departementet foreslår derfor å erstatte formuleringen «i døgnet» i § 39 annet ledd med «for hver periode på 24 timer». Forslaget vil bidra til at bestemmelsen blir klarere og samtidig i samsvar med forutsetningene.

Departementet mener at det er uheldig at betegnelsen «hvileperiode» benyttes i forhold til ungdoms rett til fritid i § 39 annet ledd, når begrepet «fritid», som blir brukt i samme paragrafs tredje ledd, har samme innhold. «Fritid» er for øvrig det begrepet som gjennomgående blir brukt i arbeidsmiljøloven som betegnelse på daglig eller ukentlig fri fra arbeid, samtidig med at begrepet er definert i § 46 nr. 1. Departementet foreslår derfor at begrepet «hvileperiode» i § 39 annet ledd annet punktum erstattes med begrepet «fritid».

Komiteen har ingen merknader.